2024 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 71 DUURZAAMHEID, KOSTEN EN BEDRIJFSIDENTITEIT WEGEN MEE ten en een grootse viering voelt niet goed voor veel medewerkers die dat geld liever naar meer uren op de afdeling zien gaan. Als organisatie vinden wij tegelijkertijd werkplezier en de waardering voor hard werken belangrijk. Wij zoeken daar een goede balans in.” VieCuri faciliteert daarom ten eerste niet overdadige, maar wel sfeervolle kerstvieringen waar teams met elkaar het jaar kunnen afsluiten. Daarnaast is er voor alle medewerkers en vrijwilligers een cadeaubon die vrij kan worden besteed. Holleman: “Die bon wordt met een kaart en uitnodiging voor de kerstviering verstrekt door de teamleiders. Dat is logistiek minder eenvoudig dan verzending naar huisadressen, maar het persoonlijke contact hierbij wordt hoog gewaardeerd. Voor het keuzegeschenk hebben we een partner die zorgt voor een aanbod van hoogwaardige producten en uitjes. We weten van vorig jaar dat zo’n bon bij de meeste medewerkers heel welkom is. De bonnen worden deels besteed bij landelijke retailmerken, maar ook regionale bestedingen zijn erg in trek. Het tuincentrum om de hoek, winkels en restaurants in de buurt; de binding met de lokale ondernemer is best groot en dat wordt ondersteund via het bestedingsaanbod. De bon kan ook (of deels) worden gedoneerd aan goede doelen. Ook daar kiezen aardig wat medewerkers voor.” Universal Music Oog voor variatie, diversiteit en duurzaamheid Universal Music is de grootste platenmaatschappij ter wereld. In Nederland heeft het bedrijf een hoofdkantoor in Hilversum en ongeveer 150 mensen in dienst. Met kerst krijgen die allemaal een geschenk van de werkgever en dat is niet zomaar een tegoedbon voor muziek van gecontracteerde artiesten. “We proberen wel elk jaar iets te bedenken waar iedereen plezier van heeft”, zegt Kees Jan Willeboordse, Director People & Culture. “In eerdere jaren hebben we onder andere gewerkt met cadeaubonnen, traditionele kerstpakketten en er is muziekgerelateerde apparatuur geschonken. Ook het doneren van een kerstgift is een optie geweest voor medewerkers. De variatie wordt op prijs gesteld, dus we doen in ieder geval niet twee jaar achter elkaar hetzelfde. Vorig jaar hebben we een kerstmarkt georganiseerd waar allerlei luxe producten te kiezen waren met vouchers. Was hartstikke geslaagd, wellicht doen we het volgend jaar nog eens. Dit jaar kiezen we weer iets anders.” Willeboordse vertelt dat het niet per se eenvoudig is om jaarlijks iets te bedenken, maar dat een afgewogen keuze altijd goed wordt ontvangen. “Er is geen grotere deceptie dan een werkgever die zich hier gemakkelijk vanaf maakt. Wij besteden er aandacht aan, luisteren naar de wensen van werknemers. In de loop der jaren is het budget voor kerstgeschenken ook gestegen naar zo’n 100 euro per persoon. Daar kunnen we wat moois voor doen.” Voor dit jaar heeft Universal Music weer andere ideeën in gedachten als kerstgeschenk. “Een cadeau waar onze mensen iets aan hebben en dat ze tof vinden om te krijgen. Bovendien een zo duurzaam mogelijk geschenk dat past bij de identiteit van ons bedrijf. Daarnaast houden we graag rekening met bijvoorbeeld diversiteit binnen ons werknemersbestand; het kerstgeschenk moet echt iets zijn voor iedereen.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5