WWW.PROMZ.NL PROMZ VERSCHIJNT TWEEMAANDELIJKS - NOVEMBER/DECEMBER 2024- NUMMER 7 AMBACHTELIJKE PROMOTIONELE PRODUCTEN maga z i ne MAAK KENNIS MET HET DIGITALE VERZAMELOBJECT P&D SOLUTIONS OVER SAIL ’25 MERCHANDISE
5 2024 NUMMER 7 WWW.PROMZ.NL VOORWOORD Nog heel even en dan is het jaar alweer voorbij. Een jaar dat succesvol te noemen was voor onze branche, maar waarvan ik persoonlijk dacht: “Daar mag nog wel wat bij.” De groei zat hem vooral in nieuwe markten zoals onboarding en employer branding. In de ‘ouderwetse’ sales promotion en merkactivaties bleef de markt mijns inziens wat achter. Ik heb genoten van dit sportjaar met prachtige prestaties van de Nederlandse teams en individuele sporters. Maar wat hebben we eigenlijk heel weinig kunnen genieten van commerciële inhakers en mooie acties, zowel in winkels als online. Ik heb het al veel vaker gezegd: “Laat die 2+1 gratis of die 20% extra” toch eens links liggen ten gunste van een mooie on-pack promotie, een spaaractie of een creatieve prijsvraag. Dit is zoveel leuker voor de consument en doet op lange termijn ook nog iets voor je merk. Juist in een tijd van inflatie lijken marketeers voor de makkelijke weg te kiezen. Logisch, want ze worden door hun bedrijf vaak afgerekend op kortetermijnsucces. Stop daarmee! Beoordeel je mensen niet alleen op kortetermijnverkoop, maar kijk ook naar wat ze op langere termijn voor je merk hebben betekend. En laat daarbij ook de creativiteit weer eens zegevieren. Wedden dat dit loont! COLOFON PromZ Magazine 25ste jaargang, november/december 2024 PromZ Magazine is een uitgave van Het Portaal Media B.V., Veerdijk 40-H, 1531 MS Wormer, Tel: 075-6475747, E-mail: traffic@hetportaal.com Verschijningsfrequentie: 8x per jaar, nr 7 is in combinatie met de ProductZ Finder Oplage: 16.000 exemplaren Abonnementen: Kunnen op elk gewenst moment ingaan voor de periode van een jaar. De abonnementsprijs bedraagt € 30,- (incl. 6% BTW en verzendkosten). Abonnementen dienen bij voorkeur via traffic@hetportaal.com te worden opgezegd, tenminste een maand voor het verstrijken van de abonnementsperiode. Adreswijzigingen: Dienen bij voorkeur, onder vermelding van het abonneenummer op de adresdrager, via traffic@hetportaal.com te worden doorgegeven. Hoofdredactie: Peter van Gestel Redactionele medewerkers: Ed van Eunen, Lisette Erdtsieck, Wally Cartigny, Judith Munster, Marjolein Straatman, Martin de Winter, Suzanne Jacobs Redactie-adres: Veerdijk 40-H, 1531 MS Wormer, Mob: +31 (0)6-33637794 E-mail: peter.vangestel@hetportaal.com Bladmanagement: John M. Swaab, Tel: +31 (0)75-6475747, Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: John M. Swaab, Tel: +31 (0)75-6475747, Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Simone Keijzers, Tel: +31 (0)75-6475747, Mob: +31 (0)6-18255325 E-mail: simone.keijzers@hetportaal.com Katha Bütow, Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-25392460 E-mail: katharina.buetow@hetportaal.com Ferry Aaftink, Tel: +31 (0)75-6475747, Mob: +31 (0)6-12643168 E-mail: ferry.aaftink@hetportaal.com Bettina Nettelbeck, Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +49 (0)173-1933919 bettina.nettelbeck@hetportaal.com Traffic: Monique Zijlstra-Brandt, Tel: +31 (0)75-6475747, E-mail: traffic@hetportaal.com Beeldmateriaal: BC Fotografie, Ad Bogaard, iStockphoto, Creative Owl Media Vormgeving en DTP: Finnmedia.nl, Alkmaar © Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. GESCHREVEN DOOR Peter van Gestel
INHOUD 7 2024 NUMMER7 WWW.PROMZ.NL 12 36 50 62 75 INHOUD 05 VOORWOORD 09 WIE ZEGT WAT IN DIT NUMMER? 11 SPECIAL: AMBACHTELIJKE PROMOTIONELE PRODUCTEN 18 DENNIS VAN DEN BERG, CEO VAN TOUCH INCENTIVE OVER 25 JAAR ONDERNEMEN 24 P&D SOLUTIONS OVER SAIL ’25 MERCHANDISE 26 COLUMN ED VAN EUNEN 28 CEO MIRCO HÄSSLICH VAN WER DEELT HOE EEN KLEIN BEDRIJF, GESTART DOOR VRIENDEN, ZICH ONTWIKKELDE TOT EEN BELANGRIJKE SPELER OP DE EUROPESE MARK. 33 MERCHADO SPEELT IN OP DUURZAAMHEIDSTREND DOOR KWALITATIEVE EN ESTHETISCHE PRODUCTEN TE LEVEREN, DIE NIET ZOMAAR IN EEN LA VERDWIJNEN. 36 DE KOPPELING TUSSEN FYSIEKE EN DIGITALE PRODUCTEN BIEDT OP PROMOTIEGEBIED EEN REËEL PERSPECTIEF. MAAK KENNIS MET HET DIGITALE VERZAMELOBJECT. 40 VIJF DIENSTVERLENERS IN DE VAKGEBIEDEN LOYALTY, CUSTOMER ENGAGEMENT EN ZAKELIJK SCHENKEN GEVEN HUN KIJK OP DE EFFECTIVITEIT VAN GIFTS EN INCENTIVES. 50 ALS DE EMMER OVERLOOPT. HOE GA JE OM MET STRESS. 54 STOYTELLING: DE KRACHT VAN HET VERHAAL. 59 NEXT GEN: EZRA HIEMSTRA, ACCOUNT MANAGER BIJ 2BMADE. 62 SA WEAR: FEEL GREAT, PERFORM BETTER! 67 COLUMN MARTIN DE WINTER 68 GADGETZ 75 PRODUCTZ FINDER 88 NOTEZ
9 WIE ZEGT WAT IN DIT NUMMER? 2024 NUMMER 7 WWW.PROMZ.NL “Een mok met een groot logo erop is niet ons idee van succesvolle merkbeleving.” (Thim Janssen, mede-eigenaar Merchado, pag. 35) “WE HEBBEN KLANTEN DIE ONS SPECIFIEK VRAGEN OM OOK IN DE AMERIKAANSE MARKT ACTIEF TE ZIJN. DIT PARTNERSCHAP STELT ONS IN STAAT OM DIE VRAAG OP TE PAKKEN EN ONZE SERVICE OP GLOBAAL NIVEAU UIT TE BREIDEN.” (Mirco Hässlich, CEO WER, pag. 31) “We willen ervoor zorgen dat elk product niet alleen kwalitatief hoogstaand is, maar ook verantwoord is geproduceerd. Onze compliance officer zorgt ervoor dat we met alle fabrieken goede afspraken hebben, dat de certificaten op orde zijn en dat we weten waar de materialen vandaan komen. En dat niet alleen voor onze hoofdaannemers, maar ook voor alle onderaannemers.” (Puck Aussems, P&D Solutions, pag. 25) “IK WILDE WERKEN MET GROTE MERKEN. DAT WIJ EEN KLEINE BIJDRAGE KONDEN LEVEREN AAN HUN MARKETING EN SALES DOELSTELLINGEN GAF, EN GEEFT, ME EEN KICK. DAT ZIE JE NU OOK TERUG IN ONS KLANTPROFIEL.” (Dennis van den Berg, CEO Touch Incentive, pag. 21) “Het bedrijfsverhaal maakt deel uit van je DNA. Het moet gaan over echte mensen, met verlangens en doelen. Maar zeker ook over hun worstelingen.” (Manon de Groot-van Gelder, eigenaar de Storytellingfabriek, pag. 55)
KOP
In een wereld vol massaproductie en snelle consumptie verdienen authentieke producten met een diepere betekenis onze aandacht. Ambachtelijke promotionele producten bieden meer dan alleen functionaliteit; ze vertellen een verhaal. Het zijn producten die met passie en vakmanschap zijn gemaakt, vaak geïnspireerd door tradities, lokale culturen of persoonlijke toewijding. Elk item draagt een stukje van de maker mee, een ziel die verder gaat dan het tastbare. Deze promotionele producten onderscheiden zich door hun unieke ontwerp, duurzaamheid en emotionele waarde. Ze zijn een gespreksonderwerp, een herinnering en een symbool van kwaliteit. Laat je inspireren door deze unieke creaties en ontdek hoe ze jouw boodschap kunnen versterken. Want een goed verhaal blijft altijd hangen. AMBACHTELIJKE PROMOTIONELE PRODUCTEN: EEN GOED VERHAAL BLIJFT HANGEN 2024 NUMMER 7 WWW.PROMZ.NL 11
