87 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 10 30 50 20 40 60 % Relatiegeschenken TABEL 1: INKOOP PRODUCTGROEPEN TABEL 2: INSCHAKELEN ÉÉN OF MEER NIEUWE LEVERANCIERS INGESCHAKELD VOOR DE LEVERING VAN RELATIEGESCHENKEN, PROMOTIONELE PRODUCTEN OF RECLAMEARTIKELEN TABEL 3: ASPECTEN DIE EEN ROL HEBBEN GESPEELD BIJ HET BESLUIT OM DIT JAAR ÉÉN OF MEER NIEUWE LEVERANCIERS IN TE SCHAKELEN Reclameartikelen Producten voor promotionele acties Geen van deze 2024 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL GESCHREVEN DOOR - ED VAN EUNEN van promotionele producten. Evenmin spelen referenties van andere afnemers een grote rol, en dat geldt ook voor de omvang en soliditeit van de leverancier. Inkopers kijken veel meer naar het aangeboden product dan naar het bedrijf dat erachter zit. Waar we wel de invloed van corona zien, is de mogelijkheid die leveranciers bieden om uit voorraad te kunnen leveren. Voor 2020 was dat niet zo belangrijk, maar sinds de pandemie is dat een vrij belangrijk issue geworden. Interessant is daarnaast dat het advies van de leverancier in belang toeneemt, al speelt het in de totale besluitvorming geen doorslaggevende rol. Duurzame promotionele producten Wat de laatste jaren natuurlijk een zeer duidelijke rol speelt, is de mate waarin inkopers aandacht geven aan duurzaam geproduceerde promotionele producten. Hier zien we wel ontwikkelingen (tabel 4), maar deze zijn toch relatief beperkt. Het meest opvallend is dat rond een vijfde van de inkopers van promotionele producten niet eens weet of het bedrijf waarvoor zij werkzaam zijn in het afgelopen jaar duurzaam geproduceerde promotionele producten heeft ingekocht. Het aantal bedrijven dat met zekerheid Ja Nee Weet ik niet 2020 2022 2021 2023 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 % % % % % % % % De originaliteit van de aangeboden artikelen 36 43 56 57 53 56 51 60 De prijs van de aangeboden artikelen 33 51 32 28 41 50 57 48 De mogelijkheid die geboden werd om producten met logo te bedrukken 27 32 15 13 25 22 20 19 De creativiteit van de leverancier 27 26 26 30 36 32 36 32 Het aanbod van duurzame artikelen 27 21 26 13 24 15 10 12 De service die geboden werd 24 30 18 28 22 31 21 22 Het uit voorraad kunnen leveren 24 26 26 28 13 21 *) *) Het advies van de leverancier 15 19 9 11 9 9 7 7 Het contact met de account manager 9 11 6 15 5 10 13 8 De omvang en soliditeit van de leverancier 6 11 9 2 5 4 4 9 De referenties van andere afnemers 6 2 3 4 2 2 4 5 Het Europees gecertificeerd zijn van de aangeboden artikelen 3 6 6 2 2 2 4 2 Andere aspecten 9 6 9 20 7 14 10 9
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5