PROMZ MAGAZINE 02-2024

2024 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 69 DUURZAAMHEID, KOSTEN EN BEDRIJFSIDENTITEIT WEGEN MEE inkoop. “Bij het eindejaarsgeschenk houden we daar eveneens rekening mee”, vertelt communicatieadviseur Suzanne van der Werf. “Bij voorkeur kiezen we iets dat lang meegaat, is vervaardigd uit bijvoorbeeld circulaire materialen en kan worden hergebruikt. Tegelijkertijd zoeken we iets dat alle collega’s leuk vinden. Zo hebben we eens een kistje met ingrediënten voor een duurzame appeltaart gekregen. Dat vonden veel werknemers heel geslaagd: er ontstond een spontane competitie om wie de lekkerste taart kon bakken en de houten kistjes werden onderling geruild om er iets anders mee te kunnen bouwen. Vaak zijn we uitgekomen op een pakket met verschillende artikelen die een duurzame herkomst hebben. Vorig jaar hebben we het een keer anders aangepakt met een kerstmarkt bij het KröllerMüller Museum. Daar zit een grote winkel bij met duurzame producten, van vogelhuisjes tot wollen truien en flessen wijn. Dat was ook bijzonder en vooral heel gezellig.” Wat het geschenk dit jaar wordt, is ook voor Van der Werf nog een verrassing. Maar dat het een duurzaam geschenk wordt, staat wel vast. “Daarnaast wordt er bij ons ook gelet op onder andere diversiteit en maatschappelijk verantwoorde keuzes. Als er bijvoorbeeld een drankje met alcohol in het pakket zit, is er ook een alcoholvrije variant. En we kiezen vaak voor lokale producten en ondersteunen graag sociaal-maatschappelijke initiatieven. Dat geldt niet alleen voor ons eindejaarspakket, maar voor alle giveaways zoals bijvoorbeeld relatiegeschenken.” FLS Company Luxe drank en speciaal geproduceerd kerst-item Denken we aan kerst dan denken we aan sneeuwvlokjes en dat is een associatie die bij FLS Company al snel wordt omgezet in een knalfeest. Het bedrijf is vooral bekend als fabrikant van Flügel, het als après-ski-consumptie bekend geworden drankje. De kleine flesjes met Flügel of ander shotjes van dit bedrijf hebben hun weg ook gevonden naar de kerstpakkettenhandel. Zelf geeft FLS Company haar medewerkers als kerstgeschenk een drank die niet in het eigen assortiment zit. “Bij ons krijgt iedereen een fles Champagne om te toosten tijdens kerst of oud&nieuw”, vertelt purchase manager Pieta Smit. Daar blijft het niet bij. “Alle werknemers krijgen ook een keuzegeschenkbon. Die is te besteden bij veel verschillende winkels, zowel online als offline. Ons personeel is daar heel blij mee, want daardoor kunnen ze zelf kiezen waarmee ze de feestdagen vieren.” FLS Company staat naast haar drankjes ook bekend om het flitsende design van die producten. Volgens Smit is dat terug te zien in een extra kerstgeschenk dat het bedrijf speciaal voor medewerkers laat produceren. “We bedenken vaak een uniek item om het kerstgeschenk te personaliseren. Dit jaar laten we voor iedereen een grote kerstbal maken in de vorm en kleuren van een van onze producten.” Meer details wil Smit er niet over kwijt, want PromZ wordt ook bij FLS Company gelezen en de medewerkers weten nog van niks… VieCuri Niet te luxe, wel persoonlijk en hoogwaardig VieCuri Medisch Centrum is een topklinisch ziekenhuis in Noord-Limburg. De organisatie voorziet met kerst zo’n 3.500 medewerkers en vrijwilligers van een kerstgeschenk. Daar gaat flink wat denkwerk aan vooraf, weet senior communicatieadviseur Jenny Holleman. “Kerstgeschenken voor zoveel mensen kosten best veel geld terwijl wij als ziekenhuis kampen met krappe budgetten. Flink uitpakken met heel luxe produc-

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5