RELATIEGESCHENKEN MET EEN ZIEL
13 2024 NUMMER 7 WWW.PROMZ.NL In een tijd waarin cadeaus vaak gedachteloos worden gegeven, zijn ambachtelijk gemaakte geschenken een frisse tegenhanger. Elk product vertegenwoordigt vakmanschap en draagt het verhaal van de maker(s). Een betere manier om oprechte waardering te tonen is er niet. Een kleine greep uit de vele mogelijkheden: VAN HAND TOT HART GESCHREVEN DOOR - JUDITH MUNSTER DUTCH SOAP COMPANY AMBACHT Maken van zeep en crèmes op natuurlijke traditionele wijze PRODUCTEN Soap bars, body bars, shampoo bars, cream soap, body cream en bath bombs. MAKER Dorianne Clouvel VERHAAL Toen Dorianne natuurlijke zeep en cosmetica wilde gaan gebruiken, ontdekte ze dat er weinig aanbod was. De producten die er wel waren, en die als ‘natuurlijk’ werden bestempeld, waren dat vaak niet. Daarom besloot ze de verzorgingsproducten zelf te gaan maken. Dorianne: ‘In onze werkplaats in Zierikzee worden alle producten met de hand gemaakt op basis van plantaardige oliën en natuurlijke ingrediënten van de beste kwaliteit.” CONTACT info@dutchsoapcompany.com WWW.DUTCHSOAPCOMPANY.COM
14 CHE DONA LUCE AMBACHT Handmatig produceren van premium dranken op Italiaanse wijze PRODUCTEN Limoncello en Limonzero 0.0%. MAKERS Harrie Vet en Nick van den Nieuwenhof VERHAAL Tijdens een gezellig etentje, onder het genot van een heerlijke limoncello, kwamen Harrie en Nick op het idee om deze ‘hemelse drank’ zelf te gaan maken. Zes maanden later ontmoette Harrie tijdens zijn vakantie in Florence twee oudere dames uit Zweden die al jaren in Italië woonden en hun eigen limoncello brouwden. Aan het eind van de avond kreeg hij hun originele Italiaanse limoncello recept cadeau. Met een auto vol citroenen en alcohol vertrok hij naar Nederland. In 2023 won Che Dona Luce de prijs voor beste limoncello ter wereld. De Limonzero 0.0% wordt geproduceerd in samenwerking met Zorglandgoed ’t Huisven in Heeze. CONTACT info@chedonaluce.nl WWW.CHEDONALUCE.NL POTVERDORIE! AMBACHT Het maken van jam en chutney PRODUCTEN Jam in de smaken framboosmunt, pruimgember, braamlaurier, kersrozemarijn, aardbeidragon en uienchutney. MAKER Charlotte Heine VERHAAL Een paar keer per jaar gaat Charlotte langs bij een aantal vaste telers in Nederland. Daar ziet ze hoe er gesnoeid wordt, hoeveel werk het vergt en wat er allemaal mis kan gaan voordat het fruit geoogst kan worden. Charlotte: “Het is belangrijk dat we zoveel mogelijk van eigen bodem eten. Dat is niet alleen beter voor de telers, maar ook voor ons. Door het fruit te plukken op het moment dat het rijp is, wordt de smaak veel beter. Charlotte koopt het ‘lelijke deel’ van de oogst en betaalt daar een goede prijs voor. De eerste vier jaar deed Charlotte de productie zelf, ook alle receptuur is van haar hand. Inmiddels werkt ze samen met een andere ambachtelijke producent. Dit geeft haar meer tijd voor haar missie. Goedgevulde potten met de lekkerste smaak, dat is waar Potverdorie! voor staat. CONTACT info@potverdorie.nl WWW.POTVERDORIE.NL THE HOLY SPIRITUS AMBACHT brouwen en destilleren PRODUCTEN Cider, mede (honingwijn), likorettes (likeur onder 15%), kruidenwijn, sangria, likeur, jenever, gin, wodka, calvados, Zeeuws Straf Pérke en Honey Love. Daarnaast produceren de makers dranken voor derden. MAKERS Tom Genbrugge en Goderic Van den Brande VERHAAL Tom en Goderic begonnen cider te brouwen, met fruit uit eigen tuin, voor eigen gebruik en om weg te geven aan familie en vrienden. Via via kwamen de flessen terecht bij brouwers, die steeds grotere bestellingen plaatsten. Om hun duurzame ‘brouwersdromen’ te kunnen realiseren namen ze hun intrek in de voormalige kerk van Hulst. Goderic: “We werken CO2-neutraal en gebruiken lokaal fruit dat de teler moeilijk kwijtraakt of zelfs moet vernietigen. Onze belangrijkste eis is dat het fruit goed rijp is en vol suikers zit. Middels pulpvergisting halen we twee eindproducten uit één fruit. We vermalen het fruit tot pulp dat vervolgens wordt vergist. Na enkele weken zie je dat pulp en sap zich scheiden. Van het vergiste sap maken we fruitwijn, zoals cider. Het vergiste pulp distilleren we tot eau de vie (levenswater) van rond de 70% alcohol. Dit laten we rusten op eiken vaten, zodat bijvoorbeeld van Zeeuwse appels een heerlijke calvados ontstaat. Ook verwerken we ‘vervallen’ bier van zeventien lokale bierbrouwers tot eau de vie de bière. Van het witbier van brouwerij Vermeersen, gemaakt van vergeten graansoorten, maken we bijvoorbeeld gin, waar we lokale honing, zeekraal en hulst uit eigen tuin aan toevoegen.” CONTACT info@theholyspiritus.com WWW.THEHOLYSPIRITUS.COM FOTOCREDIT: HEINRICH STUDIO
2024 NUMMER 7 WWW.PROMZ.NL 15 RELATIEGESCHENKEN MET EEN ZIEL PIMPSANDPEARLS AMBACHT Sieraden maken PRODUCTEN Sieraden en accessoires. MAKER Monique Mangal VERHAAL Monique ontwerpt stijlvolle sieraden en accessoires van natuurlijke materialen, zoals edelstenen en schelpen. Het verhaal achter elk item begint bij Moniques passie voor de natuur en haar wens om mensen te inspireren zichzelf te zijn. Monique: “Onze sieraden zijn net zo uniek als degene die het draagt. Denk aan een armband met geboortesteen.” Het motto van PimpsandPearls is ‘It’s not about being different. It’s about being unique and being you’. Elk sieraad is handgemaakt in het atelier van PimpsandPearls of in samenwerking met kleine familieateliers op Bali en in India. Vakmanschap staat bij PimpsandPearls centraal. Naast het uitbrengen van gelimiteerde collecties, maakt Monique ook sieraden in opdracht; een persoonlijk en betekenisvol cadeau. CONTACT info@pimpsandpearls.nl WWW.PIMPSANDPEARLS.NL NAAM IN HOUT AMBACHT Hout bewerken, lasergraveren en CNC-frezen PRODUCTEN Ambachtelijke naam- borden en gegraveerde persoonlijke (relatie)geschenken van hout. MAKER Ronny en Nathalie Bourgonje VERHAAL Ronny en Nathalie lopen zelf niet bepaald warm voor standaardproducten. Het liefst zouden ze alles in huis zelf maken en ontwerpen. Zo begonnen ze twintig jaar geleden met het maken van naamborden voor hun paarden. De hobby liep al snel uit de hand en sindsdien