PROMZ MAGAZINE 02-2024

2024 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 39 WAAROM SPELLEN MEER ZIJN DAN VERMAAK gemaakt en het ziet er mooi uit. Dat zie je ook bij een spel als Everdell – de steentjes die je moet verzamelen lijken gewoon echt. Maar dat spel duurt ook drie uur. Dan moet het wel leuk zijn.’ Daar staat weer de trend tegenover van spellen die uitgespeeld kunnen worden. Nugteren: ‘Een escape room-spel is een verhaal dat je doorloopt. Op een gegeven moment kom je aan het eind, en dan is de oplossing bekend. Ook bij de zogenaamde partygames, waar bijvoorbeeld tweehonderd kaartjes met vragen inzitten, heb je op een gegeven moment alles gehad. Mensen kopen dan weer een nieuw spel.’ Er is heel veel mogelijk met spellen als relatiegeschenk of promotioneel product. Dat gaat veel verder dan simpelweg je logo plakken op een bestaand spel, stelt Nugteren. ‘Dat maakt het soms ook lastig om uit te leggen hoe een merk het spel als marketinginstrument kan inzetten. We maken daarom de laatste tijd veel video’s waarin we laten zien hoe het eraan toegaat bij ons. Zo willen we zichtbaarder maken wat er speelt en hoe we te werk gaan.’ Bestaande spellen kunnen een prima uitgangspunt zijn voor een actie. Je profiteert daarbij van de bekendheid van dat spel. Monopoly is van zichzelf al een sterk merk. En zo heeft Identity Games ook de licentie om spellen te maken met Nijntje in de hoofdrol. ‘Wij maken ook een bordspel van het populaire tv-programma De Verraders. Dat kan je ook heel makkelijk voor bedrijven inzetten. En onze Weetjeskwartetten liggen ook in de winkels. Als je als merk een op tailor made-versie van dat kwartetspel afneemt, herkennen klanten dat en weten ze wat de waarde daarvan is. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om een standaard kaartspel te laten maken, maar als je doel is om je spel vaker op tafel te krijgen, dan helpt het om met een sterk spelmerk te werken.’ Omzetstijging Een licentie voor een spel als Monopoly is natuurlijk niet goedkoop. Maar in een sales-promotioncampagne kunnen ze goed als self-liquidating actie worden ingezet, stelt Nugteren. ‘Een supermarkt in Eindhoven kan bijvoorbeeld een Monopoly laten maken in het thema van die stad. De consument spaart een bepaald aantal zegels en betaalt een klein bedrag bij. Zo’n spaarperiode duurt meestal zes tot acht weken. Wij kunnen op basis van het verzorgingsgebied en de weekomzet van die supermarkt vooraf precies uitrekenen hoeveel Monopolyspellen ze kunnen afzetten, en we kunnen inschatten hoeveel extra omzet dat oplevert. Een omzetstijging van 6 tot 8 procent is heel gebruikelijk. Vaak zijn dat de succesvolste acties die retailers in een jaar doen.’ De creatieve geesten van Identity Games dompelen zich ook geregeld volledig onder in wat een bedrijf precies doet. ‘Stel: je bent een logistiek dienstverlener, dan kunnen we een spel ontwikkelen waarbij het doel is om een lading goederen de wereld over te krijgen. En voor Tesla hebben we een spel bedacht dat bij al hun laadplekken in Europa gespeeld kan worden. Het werkt zo: je sluit je auto aan op de Tesla Charger, en als je in het naastgelegen Novotel een kopje koffie gaat drinken, kun je met je gezin een bordspel spelen. Daarbij is het de bedoeling dat je op een kaart van Europa van plek naar plek gaat door vragen te beantwoorden. Bij een goed antwoord mag je verder rijden. Het leuke is: het spel is afgelopen zodra je in je Tesla-app de melding krijgt dat de auto klaar is met opladen.’ Doe onderzoek Nugteren ziet nog volop mogelijkheden voor bedrijven om spellen in te zetten op een manier die goed aansluit bij hun merkwaarden. ‘Denk aan een pizzaketen: je hebt al een kartonnen doos. Dat kan dienen als bordspel. Ontwikkel een set kaarten, stop die erbij en je hebt een spel.’ De keuze voor een spel als relatiegeschenk of promotioneel artikel hangt volgens Nugteren in de praktijk vaak samen met de vraag of mensen op sleutelposities bij bedrijven spellen zelf leuk vinden of niet. ‘Dat is wel eens jammer. Want misschien spreekt het je zelf niet aan, maar het kan best zo zijn dat je doelgroep het wel heel erg waardeert. Mijn tip zou daarom zijn: doe eerst onderzoek en kijk of je klanten graag spellen spelen.’ Jeroen Nugteren (Identity Games): ‘Wij kunnen vooraf precies uitrekenen hoeveel Monopolyspellen een retailer kan afzetten, en we kunnen inschatten hoeveel extra omzet dat oplevert.’

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5