PROMZ MAGAZINE 02-2024

2024 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 45 Onlangs fuseerden Kick and Rush en Van Bavel - Enjoy giving. Hoog tijd dus om de betrokkenen eens te spreken over de historie van beide bedrijven en de ambitie voor de toekomst. Aan het woord zijn Michel Van Bavel (Van Bavel - Enjoy giving), Tom Verhaert (CEO - Kick and Rush) en Thibaut Fontaine (founder - Kick and Rush). DE GROTE AMBITIE VAN DE KICK & RUSH GROUP Wie, zoals ik, voor het eerst de hoofdvestiging van de Kick and Rush Group in Waver, België bezoekt, zal onder de indruk zijn. Ik zag in de Benelux nog niet eerder een distributeur met zo’n groot en goed geoutilleerd warehouse, met zelfs in-house mogelijkheden om samples en kleine oplagen te bedrukken voor klanten. Het bedrijf levert aan 92 landen, en per dag gaan er zo’n 300 orders uit. In de laatste maanden van het jaar zijn dat er rond de 400 per dag. Je ziet direct: dit is een bedrijf dat zijn pijlen met name richt op Europa en daarbuiten. Wanneer je de palletplaatsen eens goed bekijkt, zie je dan ook vooral grote internationale klanten voorbij komen. Je proeft hier aan alles dat het bedrijf gericht is op groei. Maar voordat we van Tom Verhaert gaan horen hoe die groei gerealiseerd gaat worden, willen we eerst iets van de geschiedenis van beide bedrijven weten. Michel Van Bavel - Enjoy giving: “Van Bavel - Enjoy giving en Company werd in 1953 opgericht door mijn grootvader. Ons vak bestond eigenlijk nog niet. Mijn grootvader vertegenwoordigde een aantal merken uit Solingen die accessoires voor dokterstassen en kapsalons leverden, zoals een kam in een leren etui of een nagelvijltje. Die merken vroegen mijn grootvader om deze producten ook aan bedrijven te verkopen met een logo erop. Zo begon hij in de wereld van product media en relatiegeschenken de GESCHREVEN DOOR - PETER VAN GESTEL toon te zetten. Hij was echt een pionier in dit vak, zo kun je het wel stellen. Mijn vader en zijn broer zijn op een gegeven moment in de jaren ’70 ingestapt en hebben het bedrijf uitgebouwd tot een van de belangrijkste spelers in België. Ze hebben het bedrijf in 1997 verkocht aan de Amerikaanse HALO-groep. Deze groep behaalt zomaar 800 miljoen euro omzet in de VS. Mijn broer en ik hebben het bedrijf toen verder uitgebreid, vooral met klanten uit de automotive, de financiële dienstverlening en de farmaceutische industrie. Maar uiteindelijk wilden we toch graag weer zelfstandig verder, en dat hebben we in 2003 gedaan onder de naam Van Bavel - Enjoy giving. In 20 jaar tijd zijn we uitgegroeid naar een bedrijf met een omzet van rond de 8 miljoen euro en zo’n 20 medewerkers. Eigenlijk waren we te groot om klein te zijn en te klein om groot te zijn. Maar we hadden wel internationale klanten zoals Chiquita, Bacardi en Zespri. Ik kende Thibaut al heel lang omdat we ook allebei de branchevereniging BAPP geleid hebben. En we delen een aantal grote Belgische klanten, waaronder Team Belgium en de Belgische Lotto. Toen we tijdens een etentje met elkaar spraken, zeiden we aan het einde van de avond: ‘Waarom gaan we eigenlijk niet samen?’” Thibaut Fontaine: “Kick and Rush begon in 1995 als studentenbedrijf. We verkochten T-shirts aan studentenverenigingen. Al snel begonnen we in-house te zeefdrukken en borduren, en daarmee waren we een van de eersten in België. In eerste instantie waren we vooral actief in het Franstalige deel van België, maar we wilden ook de Vlaamse kant op. In 2020 hebben we de activa van Supremia uit het faillissement gekocht. Dat had nogal wat voeten in de aarde. Van de ene op de andere dag hadden we de dubbele omzet en het dubbele aantal mensen, en dat moest wel allemaal in goede banen geleid worden. Het was tijdens Covid, en achteraf gezien was dit voor ons een geluk. We hadden de tijd om de klanten op een juiste manier te integreren, en dat ging goed, want allemaal zijn ze gebleven. Verder deden we in die tijd een enorme investering in een nieuw ERP-systeem en een nieuw webshopsysteem. Inmiddels hebben we Webshops Nu alle systemen geïntegreerd zijn, is het bijzonder makkelijk om een webshop voor een klant van Kick and Rush te bouwen. Binnen no-time staat er een shop met eigen producten en een totaal eigen look and feel. Met alle koppelingen naar warehousing, voorraden, facturatie en ga zo maar door. Tevens heeft elk afzonderlijk product een CO2-calculatie en een duurzaamheidsrapport. Je kunt dus echt producten met elkaar vergelijken.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5