maken ze (relatie)geschenken en gedenktekens van mooie stukken inlands hout. Nathalie: “Zelfs de meest eenvoudige producten worden dierbaar - en blijven langer bewaard - als ze gepersonaliseerd zijn. Bij ons draait alles om vakmanschap, kwaliteit en persoonlijk contact. Wat een opdrachtgever ook wil, of het nu een naam, bedrijfslogo of ontwerp is, voor een groot of klein relatiegeschenk, of een give-away voor een speciaal evenement, wij zorgen ervoor dat de opdracht perfect op het hout tot leven komt.” CONTACT info@naaminhout.nl WWW.NAAMINHOUT.NL FLORUM FLOWERS AMBACHT Maken van gin op basis van biologische met de hand geplukte tulpenbloembladen PRODUCT Florum Tulipa Gin. MAKER John Smit VERHAAL Florum Tulipa Gin is ontstaan vanuit Johns grote passie voor gin en zijn achtergrond in de bloembollen. In het voorjaar worden tulpen die in bloei staan ontdaan van de bloem. Dit ‘koppen van de bloem’ zorgt dat er meer kracht gaat naar de groei van de bol. De gekopte bloem is een restproduct en John Smit zag daar kansen. “Voor de gin drogen we de bloem met warme lucht, waarna we de stampers en steel verwijderen. Van de bloemblaadjes trekken we een extract die in een zorgvuldig samengestelde gin wordt verwerkt. Dit geeft niet alleen een heerlijke zoete, frisse en aardse smaak aan de drank, je ziet het ook terug in de bijzondere kleur. Florum Tulipa Gin is een unieke gin met heel veel Hollands karakter.” CONTACT john@florumflowers.com WWW.FLORUMFLOWERS.COM
KOP
2024 NUMMER 7 WWW.PROMZ.NL 17 RELATIEGESCHENKEN MET EEN ZIEL PAVLOV AMBACHT Boeken maken voor bedrijven PRODUCT Jubileumboeken. MAKER Michiel Haans VERHAAL Michiel Haans studeerde Historische Letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam en kwam na zijn studie in de reclamewereld terecht. Daar ontdekte hij de behoefte aan boeken die volledig tailor made voor bedrijven en merken worden gemaakt. Met Pavlov realiseerde hij uitgaven voor onder andere KLM, Grolsch, Center Parcs, Randstad, Grolsch, Heineken, Van der Valk, Unicef, de Eerste en Tweede Kamer en het Rijksmuseum. Daarnaast maakt Pavlov boeken die als sales promotion tool worden ingezet, zoals sinterklaasboekjes voor Albert Heijn of een vakantieboek voor Autotaalglas. Michiel: “Onze jubileumboeken zijn zorgvuldig geschreven en ontworpen om de essentie, de ziel van een bedrijf te vangen. Met anekdotische verhalen en prachtige beelden, die de lezer helemaal meevoeren. De reden van ons succes? Een boek heeft gewoon een machtig hoge feelgood factor.” CONTACT michiel@pavlovpubliceert.nl WWW.JUBILEUMBOEKEN.NL BOTMA & VAN BENNEKOM AMBACHT Zeep zieden PRODUCTEN Zeep, olie, boter en balsem. MAKERS Rianne Botma en Niels Gooijer VERHAAL Rianne en Niels ontwikkelen en maken zepen en verzorgingsproducten vanuit de wens om ieders natuurlijke schoonheid met de beste ingrediënten te ondersteunen. Alle zepen, olies, boters en balsems worden gemaakt vanuit het eigen zeepatelier in Arnhem. Eén van de natuurlijke ingrediënten die de zeepmakers gebruiken is de olie die op traditionele wijze door de oliemolen in het Arnhemse Openluchtmuseum wordt geperst. Rianne: “Ons motto is: geen troep in het product, geen troep op je huid, geen troep in de badkamer. Weg met die vele flesjes en potjes. Je hebt maar vier basisproducten nodig waarmee je jezelf volledig kunt verzorgen en schoonhouden.” Het zeepatelier, met aansluitende winkel, is zo ingericht dat klanten van alle kanten mee kunnen kijken. Niels: “We willen zo transparant mogelijk te werk gaan. Klanten kunnen bij ons ook workshops volgen en hun eigen zeep maken.” CONTACT info@botmaenvanbennekom.nl WWW.BOTMAENVANBENNEKOM.NL
18 Dennis van den Berg
19 De Rotterdamse aanbieder van loyaliteitsprogramma’s, promoties en cadeaukaarten Touch Incentive bestaat 25 jaar. Oprichter Dennis van den Berg rolde als ijverige student marketing via een stage in de weerbarstige praktijk van auto-elektronica. Zijn doel was bij te gaan dragen aan de marketing van A-merken. Dat lukte: hij bedacht het droomprijzenfestival voor Holland Casino waarna de deuren naar Coca-Cola zich openden. Later volgden onder meer KLM, ING en Albert Heijn. Het ondernemerschap lag hem ook niet slecht en sinds een aantal jaar is Touch Incentive onderdeel van private equity en 100 man sterk. ‘Life is a gift’ is nog altijd het motto. TOUCH INCENTIVE CEO DENNIS VAN DEN BERG OVER ZIJN CARRIÈRE ‘MET INCENTIVES KUN JE ALLE KANTEN OP’ Hoe is jouw carrière begonnen? “Wat me enorm gevormd heeft, is dat ik ouders had die school en studeren belangrijk vonden en dat ik al op jonge leeftijd internationale ervaring opdeed. Na mijn vwo-diploma ben ik als 17-jarige naar Californië gegaan om een jaar highschool te doen. Uit de veilige omgeving van huis weg kwam ik daar, zonder rijbewijs, en ik kende bijna niemand... Ik merkte wel dat ik zo’n internationale omgeving stimulerend vond. Behalve dat ik zelfstandiger werd, leerde ik ook goed Engels en een beetje Spaans spreken. Vandaar dat ik eenmaal terug in Nederland naar de International School of Economics Rotterdam ben gegaan; opnieuw een internationaal georiënteerde omgeving. Daar waren twee stages aan verbonden, één in Nederland en één in het buitenland die me weer verder brachten in de richting waar ik ben uitgekomen.” Boekentaal “Voor mijn binnenlandse stage kwam ik terecht bij Rob Duyn en zijn bedrijf RhoDelta. Hij verkocht consumentenelektronica voor auto’s, zoals alarmsystemen, speakers en mobiele 2024 NUMMER 7 WWW.PROMZ.NL telefonie. ‘Vertel me maar wat je komt doen want ik heb nog nooit een stagiair gehad’: zo begon onze samenwerking die uiteindelijk heel lang zou duren! Rob was een selfmade man en vond het leuk om mijn studie- en boekenkennis te vertalen naar de praktijk. Het klikte heel goed tussen ons. Voor mijn tweede stage heb ik een half jaar marktonderzoek in Madrid gedaan. Daar moest alles meteen in het Spaans, opnieuw een sprong in het diepe dus… Lunchen is daar natuurlijk belangrijk dus de Spanjaarden zitten dan anderhalf uur met elkaar te ratelen en in het begin zat ik daar wel een beetje verloren bij! Maar je pikt het snel op want je moet wel. Vervolgens wilde ik, ook een beetje vanuit huis aangemoedigd, terug naar Amerika om mijn MBA in International Marketing te doen. Tegelijkertijd vroeg Rob Duyn of ik voor RhoDelta wilde werken. Ik was 21. Ik heb toen heel brutaal aan hem gevraagd of ik geld kon lenen met de belofte bij terugkomst bij hem aan de