2024 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 43 HOE EEN IMPACTVOLLE GEBEURTENIS KAN LEIDEN TOT EEN IMPACTVOL BEDRIJF gen. Ik stond op het punt om te stoppen en afscheid te nemen van mijn investering. Tot ik het idee kreeg om uit te verkopen met een ‘Lekker Thuis’-Box met de producten die ik nog op voorraad had. Deze bleek onverwacht een groot succes te zijn. Bedrijven bestelden ineens 500 of 1.000 boxen voor al hun medewerkers en iedereen wist ons te vinden.. Dit zorgde ervoor dat ZustainaBox overeind bleef en een succes werd.” Kerst grootste succes Al snel besloot Manon om het abonnementsmodel te verlaten en richtte ze zich op de verkoop van losse boxen aan bedrijven. “Ik huurde een loods in Rotterdam en het liep zo goed dat zelfs mijn kinderen en hun vrienden moesten helpen met inpakken. Stap voor stap ontwikkelden we nieuwe boxen rond verschillende thema’s. Niet alles sloeg aan, maar ons kerstpakket is jaarlijks een groot succes. Elk jaar huur ik een extra loods voor drie maanden om alles op te slaan, omdat de vraag zo groot is. En werken we samen met werk-leerbedrijven die helpen inpakken.Het is een prettige positie om in te zitten, maar het zou soms fijn zijn om die piek wat meer te spreiden over het jaar. Ik wil het hele jaar inspireren. Natuurlijk zijn we ook actief op andere geefmomenten zoals Pasen, speciale dagen zoals de ‘Dag van de Zorg’ en ga zo maar door. En onboarding en employee branding is natuurlijk ook enorm in opkomst en ook daar kunnen wij veel in betekenen. Maar om een heel lang verhaal kort te maken, we willen niet alleen maar als (kerst)pakketten leverancier bekend staan. Daarom zijn we begin dit jaar een crowdfunding gestart, met als doel een duurzaam loyalty platform te bouwen.” Loyalty Het hoofddoel van Manon blijft het inspireren van mensen om vaker te kiezen voor duurzaam. Thuis of op het werk. Volgens Manon is het van groot belang om als bedrijf je medewerkers mee te nemen in de duurzaamheidsdoelstellingen die je hebt en dat gebeurt vaak niet. “Als jij als directie besluit om alle auto’s eruit te gooien en te vervangen door een OV-Jaarkaart, breekt, op zijn Rotterdams gezegd, de pleuris uit. We hebben een platform ontwikkeld, waarbinnen we je medewerkers heel geleidelijk laten wennen aan duurzame verandering. En we laten ook zien wat die ene verandering – bijvoorbeeld 1 x in de week je vlees laten staan – voor een impact heeft. Je medewerkers kunnen hiermee punten sparen, die ze weer kunnen inzetten om duurzame producten te kopen of te doneren aan het goede doel. We zijn hiermee onlangs gestart, maar er is binnen de corporate wereld veel animo voor. We denken dat dit voor ons een belangrijk deel van onze toekomst is. Sowieso zit educatie en kennis delen in ons DNA. Zo zit er op al onze producten een QR-code, waar we middels een filmpje uitleggen waarom dit product beter is dan het commerciële alternatief en welke impact je ermee maakt. Op je lijf en de aarde” Toekomst “We hebben nu een omzet van meer dan een miljoen euro per jaar en verkopen ongeveer 40.000 boxen per jaar”, vertelt Manon trots. “We hebben een team van circa 25 mensen, waarvan 6 fulltime. Inmiddels zijn we veel meer dan alleen een leverancier van duurzame cadeauboxen. We hebben ook een stichting die geld inzamelt voor goede doelen en dus dat digitale loyaliteitsprogramma voor bedrijven, waarin onze boxen perfect passen. Daarnaast bieden we ook een e-learningmodule aan om bedrijven te helpen hun duurzame verhaal over te brengen. En we hebben natuurlijk ook onze duurzame cadeaubon. De markt is flink aan het veranderen. Waar je in 2021 voor tien euro per dag bovenaan Google kon staan met een zoekterm als ‘duurzaam kerstpakket’, kost dat nu bijna 100 euro om überhaupt in de top vijf te komen. Hoewel ik niet veel geef om concurrentie—iedereen draagt immers bij—zie je wel veel greenwashing bij grote leveranciers. En daar word ik wel verdrietig van. Ze bieden ineens ecologische boxen aan, terwijl de inhoud dat vaak niet is. Bij ZustainaBox kunnen klanten erop vertrouwen dat onze boxen volledig plasticvrij en plantaardig zijn. We zijn B Corp en Ecovadis gecertificeerd en Social Enterprise. Alle boxen worden vergezeld van een QR code met de keurmerken en verhalen van de bedrijven erachter, met inmiddels zo’n 150 video’s en interviews. Geen enkele andere leverancier deelt zo veel inspirerende verhalen om mensen enthousiast te krijgen vaker te kiezen voor duurzaam. Geen enkele leverancier is zo groen, goed en gepassioneerd als wij.” Lacht ze. Manon van Leeuwen
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5