2024 NUMMER 7 WWW.PROMZ.NL 21 ‘MET INCENTIVES KUN JE ALLE KANTEN OP’ bij RhoDelta langskwamen om zo’n prijzenauto een beetje te pimpen, zeiden ze ‘zeg, jij hebt toch marketing gestudeerd… hoe zou jij het aanpakken?’ Van het een kwam het ander en hun leus ‘Holland Casino, escape from reality’ mocht ik verder uitwerken in de vorm van een prijzenpot. Rob Duyn was nog altijd mijn werkgever en gaf me drie maanden de tijd om, met zijn hulp, een plan te maken. Zo ontstond uit onze koker het droomprijzenfestival. Dat kun je als volgt zien: het jackpotsysteem van de apparaten van Holland Casino kun je zo programmeren dat er bijvoorbeeld in de maand oktober 25.000 euro aan prijzengeld is. Wij bedachten vervolgens verschillende mooie prijzen die binnen dit budget vielen en die maand gewonnen konden worden, zoals een Harley, een nieuwe keuken, een dag met een straaljager meevliegen, of een droomreis. Kortom: ‘Holland Casino makes your dreams come true.’ Toen ik het plan pitchte zei de CEO van Holland Casino: ‘Laten we het eerst even testen,’ en ik was zenuwachtig want ik dacht dat hij het niet goed genoeg vond. Vervolgens zei hij: ‘we beginnen met 40 stuks’. Dus ik dacht, wacht eens even 40 maal 25.000 gulden, dat is een opdracht van een miljoen! Dat is de start geweest van mijn incentive carrière. Holland Casino trok hiermee succesvol een ander publiek en er werd over gepraat. Op een gegeven moment heb ik de eerste 300 breedbeeldtelevisies van Sony exclusief in het prijzenpakket kunnen integreren, met een full-service pakket waarin aflevering en installatie verzorgd werden. Daar hebben we een begin gemaakt met het ontzorgen van de klant, iets wat we steeds verder hebben ontwikkeld.” Spaarprogramma’s “Toen dit balletje was gaan rollen, kwam van het één het ander. Zo werd ik door Sony uitgenodigd voor een voetbalwedstrijd in de Arena waar ik de marketingmanager van Coca-Cola ontmoette. Zij zochten naar een manier om groothandels aan zich te binden. Ik had nog geen idee maar met wat bluf heb ik gezegd dat we dat wel konden fixen. Het gevolg was ons eerste spaarprogramma voor groothandels van Coca-Cola. Dat werkte heel goed want producten waar mensen bij konden sparen werden zichtbaar beter verkocht. Dus dat hebben we ook uitgerold naar tankstations. Op een gegeven moment deden we tien van dat soort kanalen voor Coca-Cola, waaronder supermarkten, sportverenigingen, ziekenhuizen en andere horeca. Spaarprogramma’s zijn strategisch, dat plan je voor de lange termijn terwijl promoties bedoeld zijn om op korte termijn een product te onderscheiden.” “Op een gegeven moment ontstond er bij mij opnieuw de onrust om verder te gaan in mijn ontwikkeling: ik wilde eigen ondernemer worden. Bij RhoDelta voelden ze dat al aankomen en we hebben een goede regeling getroffen. RhoDelta bleef Holland Casino begeleiden en de logi- stieke afhandeling van onze programma’s. Touch Incentive, in 1999 opgericht, werd het salesapparaat. Weer een aantal jaar later is het één bedrijf geworden. In 2021 hebben Rob en ik ons partnerschap opgeheven omdat we met Touch Incentive steeds meer digitaal gingen werken. Hij vond het organiseren van events, het tastbare gedeelte, leuker om te doen. Er was een private equity partij geïnteresseerd en daar ben ik mee in zee gegaan. Omdat de IT leverancier Jibe zo’n belangrijke schakel in Touch Incentive was geworden zijn zij meegegaan in deze nieuwe setting. Het was de start van een nieuwe fase waarin ik afscheid heb genomen van het verleden. Gelukkig heb ik nooit zo’n weerstand gehad tegen verandering. Aanpassen en verder gaan vind ik juist mooi.” Grote merken Had je toen een duidelijk idee wat je wilde met Touch Incentive? “De term incentive is een paraplubegrip en betekent een prikkel om mensen gewenst gedrag te laten vertonen. Denk aan loyalty promoties en spaarprogramma’s, maar veel mensen zullen er ook relatiegeschenken onder scharen, of mooie groepsreizen, cursussen of events. In het begin van Touch Incentive maakten wij overal werk van, zo organiseerden we bijvoorbeeld ook modeshows in het casino. Maar op een gegeven moment merk je waar je goed in bent en waar je geïnspireerd door raakt. Ik wist wat mijn intrinsieke motivatie was: ik wilde werken met grote merken. Dat wij een kleine bijdrage konden leveren aan hun marketing en sales doelstellingen gaf, en geeft, me een kick. Dat zie je nu ook terug in ons klantprofiel. We bedienen grote bedrijven zoals KLM, ING, Albert Heijn, Talpa en de Nationale Postcode Loterij. Zo zijn we met het bedrijf langzaam maar zeker naar drie pijlers toegegroeid: lo- yaliteitsprogramma’s, promoties en employee benefits. Waar klassieke spaarprogramma’s met zegeltjes en boekjes werkten, zoals het klassieke spaarprogramma van Douwe Egberts, sparen mensen nu veelal digitaal. Denk aan cadeaukaarten die met digitale codes geactiveerd worden, of sparen voor je tweede kaartje voor een pretpark. Digitale content is echt ons specialisme en er is zoveel mogelijk! Tijdens coronatijd hebben we de ‘vers cadeaukaarten’ bijvoorbeeld ontwikkeld, want bakkers en slagers mochten wel open blijven. Of een digitale cadeaukaart voor een ijsje. Ons e-commerce platform is de engine van het bedrijf.” Focus Hoe kom je aan je ideeën? “Meer dan 25 jaar ben ik met dit vak bezig dus ik bouw verder op die ervaring. Leren
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5