2024 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 67 DUURZAAMHEID, KOSTEN EN BEDRIJFSIDENTITEIT WEGEN MEE meer geld uit te geven aan kerst- en eindejaarsgeschenken. Tegelijkertijd geven sommige commerciële bedrijven bestedingsindicaties af die ver boven het gemiddelde liggen. Keuze wordt lastiger Vroeger was vast niet alles beter, maar als het om kerstpakketten en eindejaarsgeschenken gaat waarschijnlijk wel eenvoudiger. In menig gezin werd er met spanning uitgekeken naar het traditionele kerstpakket vol lekkernijen voor jong en oud. Vandaag de dag wordt er vaker gekozen voor andere kerstattenties, waaronder veel functionele en ook maatschappelijk verantwoorde geschenken. Werkgevers geven werknemers daarbij ook vaker keuze. In 40% van de geschenkbestellingen gaat het om een pakket met een aantal fysieke producten er in. Zeker 12% kiest voor een code waarmee werknemers of relaties online iets kunnen kiezen en 5% geeft een cadeaubon. Een derde (31%) van de opdrachtgevers zoekt de combinatie van deze zaken om te verwerken in een kerstpakket. Duurzaamheid voorop Sommige werkgevers hebben het relatief makkelijk om met kerst of nieuwjaar hun waardering te uiten aan medewerkers. Zo horen we van Bol.com dat de medewerkers allemaal een cadeaubon krijgen van… juist ja. Helaas is er ook een categorie bedrijven die na jarenlang mooie kerstgeschenken te hebben verstrekt aan werknemers daarvan afstapt. In sommige gevallen is dat om kosten te besparen. Een bekend voorbeeld daarvan is de NS, die bij wijze van bezuiniging het personeel trakteerde op een doosje chocolade en een treinkaartje. In andere gevallen houdt deze stap verband met de veranderende maatschappij waarin kritisch wordt gekeken naar de gedragingen van merken en werkgevers. Er wordt dan vaak gezocht naar een neutraal alternatief voor het kerstgeschenk. Zo laten bijvoorbeeld Schouwburg Concertzaal Tilburg en watervoorzieningenbedrijf MTD ons weten sinds enkele jaren te kiezen voor een financieel extraatje en een handgeschreven kerstkaart. Die keuze is enerzijds gemaakt om waardering te uiten voor het harde werk van medewerkers en anderzijds vanuit duurzaamheidsoverwegingen. Dat laatste, duurzaamheid, speelt bij heel veel afnemers een groeiende rol in de keuze voor kerst- en eindejaarsgeschenken. Overwegingen organisaties Wij hebben ter inspiratie enkele organisaties uit verschillende branches gevraagd naar hun ervaringen en plannen voor kerstgeschenken. De reacties geven een beeld van de diversiteit aan overwegingen die een rol spelen bij het maken van een keuze door opdrachtgevers. DWA Duurzaam, graag lokaal en maatschappelijk verantwoord Advies- en ingenieursbureau DWA bedenkt slimme en duurzame oplossingen voor gebouwen en gebieden van morgen. Vanuit vijf vestigingen in Nederland worden opdrachtgevers ondersteund en geadviseerd door zo’n 150 specialisten. Duurzaamheid staat bij dit bureau bovenaan de prioriteitenlijst en dat geldt uiteraard ook voor de eigen
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5