2024 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 41 Manon van Leeuwen is een opvallende zakenvrouw, die op een prettige manier ‘aanwezig’ is. Ze heeft enorm veel passie voor haar missie om deze wereld een stukje mooier te maken. Dat doet ze met ZustainaBox door het aanbieden van duurzame producten in een doos als geschenk op allerlei geefmomenten. Een gesprek over impact maken. ZUSTAINABOX: HOE EEN IMPACTVOLLE GEBEURTENIS KAN LEIDEN TOT EEN IMPACTVOL BEDRIJF Manon van Leeuwen is een gymnasium meisje uit een ondernemersgezin uit Rotterdam Zuid. Zo’n niet lullen maar poetsen gezin. Met een drive (of moet ik zeggen overdrive) van meer dan 100% werkt Manon zich op tot succesvol zakenvrouw. Tijdens haar studie vliegt ze als stewardess de wereld over en na haar studie komt ze via allerlei banen, waaronder Newconomy van Maurice de Hond, het uitbreiden van Cosmo Hairstyling, als interimmer terecht in de zorg. Op haar dertigste is ze directeur van een huisartsenpost en binnen no-time zet ze huisartsenposten en privéklinieken op. Voor een buitenstaander een prachtig leven. Ze reist met haar man en twee kinderen de wereld over, koopt zich een breuk aan nieuwe kleding en rijdt met haar veel te grote auto heel Nederland door. Maar al snel krijgt ze het gevoel ‘is dit nu alles?’ Eye-opener Natuurlijk staat het er enigszins gechargeerd, maar Manon durft zelf wel te stellen dat ze alle consternatie rondom climate change compleet gemist heeft. “Ik ben vegetarisch vanaf mijn 12e, maar GESCHREVEN DOOR - PETER VAN GESTEL dat had toen helemaal niets met het klimaat te maken. Oh ja, ik heb op de lagere school nog eens een spreekbeurt over zure regen gegeven. Maar veel meer was het niet. Toen zag ik de documentaire ‘Before the Flood’ van Leonardo di Caprio. Deze film opende mijn ogen. Ik zag de negatieve impact die we als ‘rijke’ westerlingen hebben op de wereld.De uitbuiting van mensen in de kledingindustrie raakte me het meest. Ik wilde hier iets aan doen en dat begon relatief klein. Ik mocht van mezelf anderhalf jaar geen nieuwe kleding meer kopen. Als beloning voor het slagen van deze uitdaging zou ik voor mijn 50ste verjaardag in mijn eentje naar Nicaragua gaan. Maar heel kort daarvoor overleed mijn zus, met wie ik heel close was. Dit gooide mijn hele leven overhoop. Ik voelde me door die vreselijke gebeurtenis verplicht goed na te denken over welke impact ik nu eigenlijk wilde maken.” Activistisch Manon vond het lastig om te gaan met met haar verdriet en stortte zich vol overgave op haar nieuwe missie ‘maak de wereld beter en begin bij jezelf’. “Ik ging rammen. Verkocht mijn auto, werd veganistisch, ben werkelijk alles gaan lezen over duurzaamheid, climate change en ga zo maar door. Wilde ook nooit meer vliegen. Het was typisch activistisch gedrag. Vervolgens ben ik gaan bloggen onder de naam ‘Manon Loves Life’. Daarin besprak ik vaak duurzame producten. Van het een kwam het ander. Binnen no-time had ik volgers en die wilden ook wel eens zo’n product proberen. Tegelijkertijd zag ik dat mijn vriendinnen niet in beweging kwamen en die wilde ik verleiden met leuke producten. Zo ontstond eigenlijk het idee voor ZustainaBox. De naam is een eerbetoon aan mijn zus. Ik begon met het idee om ZustainaBox aan te bieden als een abonnementsdienst. Klanten (of consumenten?) betaalden maandelijks een vast bedrag en ontvingen vervolgens een verrassingsbox met duurzame producten. Na uitgebreid testen lanceerde ik in augustus 2019 de eerste box. Dankzij mijn volgers had ik al snel 500 abonnees die elke 2 maanden een box ontvingen. Bij 1.000 abonnees zou ik break-even draaien. Maar toen sloeg het coronavirus toe, wat leidde tot een golf van annulerin-
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5