86 Als we kijken naar het soort promotionele producten dat wordt ingekocht (tabel 1), dan zien we dat het belang van relatiegeschenken door de jaren heen licht is toegenomen. De rol van reclameartikelen daarentegen is door de jaren heen wat minder groot geworden. Producten voor promotionele acties zijn ook iets in belang afgenomen. Uit tabel 1 blijkt dat de laatste jaren minder op consumenten gerichte activiteiten zijn ontwikkeld, waardoor het belang van reclameartikelen is afgenomen. In de gehouden onderzoeken wordt ook jaarlijks gevraagd of de afnemers in het afgelopen jaar nieuwe leveranciers Jaarlijks in november laat PromZ Magazine door marktonderzoekbureau One Question een onderzoek uitvoeren onder bedrijven die promotionele producten inkopen. Het gaat hierbij om relatiegeschenken, maar ook om reclameartikelen (veelal goedkope weggevertjes) en producten voor promotionele acties. In dit artikel hebben we de antwoorden op enkele vragen uit het onderzoek door de jaren heen op een rij gezet. Hieruit komen toch de nodige interessante ontwikkelingen naar voren. Hoewel gezegd moet worden dat de markt voor promotionele producten behoorlijk stabiel is en weinig extreme veranderingen kent. De manier van inkopen verschilt door de jaren heen niet veel, en ook corona heeft hier weinig invloed op gehad, hoewel de verkoopvolumes tijdens de coronatijd wel onder druk stonden. INKOOP PROMOTIONELE PRODUCTEN DOOR DE JAREN HEEN voor promotionele producten hebben ingeschakeld. Dat blijkt in toenemende mate het geval te zijn, zoals uit tabel 2 blijkt. Ruim meer dan de helft van de inkopende bedrijven heeft in het afgelopen jaar één of meer nieuwe leveranciers ingeschakeld, terwijl dat een paar jaar geleden nog bij minder dan de helft van de respondenten het geval was. Toch mogen leveranciers van promotionele producten rekenen op een behoorlijk trouw klantenbestand. Maar, zoals gezegd, de trouw aan de huidige leveranciers neemt wel stap voor stap af. Waarom nieuwe leveranciers? De vraag is natuurlijk waarom inkopende bedrijven van leverancier willen wisselen. Ook dat wordt jaarlijks aan de eindklanten gevraagd (tabel 3). Er zijn twee aspecten die door de jaren heen het vaakst worden genoemd. Enerzijds is het de originaliteit van de door de leverancier aangeboden producten en anderzijds de prijs van de producten. In het ene jaar is die originaliteit de belangrijkste reden voor een leverancierswissel, het andere jaar is het de prijs. In de meeste jaren staat originaliteit bovenaan. Een aspect dat in belang is gestegen, is het aanbod van duurzame artikelen. Wat verder opvalt, is dat de inkopers van promotionele producten weinig belang hechten aan de Europese certificering
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5