slag te gaan en het verschuldigde bedrag af te betalen. En zo is het gegaan. Rob Duyn is dus enorm belangrijk geweest in mijn ontwikkeling van stagiair naar MBA student naar mijn eerste echte baan en verder. Hij leerde me de praktijk kennen. Zo mocht ik bijvoorbeeld eerst eens meedraaien met de telefonische verkoop. Ondanks al mijn boekenkennis voelde ik me meteen weer piepklein: medewerkers van garages zitten over het algemeen niet te wachten om telefonisch uitleg over alarmsystemen te krijgen... Vervolgens mocht ik een jaar lang met Rob meelopen, met al zijn meetings en met alle dagelijkse activiteiten. Vanuit de schoolbanken naar het handelsleven op de stoel naast de directeur!” Holland Casino “Toen de markt van automotive producten terugliep omdat veel nieuwe auto’s consumentenelektronica standaard ingebouwd kregen, werd het tijd voor een nieuwe uitdaging. Nu was één van de klanten van RhoDelta een vreemde eend in de bijt: Holland Casino. Zij waren in die tijd op zoek naar een manier om andere publiciteit te genereren en niet alleen ‘hardcore gokkers’ aan te trekken. Als ze bijvoorbeeld een auto in plaats van geld weggaven als prijs, dan merkten ze dat daarover werd gepraat. Er ontstond ‘rumour around the brand’ en dat trok een ander publiek. Dus toen ze een keer GESCHREVEN DOOR - LISETTE ERDTSIECK
KOP
2024 NUMMER 7 WWW.PROMZ.NL 21 ‘MET INCENTIVES KUN JE ALLE KANTEN OP’ bij RhoDelta langskwamen om zo’n prijzenauto een beetje te pimpen, zeiden ze ‘zeg, jij hebt toch marketing gestudeerd… hoe zou jij het aanpakken?’ Van het een kwam het ander en hun leus ‘Holland Casino, escape from reality’ mocht ik verder uitwerken in de vorm van een prijzenpot. Rob Duyn was nog altijd mijn werkgever en gaf me drie maanden de tijd om, met zijn hulp, een plan te maken. Zo ontstond uit onze koker het droomprijzenfestival. Dat kun je als volgt zien: het jackpotsysteem van de apparaten van Holland Casino kun je zo programmeren dat er bijvoorbeeld in de maand oktober 25.000 euro aan prijzengeld is. Wij bedachten vervolgens verschillende mooie prijzen die binnen dit budget vielen en die maand gewonnen konden worden, zoals een Harley, een nieuwe keuken, een dag met een straaljager meevliegen, of een droomreis. Kortom: ‘Holland Casino makes your dreams come true.’ Toen ik het plan pitchte zei de CEO van Holland Casino: ‘Laten we het eerst even testen,’ en ik was zenuwachtig want ik dacht dat hij het niet goed genoeg vond. Vervolgens zei hij: ‘we beginnen met 40 stuks’. Dus ik dacht, wacht eens even 40 maal 25.000 gulden, dat is een opdracht van een miljoen! Dat is de start geweest van mijn incentive carrière. Holland Casino trok hiermee succesvol een ander publiek en er werd over gepraat. Op een gegeven moment heb ik de eerste 300 breedbeeldtelevisies van Sony exclusief in het prijzenpakket kunnen integreren, met een full-service pakket waarin aflevering en installatie verzorgd werden. Daar hebben we een begin gemaakt met het ontzorgen van de klant, iets wat we steeds verder hebben ontwikkeld.” Spaarprogramma’s “Toen dit balletje was gaan rollen, kwam van het één het ander. Zo werd ik door Sony uitgenodigd voor een voetbalwedstrijd in de Arena waar ik de marketingmanager van Coca-Cola ontmoette. Zij zochten naar een manier om groothandels aan zich te binden. Ik had nog geen idee maar met wat bluf heb ik gezegd dat we dat wel konden fixen. Het gevolg was ons eerste spaarprogramma voor groothandels van Coca-Cola. Dat werkte heel goed want producten waar mensen bij konden sparen werden zichtbaar beter verkocht. Dus dat hebben we ook uitgerold naar tankstations. Op een gegeven moment deden we tien van dat soort kanalen voor Coca-Cola, waaronder supermarkten, sportverenigingen, ziekenhuizen en andere horeca. Spaarprogramma’s zijn strategisch, dat plan je voor de lange termijn terwijl promoties bedoeld zijn om op korte termijn een product te onderscheiden.” “Op een gegeven moment ontstond er bij mij opnieuw de onrust om verder te gaan in mijn ontwikkeling: ik wilde eigen ondernemer worden. Bij RhoDelta voelden ze dat al aankomen en we hebben een goede regeling getroffen. RhoDelta bleef Holland Casino begeleiden en de logi- stieke afhandeling van onze programma’s. Touch Incentive, in 1999 opgericht, werd het salesapparaat. Weer een aantal jaar later is het één bedrijf geworden. In 2021 hebben Rob en ik ons partnerschap opgeheven omdat we met Touch Incentive steeds meer digitaal gingen werken. Hij vond het organiseren van events, het tastbare gedeelte, leuker om te doen. Er was een private equity partij geïnteresseerd en daar ben ik mee in zee gegaan. Omdat de IT leverancier Jibe zo’n belangrijke schakel in Touch Incentive was geworden zijn zij meegegaan in deze nieuwe setting. Het was de start van een nieuwe fase waarin ik afscheid heb genomen van het verleden. Gelukkig heb ik nooit zo’n weerstand gehad tegen verandering. Aanpassen en verder gaan vind ik juist mooi.” Grote merken Had je toen een duidelijk idee wat je wilde met Touch Incentive? “De term incentive is een paraplubegrip en betekent een prikkel om mensen gewenst gedrag te laten vertonen. Denk aan loyalty promoties en spaarprogramma’s, maar veel mensen zullen er ook relatiegeschenken onder scharen, of mooie groepsreizen, cursussen of events. In het begin van Touch Incentive maakten wij overal werk van, zo organiseerden we bijvoorbeeld ook modeshows in het casino. Maar op een gegeven moment merk je waar je goed in bent en waar je geïnspireerd door raakt. Ik wist wat mijn intrinsieke motivatie was: ik wilde werken met grote merken. Dat wij een kleine bijdrage konden leveren aan hun marketing en sales doelstellingen gaf, en geeft, me een kick. Dat zie je nu ook terug in ons klantprofiel. We bedienen grote bedrijven zoals KLM, ING, Albert Heijn, Talpa en de Nationale Postcode Loterij. Zo zijn we met het bedrijf langzaam maar zeker naar drie pijlers toegegroeid: lo- yaliteitsprogramma’s, promoties en employee benefits. Waar klassieke spaarprogramma’s met zegeltjes en boekjes werkten, zoals het klassieke spaarprogramma van Douwe Egberts, sparen mensen nu veelal digitaal. Denk aan cadeaukaarten die met digitale codes geactiveerd worden, of sparen voor je tweede kaartje voor een pretpark. Digitale content is echt ons specialisme en er is zoveel mogelijk! Tijdens coronatijd hebben we de ‘vers cadeaukaarten’ bijvoorbeeld ontwikkeld, want bakkers en slagers mochten wel open blijven. Of een digitale cadeaukaart voor een ijsje. Ons e-commerce platform is de engine van het bedrijf.” Focus Hoe kom je aan je ideeën? “Meer dan 25 jaar ben ik met dit vak bezig dus ik bouw verder op die ervaring. Leren
