2024 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL INKOOP PROMOTIONELE PRODUCTEN DOOR DE JAREN HEEN 89 geen duurzaam geproduceerde producten heeft ingekocht is vrij stabiel en schommelt tussen de 15 en 25%. Rond een derde van de respondenten weet dat er wel door het bedrijf duurzaam geproduceerde promotionele producten zijn ingekocht, maar kent het percentage niet. Als men het percentage wel kent, blijken er ook weinig opzienbarende ontwikkelingen plaats te vinden, behoudens de vaststelling dat in de afgelopen acht jaar het aantal bedrijven dat minder dan 10% van haar producten duurzaam inkoopt, is gehalveerd van rond 15% tot ‘slechts’ zo’n 7%. Er is dus enige ontwikkeling op het gebied van duurzaamheid, maar getalsmatig blijft de groei van duurzaam toch behoorlijk beperkt. Bekendheid van leveranciers Een belangrijk aspect bij het kiezen van een nieuwe leverancier is diens bekendheid: bekende leveranciers zullen eerder voor een offerte gevraagd worden dan leveranciers die men helemaal niet kent. Uit tabel 3 bleek al dat referenties in deze markt nauwelijks een rol spelen. Wat bekendheid betreft, moeten leveranciers het dus vooral van zichzelf hebben. Als we kijken naar de vijf bekendste leveranciers van promotionele producten in 2023 (op basis van geholpen naamsbekendheid), en nagaan hoe hun bekendheid in de jaren daarvoor was, dan zien we dat Van Helden veruit de bekendste naam in de markt is (tabel 5). Maar in de jaren voor corona was die bekendheid groter dan nu. Op de tweede plaats komt IGO, maar ook haar geholpen bekendheid was in de periode voor corona tenminste twee keer zo groot als nu. Hokra scoort door de jaren heen vrij stabiel qua bekendheid, WOT! Promotions heeft qua bekendheid ook een behoorlijke stap terug moeten doen. En dat geldt ook voor Interimage. Hieruit zou je kunnen afleiden dat de respondenten minder bekend zijn met de namen van leveranciers dan voorheen, en dat sluit weer aan bij de eerdere vaststelling dat het de inkopende bedrijven meer gaat om wat er wordt ingekocht dan om de kenmerken van het bedrijf dat deze producten aanbiedt. Oftewel, de producten zijn belangrijker dan de naam. Terugkijken is boeiend, maar de vraag is of we er iets uit kunnen leren dat voor de toekomst van belang is. De binding met leveranciers zal ook in de toekomst minder worden, de rol van het aangeboden product wordt groter. En die rol heeft twee kanten: het in te kopen promotionele product moet origineel zijn tegen een nette prijs. Dat betekent voor de aanbieder een complexere manier van het benaderen van klanten (ze moeten hun product promoten en niet hun bedrijf), maar het betekent voor de inkopende bedrijven ook dat hun zoekveld groter zal worden. Ze zullen minder afgaan op die ene leverancier waar ze goede zaken mee doen en meer kijken naar de beste en goedkoopste producten, ook als die door andere leveranciers worden aangeboden. 2016 2019 2017 2020 2022 2018 2021 2023 TABEL 4: INKOOP VAN DUURZAME PROMOTIONELE PRODUCTEN EN/OF RELATIEGESCHENKEN INGEKOCHT EN HET AANDEEL HIERVAN BINNEN DE TOTALE INKOOP VAN PROMOTIONELE PRODUCTEN INGENOMEN Onbekend Niet duurzaam ingekocht Wel duurzaam ingekocht, maar percentage onbekend Meer dan 50% 26 tot 50% 11 tot 25% Minder dan 10% 2017 10 30 50 20 40 60 % 2018 2019 2020 2021 2022 2023 Van Helden TABEL 5: GEHOLPEN NAAMSBEKENDHEID LEVERANCIERS VAN PROMOTIONELE PRODUCTEN Hokra IGO/IGO Post/IGO Promo WOT! Promotions Interimage
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5