PROMZ MAGAZINE 02-2024

2024 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 49 GESCHREVEN DOOR - PETER VAN GESTEL Over opschalen gesproken, je hebt zo te zien al behoorlijk wat mensen in dienst. “Op dit moment zijn we met 64 medewerkers. Daarvan zit een behoorlijk aantal in het buitenland. We proberen voor elk land iemand uit dat land zelf te hebben die accountmanagement doet, zodat je zeker weet dat je iemand hebt met verstand van de markt. Onze markt bestaat voornamelijk uit bedrijven die een hoofdkantoor ergens in Europa hebben, met vestigingen in meerdere landen. Hier op het hoofdkantoor hebben we de backoffice en verder hebben we natuurlijk mensen in ons warehouse, iets verderop in Rotterdam. Nederland is op dit moment een relatief kleine markt voor ons.” Ik zie bij jullie ook veel high-end retailmerken die ik bij anderen nooit tegenkom. Hoe is dat zo gekomen? “Zoals ik al zei, gingen we als oprichters eerst zelf op zoek naar wat wij toffe producten vonden. Waarom zou ik geen North Face-tas kunnen verkopen aan bedrijven, subtiel bedrukt met een logo van de afzender? We bekeken de markt als eindgebruikers en dachten: ‘We hebben liever een North Face-tas voor, ik noem maar een bedrag, 70 euro dan een merkloze tas.’ Dus wilden we zo’n product aanbieden. Daarom hebben we bijvoorbeeld ook producten van Stanley, Patagonia en andere mooie, populaire merken. Onze klanten sloegen hier duidelijk op aan. Ze zoeken onderscheidende producten en zijn bereid daar wat extra voor te betalen.” Je had het al even over duurzaamheid. Is dat iets vanzelfsprekends? “Ja, dat zit echt in ons DNA. Als je iets weggeeft, zorg er dan in ieder geval voor dat zo’n product graag, veel en lang gebruikt wordt. En zorg voor producten met een verhaal. Dat kan een duurzaam materiaal zijn, maar ook een levenslange garantie of een reparatieservice. Onze klanten hebben allemaal duurzaamheidseisen en daar moeten we simpelweg aan voldoen. We werken veel voor techbedrijven als Spotify, en die hebben gewoon strenge eisen. Heel logisch en niet meer weg te denken uit deze tijd. Vooralsnog laten we veel over aan onze leveranciers, maar dat neemt niet weg dat we ook zelf onze verantwoordelijkheid nemen. We zijn ook druk bezig om een B-Corp te worden. Dat kost echter gewoon tijd.” Nog even terugkomend op jullie eigen bedrijfskleding, waarom kiezen jullie hiervoor? “We kiezen hiervoor omdat we vinden dat mensen trots moeten zijn op het bedrijf waar ze werken. Dat is tenslotte onze business. Dan moet je zelf ook het goede voorbeeld geven. Wij vinden het allemaal echt leuk om die kleding met ons logo te dragen. En waarom zou je het niet doen? Je bent zelf toch je beste reclame…” Vlnr: Daniël Salimian, Jeroen Westerbeek, Florian Frenken en Kevin van der Veer

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5