KOP
2024 NUMMER 7 WWW.PROMZ.NL 23 (advertentie) ‘MET INCENTIVES KUN JE ALLE KANTEN OP’ ongeluk gehad waarbij een van zijn vingers er bijna af was gesneden. Al die bezoeken aan de fysiotherapeut hebben toen echt indruk op me gemaakt. Maar ik heb toch voor de commerciële kant gekozen. Ik had toen ik jong was al een baantje op de markt waar ik onder meer leerde inschatten of iemand een kijker of een koper was. Dat ligt me goed.” Hoe ziet je leven er verder uit, naast je werk? “Ik woon met mijn vrouw en kinderen in Rockanje. Ik heb twee dochters van 14 en 18 jaar. De oudste zit op de Hogeschool in Rotterdam en in het weekend is ze deejay. De jongste zit op de middelbare school en heeft net de switch van paardrijden naar voetbal gemaakt dus in het weekend sta ik ook vaak langs de lijn. Zelf heb ik lang gegolfd en boksen vind ik leuk. Ik zorg dat ik elke week een paar keer naar de sportschool ga. Verder hebben we een huis in Spanje waar we af en toe te vinden zijn. Ik zit wel regelmatig ‘s avonds met m’n laptop op de bank, ik vind dat niet echt werken… Het bedrijf is een soort kindje van me en samen met mijn gezin staat het op nummer één.” Toekomst Waar kun je jou ’s nachts voor wakker te maken? “Een tripje naar de zon.” Hoe zie jij de toekomst van de branche? “Daar ben ik heel positief over. De industrie in zijn algemeen wordt veel professioneler. Iedereen gaat heel erg open met elkaar om, er wordt veel kennis gedeeld. Digitalisering en personalisering zijn grote onderwerpen op het moment. Het leuke van de wereld van incentives is dat je in tijden dat de economie goed gaat luxe producten aan kunt bieden, maar dat er ook veel deals, promoties en aanbiedingen zijn voor als er minder te besteden is. Er zijn producten te bestellen die nodig zijn voor dagelijks gebruik maar ook de net iets mooiere waterkoker bijvoorbeeld, iets wat anders niet zo snel gekocht zou worden. Met incentives kun je alle kanten op en wij hebben heel veel manieren om die prikkel te geven!” doe ik nog steeds en ik vind het nog altijd erg leuk. Ik zit ook in het bestuur van de Europese branchevereniging, IMA (Incentive Marketing Association Europe). Je leert alle partijen die actief zijn in de markt op die manier goed kennen. Ik leer daar ook over trends en ontwikkelingen in de branche en de klantbehoefte. Sinds we onderdeel zijn van private equity is mijn rol binnen Touch Incentive veranderd en leg ik me meer toe op overnames en het zoeken van bedrijven die bij ons passen, zoals de overname van onze grootste concurrent in Nederland Sparco Loyalty. We hebben er bewust voor gekozen een dominante speler te worden in West Europa. Onlangs hebben we het Duitse bedrijf oneConcepts overgenomen, onze eerste internationale aankoop. We zijn nu met 100 man en blijven groeien. We hebben een strategisch plan en focus, wat heel goed is want als ondernemer word je continu afgeleid met mooie ideeën!” Zijn er ook aspecten die je minder leuk vindt? “De CSRD-richtlijnen, veranderende wetgeving, analyses over duurzaamheid… het is belangrijk, maar niets voor mij om mee bezig te zijn. Dat laat ik graag aan anderen over. Techniek of HR doe ik ook niet. Sales marketing, product development en overnames, dat is mijn terrein.” Hoe zou je de bedrijfscultuur binnen Touch Incentive omschrijven? “De cultuur is open. De werkplek zelf is aantrekkelijk voor mensen om te overleggen en met elkaar samen te werken. We zitten met de backoffice, sales en digitale content hier op de Blaak in hartje Rotterdam, een geweldige locatie. Ons magazijn voor fysieke producten is gevestigd in Soest waar we de logistiek bij elkaar hebben gebracht. Kenmerkend is dat we veel doen met een relatief klein team. Mensen die hier werken moeten ervoor open staan om verantwoordelijkheden te pakken.” Maandag Wat drijft jou? “Met leuke slimme mensen te werken voor grote merken geeft me energie. Een nieuwe pitch doen vind ik nog altijd leuk. Ik ben echt een workaholic… ik vind bijvoorbeeld maandag de leukste dag van de week! Dan is iedereen op kantoor, zijn er leuke gesprekken en heerst er die goeie energie om er tegenaan te gaan. Wat er bij Touch Incentive gebeurt bepaalt echt wel m’n mood als ik thuiskom. Ik neem die energie mee naar huis, ook als het op een dag iets minder lekker loopt. Het is natuurlijk niet altijd halleluja in het werkende leven maar in mijn geval 95% van de dagen wel. En ik ben pas 52 dus ik kan nog wel even verder!” Wat was je geworden als je dit niet was geworden? “Het enige andere beroep waar ik vroeger nog wel eens over nagedacht heb is fysiotherapeut. Mijn vader heeft ooit een
24 Een frisse start na uitdagingen uit het verleden Het opzetten van merchandise voor een grootschalig evenement als Sail is geen gemakkelijke taak. In het verleden kwamen eerdere leveranciers vaak voor uitdagingen te staan, zoals voorraden die niet op tijd geleverd werden en een gebrek aan efficiëntie. Dit jaar pakken P&D Solutions en Sail het anders aan. “Dit keer zijn we goed voorbereid,” zegt Djura Lamme, mede-eigenaar van P&D Solutions. “We weten precies wat we moeten doen om alles soepel te laten verlopen en hebben geleerd van de ervaringen uit het verleden. Daarnaast bereiden we ons ook voor op de toekomst. In het jaar voorafgaand aan het event wordt er veel opgeschaald, ook qua personeel. Het is belangrijk dat de opgedane kennis na afloop niet verloren gaat. Daarom leggen we nu alles digitaal vast, zodat deze waardevolle inzichten voor de volgende edities bewaard blijven.” Sail Amsterdam, het prestigieuze nautische evenement dat in 2025 zijn tiende editie viert, belooft een groots spektakel te worden. De gemeente Amsterdam ziet het evenement ook als onderdeel van 750 jaar Amsterdam, dus dat schept verwachtingen. Dit jaar ligt de focus niet alleen op de vloot van indrukwekkende zeilschepen en de festiviteiten, maar ook op de merchandise die exclusief door P&D Solutions wordt geleverd. Een gesprek met Puck Aussems en Djura Lamme over deze enorme uitdaging. INNOVATIE EN SAMENWERKING IN DE SPOTLIGHT DE MERCHANDISE VAN SAIL 2025: Een allesomvattend plan voor merchandise P&D Solutions heeft zich verzekerd van een exclusief partnerschap voor alle merchandise met het iconische