19 De Rotterdamse aanbieder van loyaliteitsprogramma’s, promoties en cadeaukaarten Touch Incentive bestaat 25 jaar. Oprichter Dennis van den Berg rolde als ijverige student marketing via een stage in de weerbarstige praktijk van auto-elektronica. Zijn doel was bij te gaan dragen aan de marketing van A-merken. Dat lukte: hij bedacht het droomprijzenfestival voor Holland Casino waarna de deuren naar Coca-Cola zich openden. Later volgden onder meer KLM, ING en Albert Heijn. Het ondernemerschap lag hem ook niet slecht en sinds een aantal jaar is Touch Incentive onderdeel van private equity en 100 man sterk. ‘Life is a gift’ is nog altijd het motto. TOUCH INCENTIVE CEO DENNIS VAN DEN BERG OVER ZIJN CARRIÈRE ‘MET INCENTIVES KUN JE ALLE KANTEN OP’ Hoe is jouw carrière begonnen? “Wat me enorm gevormd heeft, is dat ik ouders had die school en studeren belangrijk vonden en dat ik al op jonge leeftijd internationale ervaring opdeed. Na mijn vwo-diploma ben ik als 17-jarige naar Californië gegaan om een jaar highschool te doen. Uit de veilige omgeving van huis weg kwam ik daar, zonder rijbewijs, en ik kende bijna niemand... Ik merkte wel dat ik zo’n internationale omgeving stimulerend vond. Behalve dat ik zelfstandiger werd, leerde ik ook goed Engels en een beetje Spaans spreken. Vandaar dat ik eenmaal terug in Nederland naar de International School of Economics Rotterdam ben gegaan; opnieuw een internationaal georiënteerde omgeving. Daar waren twee stages aan verbonden, één in Nederland en één in het buitenland die me weer verder brachten in de richting waar ik ben uitgekomen.” Boekentaal “Voor mijn binnenlandse stage kwam ik terecht bij Rob Duyn en zijn bedrijf RhoDelta. Hij verkocht consumentenelektronica voor auto’s, zoals alarmsystemen, speakers en mobiele 2024 NUMMER 7 WWW.PROMZ.NL telefonie. ‘Vertel me maar wat je komt doen want ik heb nog nooit een stagiair gehad’: zo begon onze samenwerking die uiteindelijk heel lang zou duren! Rob was een selfmade man en vond het leuk om mijn studie- en boekenkennis te vertalen naar de praktijk. Het klikte heel goed tussen ons. Voor mijn tweede stage heb ik een half jaar marktonderzoek in Madrid gedaan. Daar moest alles meteen in het Spaans, opnieuw een sprong in het diepe dus… Lunchen is daar natuurlijk belangrijk dus de Spanjaarden zitten dan anderhalf uur met elkaar te ratelen en in het begin zat ik daar wel een beetje verloren bij! Maar je pikt het snel op want je moet wel. Vervolgens wilde ik, ook een beetje vanuit huis aangemoedigd, terug naar Amerika om mijn MBA in International Marketing te doen. Tegelijkertijd vroeg Rob Duyn of ik voor RhoDelta wilde werken. Ik was 21. Ik heb toen heel brutaal aan hem gevraagd of ik geld kon lenen met de belofte bij terugkomst bij hem aan de slag te gaan en het verschuldigde bedrag af te betalen. En zo is het gegaan. Rob Duyn is dus enorm belangrijk geweest in mijn ontwikkeling van stagiair naar MBA student naar mijn eerste echte baan en verder. Hij leerde me de praktijk kennen. Zo mocht ik bijvoorbeeld eerst eens meedraaien met de telefonische verkoop. Ondanks al mijn boekenkennis voelde ik me meteen weer piepklein: medewerkers van garages zitten over het algemeen niet te wachten om telefonisch uitleg over alarmsystemen te krijgen... Vervolgens mocht ik een jaar lang met Rob meelopen, met al zijn meetings en met alle dagelijkse activiteiten. Vanuit de schoolbanken naar het handelsleven op de stoel naast de directeur!” Holland Casino “Toen de markt van automotive producten terugliep omdat veel nieuwe auto’s consumentenelektronica standaard ingebouwd kregen, werd het tijd voor een nieuwe uitdaging. Nu was één van de klanten van RhoDelta een vreemde eend in de bijt: Holland Casino. Zij waren in die tijd op zoek naar een manier om andere publiciteit te genereren en niet alleen ‘hardcore gokkers’ aan te trekken. Als ze bijvoorbeeld een auto in plaats van geld weggaven als prijs, dan merkten ze dat daarover werd gepraat. Er ontstond ‘rumour around the brand’ en dat trok een ander publiek. Dus toen ze een keer GESCHREVEN DOOR - LISETTE ERDTSIECK
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5