PROMZ MAGAZINE 02-2024

48 Toen ik het Rotterdamse Monday Merch binnenkwam, werd ik aangenaam verrast. Niet alleen door het hippe kantoor en de vriendelijke ontvangst, maar vooral door de bedrijfskleding die keurig in rekken hangt. Hier geldt het motto ‘practice what you preach’. Ik sprak met mede-oprichter Florian Frenken over nieuwkomer Monday Merch. MONDAY MERCH: EEN NIEUWE VORM VAN DIENSTVERLENING Hoe is Monday Merch ontstaan? Ik krijg namelijk niet de indruk dat ik met een traditionele distributeur te maken heb. “Het grappige is dat wij niet zo goed weten hoe een traditionele distributeur eruit zou moeten zien. Dit bedrijf is twee jaar geleden eigenlijk ontstaan vanuit een eigen behoefte. De oprichters van Monday Merch zijn Daniël Salimian, Jeroen Westerbeek, Kevin van der Veer en ik. We kennen elkaar allemaal uit onze studententijd. We hadden een ander e-commerce bedrijf en waren op zoek naar coole bedrijfskleding. Het viel ons op dat het best ingewikkeld was om dat online goed te regelen. Zo ontstond eigenlijk het businessidee voor Monday Merch: Hoe kunnen wij een klant op de best mogelijke manier ontzorgen op het gebied van onboarding, promotionele producten, relatiegeschenken en merchandise? Daar hebben we een systeem voor ontwikkeld. We combineren eigenlijk het beste van online met het beste van offline. Als klant krijg je volledige online ondersteuning, maar we bieden ook volledige offline service, zoals het maken van designs, het verpakken en versturen, en het afleveren in verschillende landen.” Jullie zijn dus ontstaan vanuit IT en veel minder vanuit de productkant. Hoe heb je dat opgelost? “We zijn met z’n allen gaan zitten en hebben gekeken naar welke producten of merken wij goed vonden. We pluggen niet zomaar een API in ons systeem om vervolgens 1000 producten op onze website te zetten. We willen producten met een verhaal, een cool design en bij voorkeur ook duurzaam. Wij bepalen dus welke producten een klant te zien krijgt, en daar zijn we heel selectief in. Als we een productie doen, komt alles binnen in ons warehouse; we sturen nooit iets direct naar een klant zonder eerst een gedegen kwaliteitscontrole te doen. Vervolgens sturen we het naar de door de klant opgegeven ontvangers, meestal in verschillende landen. Afhankelijk van wat een klant wil, kunnen we ook voorraden aanhouden in ons warehouse. Al deze zaken zijn trouwens ook ingebouwd in het systeem, zodat klanten ontvangersbestanden kunnen uploaden en wij zorgen ervoor dat het verzonden wordt en aankomt. Dat klinkt misschien eenvoudig, maar het is echt een hels karwei. Gelukkig hebben we al die zaken goed kunnen automatiseren, waardoor het eenvoudig op te schalen is.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5