Saillogo. Dit betekent dat elk promotioneel artikel, van T-shirts en petten tot drinkflessen, via hen wordt geproduceerd en gedistribueerd. De producten zijn zowel verkrijgbaar via een B2B-webshop als een B2C-webshop, waarmee bedrijven hun relatiegeschenken kunnen inkopen (veelal gekoppeld aan een Sail arrangement voor personeel en/of relaties) en consumenten hun eigen Sail-souvenirs kunnen bemachtigen. Een belangrijk aspect van deze editie is het proactieve karakter van de samenwerking. Puck Aussems, mede-eigenaar van P&D Solutions, vertelt: “We kwamen met een volledig uitgewerkt plan naar Sail, waarmee we echt lieten zien dat we het serieus aanpakken. Ons voorstel werd met enthousiasme ontvangen, en dat gaf het startsein voor een samenwerking die nu al vruchten afwerpt.” Voorbereiding is key De merchandise van Sail 2025 bestaat uit twee hoofdlijnen: een standaardlijn en een maatwerklijn. De standaardlijn bevat de meer traditionele items, terwijl de maatwerklijn specifiek wordt ontworpen op basis van de wensen van sponsoren en partners. Djura Lamme licht toe: “We hebben nu al veel interesse van bedrijven die arrangementen op schepen boeken en goodie bags willen samenstellen met items zoals T-shirts, petten en drinkflessen. Door al deze voorbestellingen kunnen we een groot deel van de voorraadrisico’s afdekken.” Duurzaamheid en compliance Bij het ontwikkelen van de merchandise wordt veel aandacht besteed aan duurzaamheid. Alle textiel is gecertificeerd
2024 NUMMER 7 WWW.PROMZ.NL 25 en organic, en er wordt gebruik gemaakt van innovatieve druktechnieken met watergedragen inkt om de impact op het milieu te minimaliseren. Puck Aussems benadrukt: “Duurzaamheid is een van de pijlers van Sail en ook van ons als bedrijf. We willen ervoor zorgen dat elk product niet alleen kwalitatief hoogstaand is, maar ook verantwoord is geproduceerd. Onze compliance officer zorgt ervoor dat we met alle fabrieken goede afspraken hebben, dat de certificaten op orde zijn en dat we weten waar de materialen vandaan komen. En dat niet alleen voor onze hoofdaannemers, maar ook voor alle onderaannemers.” Krachten bundelen Voor de productie en levering van de merchandise werkt P&D Solutions samen met enkele vooraanstaande partners. Hoewel de namen momenteel nog niet worden gedeeld, betreft het de grotere spelers in de branche. Deze samenwerking biedt de mogelijkheid om snel op te schalen en flexibel in te spelen op de vraag tijdens het evenement. Puck Aussems licht toe: “We hebben al eerder intensief samengewerkt met deze bedrijven, waardoor we vertrouwen hebben in hun vermogen om snel op te schalen en producten van topkwaliteit te leveren. Dit stelt ons in staat om tijdens het evenement snel bij te sturen en het voorraadrisico beperken, wat essentieel is voor dit project. Bovendien kunnen we zo de bezoekers vijf dagen lang blijven verrassen met aantrekkelijke merchandise.” Een unieke kans voor bedrijven Voor bedrijven en inkopers van promotionele producten biedt Sail 2025 een unieke kans om mee te liften op de zichtbaarheid van een iconisch evenement. De collectie die wordt aangeboden is divers, van kleding en tassen tot unieke nautische accessoires zoals zeil softshell jacks en armbandjes in maritieme stijl. “We hebben al veel positieve reacties ontvangen van bedrijven die graag onderdeel willen zijn van dit evenement,” zegt Djura Lamme. “Het enthousiasme dat we nu al zien, geeft ons vertrouwen dat Sail 2025 een groot succes wordt, zowel op het water als daarbuiten.” De strategische aanpak, de focus op duurzaamheid en de naadloze samenwerking tussen Sail en P&D Solutions maken dit project tot een inspirerend voorbeeld van hoe promotionele merchandise op grootschalige evenementen kan worden aangepakt. Het belooft niet alleen een visueel spektakel te worden, maar ook een showcase van hoe bedrijven hun merk kunnen versterken door slim in te spelen op grote evenementen. GESCHREVEN DOOR - PETER VAN GESTEL
26 Het promotionele landschap wordt momenteel, als het om FMCG gaat, gedomineerd door kortlopende kortingsacties in de winkel, met behoorlijke aanbiedingen in de sfeer van 2=1, 2+1 of zelfs 2+3 gratis. Al met al zijn het stevige kortingen die de betrokken fabrikanten kapitalen moeten kosten. Zou dit geld niet een keer anders besteed kunnen worden? PAK EENS UIT! Toevallig bladerde ik kortgeleden in het boek ‘100 jaar Reclame Klassiekers’. Hoewel beleid altijd toekomstgericht moet zijn kan het geen kwaad om ter inspiratie ook eens te kijken hoe acties in het verleden gehouden werden. In dat boek stond een advertentie van een winactie die in 1953 door OMO gehouden werd: de inzender met de beste slagzin zou een eigen huis winnen, compleet ingericht. Je kon ook kiezen voor een contant bedrag van 40.150 gulden. Een gigantisch bedrag in die tijd. Daarnaast werden nog duizenden andere prijzen weggegeven, zoals radiotoestellen, stofzuigers, naaimachines, etc. De actie was een enorm succes: er werden meer dan een miljoen slagzinnen ingestuurd, op een bevolking van -toen- ruim 10 miljoen Nederlanders. Voor zover we kunnen nagaan is deze actie nooit herhaald. Toch vraag je je met de huidige woningnood af wat er zou gebeuren als je nu een compleet ingericht huis als prijs in je winactie beschikbaar stelt. Dat zou toch een hoop free publicity moeten opleveren, en net als in 1953 is er een aardige kans dat zo’n actie het gesprek van de dag wordt. GESCHREVEN DOOR Ed van Eunen COLUMN Je zou ook eens moeten doorrekenen wat zo’n actie per consument kost, ervan uitgaande dat er weer ruim een miljoen inzendingen zouden komen (nu op een bevolking van 18 miljoen Nederlanders). Een simpel rekensommetje: laten we zeggen dat een compleet huis met inrichting tegenwoordig zo’n 500.000 euro kost, inclusief verschuldigde belastingen. Bij 1 miljoen inzenders is dat 50 cent per deelnemer. Dat geld moet natuurlijk terugverdiend worden, maar uiteraard ga je bij dergelijke acties vragen om een aankoopbewijs. Stel je voor dat je product gemiddeld 2 euro in de winkel kost. Dan zou je dus tenminste 2 miljoen euro omzet draaien, terwijl je ‘slechts’ 25% daarvan besteedt aan het huis. Bij een 1+1 actie geef je daarentegen zomaar 50% weg. Op deze berekening valt natuurlijk het nodige af te dingen, maar je zou je toch eens serieus moeten afvragen wat de mogelijkheden van super-spectaculaire acties zijn en welke alternatieve manieren er zijn om je marketingbudget te besteden.
