PROMZ MAGAZINE 02-2024

59 EEN GESPREK OVER WORKWEAR MET ISABEL EN WILLEM BOOT VAN TEXTIEL DRUKKERIJ HURRICANE 2024 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL ranciers die hun basislijn van T-shirts in een heleboel kleuren kunnen leveren, en daar in het zomerseizoen ook bijvoorbeeld pastelkleuren aan toevoegen. In de horeca zie je trouwens de meeste variatie met stoffen en materialen omdat mensen in de bediening de sfeer van het restaurant moeten uitdragen. Echte modetrends zijn voor werkkleding niet bij te benen maar we houden de trends wel in de gaten.” Willem: “Het is in wezen een wat conservatieve behoudende markt, dus heel veel verandert er niet in. De materialen zijn inderdaad iets hipper en er is meer keuze. Wel is de manier van verkopen in de loop der tijd erg veranderd. Vroeger gingen veel verkopers de weg op en in ons geval kwamen klanten naar onze showroom. Nu verkopen we zo’n 95 % via internet.” Groenste drukkerij Isabel: “Een andere ontwikkeling die groot is heeft te maken met het productieproces zelf: duurzaamheid. Het gebruik van gerecyclede materialen bijvoorbeeld, of de productie in Europa onderbrengen in plaats van in Azië. Soms zie je dat de vezels van geheel gerecyclede kleding toch sneller slijten, dus dan is er de afweging, wat is het meest duurzaam? Dat moet nog verder onderzocht worden. In onze drukkerij staat duurzaamheid ook helemaal centraal. De overgang naar digitale printers en persen was een heel belangrijke stap daarin: er wordt bijna geen afval geproduceerd en er wordt geen gas gebruikt. Ook het waterverbruik is praktisch nihil en de printerinkt is bovendien milieuvriendelijker dan die we hadden voor de zeefdruk. Dit willen we doorzetten en misschien worden we wel de groenste drukkerij van Nederland! Het dak ligt vol met zonnepanelen en we willen binnen een jaar helemaal van het gas af. We wekken een heleboel stroom op, meer dan we verbruiken. We willen gaan investeren in een batterij om de overtollige energie in op te slaan. Er komt een nieuw elektrisch wagenpark. Ook hebben we enkele leveranciers die met kleding inzamelingsacties bezig zijn. Hier in de hal hebben we ook een punt waar kleding van een bepaald merk ingeleverd kan worden. Daar kunnen wij in de toekomst nog meer in faciliteren.” Digitale transfers En hoe zit het met trends in de bedrukking? Isabel: “Wij hebben sinds kort al onze zeefdrukmachines opgeslagen en werken nu alleen nog met onze borduurmachines en door middel van digitale transfers met onze digitale printers en transferpersen. Een digitale transfer kun je vergelijken met een gewone printer in combinatie met een plaktattoo.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5