2024 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 61 EEN GESPREK OVER WORKWEAR MET ISABEL EN WILLEM BOOT VAN TEXTIEL DRUKKERIJ HURRICANE Met allerlei kleuren inkt kunnen veel meer verschillende logo’s, ook met kleurverloop, geprint worden. Het logo wordt vastgelegd op een film met een soort lijmlaagje erop, en dat wordt uitgeknipt en op de juiste plek op de kleding geplaatst. Dan wordt het geperst en door de druk en de hitte komt de bedrukking los van de film, wordt de lijm weer vloeibaar en plakt het logo op de kleding. Het gebruik van digitale printers behoort wel tot de grootste nieuwe ontwikkeling- en in het vak en ik denk ook dat de meeste drukkerijen daar naartoe zullen bewegen. Natuurlijk kunnen we het logo of de tekst ook borduren als klanten dat mooier vinden, we hebben een groot aantal machines staan. Borduren is wel wat minder geschikt voor grote aantallen en het werkt minder snel.” Wie zijn jullie klanten? “Dat is heel divers. Van ministeries en bedrijven in de logistiek, tot horeca, tot bijvoorbeeld de lokale voetbalvereniging.., onze klanten zijn afkomstig uit heel veel verschillende branches. We verkopen vooral aan bedrijven of verenigingen uit Nederland en België.” Promotioneel textiel Zien jullie veel overlap met de promotionele industrie? Willem: “Wat is tegenwoordig nog promotioneel? Elke opdruk op een T-shirt is bedrijfskleding als het bedrijfsmatig gedragen wordt. Laatst hebben we truien bedrukt voor een actie voor het ministerie van defensie: als je je aanmeldde als vrijwilliger voor een bepaalde tijd kreeg je een trui. Dat was echt een promotionele actie met textiel als geschenk. Maar de overlap tussen bedrijfs- en promotionele kleding is gewoon heel groot.” Isabel: “Er is natuurlijk wel een verschil in kwaliteit. Werkkleding wordt dag in dag uit gedragen en moet aan andere eisen voldoen. Het moet keer op keer gewassen kunnen worden. Er wordt veel kritischer naar gekeken en er worden vooraf veel afwegingen gemaakt met betrekking tot het gebruik. Dat geldt natuurlijk minder voor kleding die bijvoorbeeld één keer op een beurs gedragen wordt of weggegeven wordt als promotionele actie. Dan zijn de vragen meer: past de kleur bij jullie logo en welke maten hebben jullie nodig? Maar het merendeel van wat wij doen is de bedrijfskleding die vaak gebruikt wordt.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5