28 Mirco Hässlich
2024 NUMMER 7 WWW.PROMZ.NL 29 In de wereld van promotionele producten en merkactivaties is het belangrijk om niet alleen innovatief te zijn, maar ook te groeien en te anticiperen op nieuwe trends. Een mooi voorbeeld hiervan is de overname van het Duitse WER door de Amerikaanse Geiger Group. CEO Mirco Hässlich deelt hoe een klein bedrijf, gestart door vrienden, zich ontwikkelde tot een belangrijke speler op de Europese markt. De overname door Geiger is voor WER een nieuwe stap in hun missie om het beste van hun services te bieden aan zowel lokale als internationale klanten. WER’S WEG NAAR OVERNAME DOOR DE GEIGER GROUP Unieke start en groei WER begon met een simpele droom van Mirco Hässlich en zijn beste vriend, Mark. Ze kenden elkaar sinds de schooltijd en deelden de wens om een bedrijf te starten. Na verschillende industrieën te hebben overwogen, kozen ze uiteindelijk voor de promotionele producten en merkactivaties. “Het idee was om niet vanaf nul te beginnen, maar om een bestaande onderneming te laten groeien,” vertelt Mirco. In 2009 werd WER, een bekende naam in de promotie-industrie, onderdeel van hun groeiende portfolio. Vanwege hun professionele achtergrond in financiële dienstverlening en hun brede ervaring in logistiek, konden Mirco en Mark de basis van hun bedrijf opbouwen met een gedegen kennis van klantgerichtheid en bedrijfsstructuur. Dit fundament bleek essentieel toen ze het bedrijf door verschillende fases van groei en ontwikkeling leidden. De visie: kwaliteit en specialisatie WER heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld met een heldere focus: het leveren van eersteklas promotionele producten en een flexibele logistieke structuur. Het bedrijf heeft een dubbele serviceaanpak met enerzijds ‘dropshipping’ en anderzijds ‘fulfilment services’. “We zorgen niet alleen voor de productlevering maar ook voor de volledige afhandeling, inclusief voorraadbeheer en distributie,” aldus Mirco. In de promotionele industrie komt het vaak aan op snelheid en flexibiliteit. Door de strakke coördinatie en interne structuur slaagde WER erin om zowel de dropshipping als fulfilment services verder te verfijnen. Voor Mirco was deze specialisatie een bewuste keuze om het verschil te maken in een concurrerende markt. De uitdaging van groei Met de jaren groeide WER en bereikten ze een jaarlijkse omzet van 6-7 miljoen euro. Echter, deze groei bracht nieuwe uitdagingen met zich mee. “We merkten dat de kosten voor het beheren van aparte bedrijven steeds hoger werden, terwijl we in essentie dezelfde klanten bedienden,” vertelt Mirco. Om de GESCHREVEN DOOR - PETER VAN GESTEL
KOP
2024 NUMMER 7 WWW.PROMZ.NL 31 WER’S WEG NAAR OVERNAME DOOR DE GEIGER GROUP efficiëntie te verhogen, besloten ze uiteindelijk om beide bedrijven samen te voegen onder één merknaam. Met deze fusie konden ze zich nog beter focussen op hun kernactiviteiten en tegelijkertijd de kosten verlagen. Het maakte ook de weg vrij voor nieuwe investeringsmogelijkheden en versterkte hun positie op de Europese markt. Partnerschap met Geiger Group In 2023 kwam WER onder de aandacht van de Amerikaanse Geiger Group, die al lange tijd op zoek was naar een geschikte partner in Europa. De Geiger Group had in eerdere gesprekken aangegeven dat ze al tien jaar interesse hadden in een Europese uitbreiding en hun keuze viel uiteindelijk op WER vanwege hun professionaliteit en sterke reputatie. “We hebben veel aanbiedingen gekregen van bedrijven die interesse hadden in ons, maar Geiger was anders,” zegt Mirco. Geiger, een familiebedrijf, waardeerde het sterke netwerk van WER in Duitsland en zag hen als dé partner om hun voetafdruk in Europa te vergroten. Mirco benadrukt dat het familiegevoel en de gedeelde waarden een belangrijke rol speelden in de overnamebeslissing. “Ze willen niet alleen investeren, maar ook echt begrijpen hoe ons bedrijf werkt en wat onze klanten nodig hebben.” Een wederzijds voordeel De overname door Geiger biedt voor beide partijen duidelijke voordelen. Voor Geiger was de stap naar Duitsland logisch, aangezien het land een van de grootste markten voor promotionele producten in Europa is. Voor WER betekende de overname toegang tot een groter internationaal netwerk en de kans om met wereldwijde merken te werken. Met de steun van Geiger kan WER nu hun service uitbreiden naar andere Europese markten en hun internationale klanten beter bedienen. “We hebben klanten die ons specifiek vragen om ook in de Amerikaanse markt actief te zijn,” zegt Mirco. “Dit partnerschap stelt ons in staat om die vraag aan te pakken en onze service op globaal niveau uit te breiden.” Blijven groeien met behoud van de cultuur Hoewel de overname door Geiger een grote verandering is, blijft WER vasthouden aan hun kernwaarden en bedrijfsfilosofie. Mirco en zijn team behouden hun aandeel in het bedrijf en zullen nog jaren betrokken blijven om de continuïteit te waarborgen. “Geiger heeft veel respect voor hoe wij ons bedrijf runnen en gaf ons de ruimte om ons eigen management voort te zetten,” legt Mirco uit. Dit partnerschap illustreert het belang van bedrijfscultuur in fusies en overnames. Geiger’s respect voor WER’s unieke aanpak heeft geleid tot een synergetische samenwerking waarbij beide bedrijven profiteren van elkaars sterke punten. Toekomstige groei en kansen WER’s overname door Geiger markeert het begin van een nieuwe fase, waarin het bedrijf sterker en beter gepositioneerd is om de uitdagingen van de internationale markt aan te gaan. Voor marketeers is WER een inspirerend voorbeeld van hoe een focus op kwaliteit, klantgerichtheid en innovatie kan leiden tot succes en groei. Door trouw te blijven aan hun waarden en zich te richten op de behoeften van hun klanten, hebben Mirco en zijn team WER omgevormd tot een bedrijf dat klaar is voor de toekomst. Met de steun van Geiger is WER goed gepositioneerd om nieuwe markten aan te boren en hun dienstverlening verder te optimaliseren, en daarmee een waardevolle speler te blijven in de wereld van promotionele producten en merkactivaties. Mirco Hässlich
KOP
2024 NUMMER 7 WWW.PROMZ.NL 33 De vraag naar unieke en hoogwaardige gepersonaliseerde producten is de afgelopen jaren flink toegenomen. Merchado speelt in op deze trend door kwalitatieve en esthetische producten te leveren, die niet zomaar in een la verdwijnen, maar juist impact maken. In gesprek met de drie oprichters – Thim Janssen, Hans Heutink en Rutger Diemel – krijgen we een kijkje in de benadering van dit relatief jonge, maar snel groeiende bedrijf in de wereld van high-end promotionele producten en merchandise. MERCHADO: GEPERSONALISEERDE RELATIEGESCHENKEN EN MERCHANDISE NAAR EEN HOGER NIVEAU Oorsprong en Achtergrond Het verhaal van Merchado begon bij een gezamenlijke kennis en kunde in design, print en productontwikkeling. Met deze ervaring, opgedaan uit de succesvolle bedrijven WIJCK. en Drukbedrijf. nl, willen zij de markt voor merchandise en relatiegeschenken opschudden. Deze mix aan kennis zorgde ervoor dat Merchado snel kon inspelen op de groeiende vraag naar gepersonaliseerde producten, zoals geurkaarsen en andere producten die bedrijven met hun merk wilden verbinden. Een Marktgedreven Benadering “Merchado is ontstaan vanuit de behoefte van klanten aan producten met toegevoegde waarde,” vertelt Thim Janssen. Veel merken hebben voorraden liggen van niet gepersonaliseerde producten. Merchado vult hierop aan door zich te richten op productontwikkeling en personalisatie, maar dan met een twist: elk product moet bijdragen aan de merkbeleving zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit en uitstraling van het product zelf. De oprichters zien dat de vraag naar kwaliteitsproducten sterk is toegenomen. Bedrijven willen hun klanten niet langer goedkope gadgets geven die na een week in de prullenbak belanden. Merchado GESCHREVEN DOOR - PETER VAN GESTEL
