PROMZ MAGAZINE 02-2024

2024 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 93 STAAT & CO: MEER DAN 75 JAAR BUSINESSGIFTS geschenken bij huishoudelijke producten niet meer mochten. De maatregel zette ineens een streep door al dit soort acties. De omzet van on pack premiums kelderde, en daar zat voor Wateler juist het volume. Hij besloot om er maar helemaal mee te stoppen. Lute Nederhoed nam het over en voorkwam zo een vroegtijdig einde van Staat & Co. “Ik had het bedrijf dus aan het kabinet-Den Uyl te danken”, lacht hij 48 jaar na dato. Respect voor alle lagen Op 1 januari 2000 droeg Lute Nederhoed Staat & Co over. Dochter Helga had een commerciële functie in het bedrijf, maar voelde er niet voor om het over te nemen, zeker niet alleen. Toen haar partner Hans van der Ouw hiervoor werd benaderd, zei hij geen nee, maar ook niet direct ja. De hoofdinspecteur en ME-commandant was bezig aan een bedrijfskundestudie met de ambitie om tijdens de fusie van gemeente- en rijkspolitie bij te dragen aan meer doelmatigheid in de organisatie. In dat kader studeerde hij af op valutarisico’s bij Staat & Co en was als zodanig goed ingewijd in het reilen en zeilen van het bedrijf. “Ik wilde er serieus over nadenken en eerst weten waar het spul vandaan kwam. Dus maakten Lute en ik een trip naar Hongkong, Taiwan, Maleisië en Singapore om een beeld te krijgen bij de variëteit en de achtergronden van de handel. Ik wilde het netjes doen, met respect voor alle lagen in de distributieketen.” Lute Nederhoed was veertig jaar aan het bedrijf verbonden geweest. Ooit begonnen met een ‘mobiele showroom’ in de kofferbak, nu ’s lands grootste showroom voor premiums en relatiegeschenken. Het jaar daarvoor was het showroomoppervlak bijna vertienvoudigd. “Nu niet meer voor te stellen, maar in die tijd een prachtige tool”, zegt Hans. “De helft van de AEX-bedrijven hebben we hier over de vloer gehad. Alle grote banken. Van Tilburg en Amsterdam reden ze naar Meppel. Om half elf bespraken we wat we gingen doen die dag, waarop we de projecten voor het komende halfjaar met elkaar doornamen.” Met de ontwikkeling van internet werden fysieke showrooms steeds minder interessant. In de mondiaal transparante markt was de toekomst aan de digitale showroom. Dit was ook de weg die Staat & Co bewandelde en zelfs in het logo verscheen ‘punt nl’. Vlaggen In de conjunctuurgevoelige branche met grillige trekjes zocht Staat & Co naar handel die minder ‘economie-afhankelijk’ is. Zo ontstond in 2005 de Vlaggenspecialist als apart bedrijf. Om de drie tot vier maanden heb je nieuwe vlaggen nodig. Het aanbod werd verbreed met banieren, spandoeken en meer. Hans zat indertijd in het bestuur van de PPP met de portefeuille kwaliteit & milieu. “Er groeide meer en meer het besef dat wij als handel iets moésten. Weg met de wegwerp. Dit hebben we zelf in gang gezet.” Het verleden had geleerd dat je je beter niet door ‘Den Haag’ kunt laten verrassen. “Toen hebben we opgezet dat vanuit het Verre Oosten geïmporteerde spullen eenmaal gratis konden worden getest bij audit-organisatie SGS. Deze mogelijkheid zorgde voor meer compliance. Het bijkomende effect was dat bedrijven hierdoor kwaliteitsbewuster zijn geworden.” In 2007 spraken de Europese farmaceutische bedrijven af dat ze geen promoartikelen meer zouden weggeven. Mede dankzij het IGC had Staat & Co hier juist veel klandizie. Het gevolg: anderhalf miljoen euro minder omzet per jaar. In 2008 kwam de financiële crisis daar nog eens bovenop. Staat & Co ging in enkele jaren terug van twintig naar zeven medewerkers. Bij een aantal moest het UWV eraan te pas komen. “Dit was het moeilijkst,” aldus Hans. “Ook voor de mensen die weg moesten hebben we ons met succes ingespannen en een goede relatie weten te behouden.” Er ontstond in die tijd met elkaar een sfeer van ‘de schouders eronder’. “Dat gevoel van saamhorigheid zie ik als basis om daarna op te kunnen bouwen.” Dat het team sedertdien nauwelijks verloop kent, mag gelden als bewijs hiervan. Marktaandeel en mvo In 2015 wist Staat & Co zijn marktaandeel te vergroten door de overname en integratie van branchegenoot Jurjen® (de Vries) in Leeuwarden, zes jaar later gevolgd door Avenda Promotionele Producten in Almere. Staat & Co heeft vanaf 2019 de hoogst haalbare EcoVadis Awards behaald. Daarmee behoort het tot de beste één procent van alle door EcoVadis geteste bedrijven. Deze wereldwijde organisatie is normgevend op mvo-gebied en beoordeelt bedrijfsvoering op aspecten als ethiek, milieu en duurzaamheid, mensenrechten en arbeidsomstandigheden, fair trade en ketentransparantie. Deze elementen krijgen bij Staat & Co een steeds fundamenteler karakter. “We hebben het al heel lang met onze klanten over de weggooidrempel van een artikel”, vertelt Hans van der Ouw. “Hoe langer het duurt voordat het in de prullenmand ligt, hoe beter voor het milieu en hoe langer je reclame maakt.” Hans van der Ouw

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5