KOP Een uniek sculptuur op maat laten maken? WWW.SCULPTURENKOPEN.NL Rosmolenweg 9-b 3356 LK Papendrecht info@sculpturenkopen.nl 078-3604014
2024 NUMMER 7 WWW.PROMZ.NL 35 GEPERSONALISEERDE RELATIEGESCHENKEN EN MERCHANDISE NAAR EEN HOGER NIVEAU richt zich daarom op hoogwaardige, duurzame producten met subtiele en effectieve branding. Kwaliteit boven Kwantiteit In tegenstelling tot traditionele distributeurs die vooral werken met ‘bulkproducten’, kiest Merchado voor een select aanbod van premium producten. Hun doel is niet om zoveel mogelijk artikelen te verkopen, maar om bedrijven te helpen bij het versterken van hun merkidentiteit met zorgvuldig geselecteerde items. “Een mok met een groot logo erop is niet ons idee van succesvolle merkbeleving,” legt Thim Janssen uit. “Wij willen producten maken die mensen graag gebruiken en bewaren, en die passen bij de uitstraling van het merk.” Merchado werkt daarom samen met merken die exclusiviteit en kwaliteit hoog in het vaandel hebben, zoals Sonos en Fatboy. Bij de selectie van samenwerkingspartners wordt streng gekeken naar hun capaciteit om hoogwaardige, gepersonaliseerde producten te leveren. Duurzaamheid en Europese Eisen Het bedrijfsmodel van Merchado past goed binnen de toenemende vraag naar duurzaamheid. De oprichters zijn zich bewust van de Europese regelgeving rondom productverantwoordelijkheid en het leveren van duurzame producten. “Onze partners voldoen vaak al aan de Europese normen, maar we houden dit nauwlettend in de gaten, omdat wij zelf een gedeelde verantwoordelijkheid dragen voor de kwaliteit van het eindproduct,” aldus Heutink. Deze focus op duurzaamheid en kwaliteit helpt Merchado zich te onderscheiden in een markt die steeds kritischer wordt over de herkomst en het productieproces van merchandise. Groei en Toekomstplannen De strategie van Merchado is duidelijk: eerst marktleider worden in de Benelux, met vervolgens een blik op verdere expansie binnen Europa en uiteindelijk ook de Verenigde Staten. Ze zien vooral potentie in de opkomst van gepersonaliseerde merchandise en de toenemende vraag naar esthetiek binnen de sector. Dit komt ook tot uiting in hun organische aanwezigheid op social media, waarbij ze via LinkedIn en andere kanalen een trouw netwerk van klanten en partners opbouwen. In de nabije toekomst zal Merchado blijven investeren in branding en campagnes om hun bekendheid en bereik te vergroten. Het doel is om hoogwaardige producten aan te bieden die klanten effectief inzetten als blijvende merkversterkers. De oprichters geloven dat deze aanpak de enige weg is naar duurzame groei in een markt die traditioneel gericht is op kwantiteit boven kwaliteit. Daarbij sluiten ze overigens niets uit. Ze staan open voor elke vorm van samenwerking. Conclusie Merchado is goed op weg om een nieuwe standaard te zetten in de markt voor promotionele producten. Door te focussen op exclusieve, gepersonaliseerde merchandise van hoge kwaliteit, biedt het bedrijf een alternatief voor de bulkproducten die vaak de norm zijn. Met een duidelijke visie op duurzaamheid, branding en productintegriteit willen de oprichters de markt veroveren – eerst lokaal en vervolgens internationaal. Merchado’s strategie spreekt marketeers en inkopers aan die op zoek zijn naar iets dat niet alleen opvalt, maar ook een blijvende indruk achterlaat. Zoals Hans Heutink het verwoordt: “Wij geloven in de kracht van producten die mensen écht willen bewaren, en daarmee bouwen we aan een langdurige merkrelatie.”
36
2024 NUMMER 7 WWW.PROMZ.NL 37 Dagelijks lezen we over de handel in digitale munteenheden en met AI-gecreëerde foto’s en video’s. Over promotionele producten in ons digitale bestaan gaat het bijna nooit. Toch is ook daarin een ontwikkeling gaande die voor veel merken interessant kan zijn. Met name de koppeling tussen fysieke en digitale producten biedt op dit gebied een reëel perspectief. Maak kennis met het digitale verzamelobject. HET HYBRIDE PROMOTIONELE PRODUCT HEEFT DE TOEKOMST We kennen de term NFT inmiddels allemaal wel. Al hebben velen er weleens van gehoord zonder precies te weten wat het inhoudt en wat je eraan hebt. Toch is een Non Fungible Token, waar de afkorting voor staat, niet iets ingewikkelds. Een NFT is een digitaal bestand dat gekoppeld is aan een digitaal object, zoals een afbeelding of video. Het digitale bestand dient als bewijs van authenticiteit van het digitale voorwerp. Dat bewijs kan worden gekoppeld aan een crypto-portemonnee. Vanuit zo’n portemonnee kunnen cryptomunten zoals Bitcoins worden verhandeld via Blockchain. Blockchain is een uit blokken opgebouwde, openbare database. Ook NFT’s kunnen worden verhandeld via deze technologie. Nut van NFT’s Aangezien best veel mensen al bekend zijn met de handel in cryptomunten, wordt het interessant om te kijken naar een breder nut van NFT’s. Kun je daar bijvoorbeeld iets mee doen door een koppeling met een promotioneel product? U voelt ‘m al: ja, dat kan. Een koppeling tussen een fysiek promotioneel product en een digitaal verzamelobject maakt het geheel interessanter om te willen hebben, te houden en zelfs te verhandelen. Dat is uiteraard interessant voor campagnes waarin het belangrijk is dat de aandacht voor een promotioneel product lange tijd aanhoudt. Er zijn daarom ook al bedrijven die fysieke promotionele bewaarvoorwerpen koppelen aan digitale verzamelobjecten. Voorbeeld: Feyenoord-penning Een mooie case als voorbeeld is die van Koninklijke Nederlandse Munt (KNM) en voetbalclub Feyenoord. Dit jaar is het 100 jaar geleden dat Feyenoord voor het eerst landskampioen werd. Ook is het 50 jaar geleden dat Feyenoord als eerste Nederlandse club de UEFACup won. Die twee mijlpalen worden samen gevierd met de uitgifte van een prachtige Feyenoord-penning. In 2017 bracht Feyenoord ook een penning uit in samenwerking met KNM en dat was razendpopulair onder fans. De Feyenoord-penning van dit jaar is verwerkt in een mooi vormgegeven coincard. Die card is bovendien voorzien van een QR-code. Daarmee kan de eigenaar van de card een digitaal verzamelobject (een NFT) bekijken en eventueel versturen. Ook kan het digitale bestand worden toegevoegd aan een crypto-portemonnee. Om het geheel extra interessant te maken als hybride verzamelobject, zijn er vier verschillende NFT’s ontworpen. De oplages daarvan variëren van hoog tot laag, waarmee de waarde van de laagste oplage voor de eigenaren waarschijnlijk het hoogst komt te liggen. De digitale bestanden zijn willekeurig gekoppeld aan de fysieke munten. De eerste ontvanger van de coincard heeft dus vooraf geen idee van welke combinatie hij eigenaar wordt. Feyenoord voegt zo meer waarde toe aan de penning en genereert er extra aandacht mee in digitale kanalen. Consument laten wennen Promoties en activaties met hybride verzamelobjecten zoals de penning van Feyenoord gaan we waarschijnlijk vaker zien, denkt ook Samuel van Deth. Hij is oprichter van winwinwin agency en adviseert bedrijven onder meer over de mogelijkheden met Web3: de moderne versie van het internet waarin blockchaintechnologie een belangrijke rol speelt. “We zien de interesse van merken in de mogelijkheden met digitale verzamelobjecten toenemen. De integratie daarvan binnen marketingstrategieën zal steeds gebruikelijker worden, maar we zijn nog niet toe aan een verschuiving GESCHREVEN DOOR - WALLY CARTIGNY
hetportaal.comRkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5