PROMZ MAGAZINE 03-2024

2024 NUMMER 7 WWW.PROMZ.NL 37 Dagelijks lezen we over de handel in digitale munteenheden en met AI-gecreëerde foto’s en video’s. Over promotionele producten in ons digitale bestaan gaat het bijna nooit. Toch is ook daarin een ontwikkeling gaande die voor veel merken interessant kan zijn. Met name de koppeling tussen fysieke en digitale producten biedt op dit gebied een reëel perspectief. Maak kennis met het digitale verzamelobject. HET HYBRIDE PROMOTIONELE PRODUCT HEEFT DE TOEKOMST We kennen de term NFT inmiddels allemaal wel. Al hebben velen er weleens van gehoord zonder precies te weten wat het inhoudt en wat je eraan hebt. Toch is een Non Fungible Token, waar de afkorting voor staat, niet iets ingewikkelds. Een NFT is een digitaal bestand dat gekoppeld is aan een digitaal object, zoals een afbeelding of video. Het digitale bestand dient als bewijs van authenticiteit van het digitale voorwerp. Dat bewijs kan worden gekoppeld aan een crypto-portemonnee. Vanuit zo’n portemonnee kunnen cryptomunten zoals Bitcoins worden verhandeld via Blockchain. Blockchain is een uit blokken opgebouwde, openbare database. Ook NFT’s kunnen worden verhandeld via deze technologie. Nut van NFT’s Aangezien best veel mensen al bekend zijn met de handel in cryptomunten, wordt het interessant om te kijken naar een breder nut van NFT’s. Kun je daar bijvoorbeeld iets mee doen door een koppeling met een promotioneel product? U voelt ‘m al: ja, dat kan. Een koppeling tussen een fysiek promotioneel product en een digitaal verzamelobject maakt het geheel interessanter om te willen hebben, te houden en zelfs te verhandelen. Dat is uiteraard interessant voor campagnes waarin het belangrijk is dat de aandacht voor een promotioneel product lange tijd aanhoudt. Er zijn daarom ook al bedrijven die fysieke promotionele bewaarvoorwerpen koppelen aan digitale verzamelobjecten. Voorbeeld: Feyenoord-penning Een mooie case als voorbeeld is die van Koninklijke Nederlandse Munt (KNM) en voetbalclub Feyenoord. Dit jaar is het 100 jaar geleden dat Feyenoord voor het eerst landskampioen werd. Ook is het 50 jaar geleden dat Feyenoord als eerste Nederlandse club de UEFACup won. Die twee mijlpalen worden samen gevierd met de uitgifte van een prachtige Feyenoord-penning. In 2017 bracht Feyenoord ook een penning uit in samenwerking met KNM en dat was razendpopulair onder fans. De Feyenoord-penning van dit jaar is verwerkt in een mooi vormgegeven coincard. Die card is bovendien voorzien van een QR-code. Daarmee kan de eigenaar van de card een digitaal verzamelobject (een NFT) bekijken en eventueel versturen. Ook kan het digitale bestand worden toegevoegd aan een crypto-portemonnee. Om het geheel extra interessant te maken als hybride verzamelobject, zijn er vier verschillende NFT’s ontworpen. De oplages daarvan variëren van hoog tot laag, waarmee de waarde van de laagste oplage voor de eigenaren waarschijnlijk het hoogst komt te liggen. De digitale bestanden zijn willekeurig gekoppeld aan de fysieke munten. De eerste ontvanger van de coincard heeft dus vooraf geen idee van welke combinatie hij eigenaar wordt. Feyenoord voegt zo meer waarde toe aan de penning en genereert er extra aandacht mee in digitale kanalen. Consument laten wennen Promoties en activaties met hybride verzamelobjecten zoals de penning van Feyenoord gaan we waarschijnlijk vaker zien, denkt ook Samuel van Deth. Hij is oprichter van winwinwin agency en adviseert bedrijven onder meer over de mogelijkheden met Web3: de moderne versie van het internet waarin blockchaintechnologie een belangrijke rol speelt. “We zien de interesse van merken in de mogelijkheden met digitale verzamelobjecten toenemen. De integratie daarvan binnen marketingstrategieën zal steeds gebruikelijker worden, maar we zijn nog niet toe aan een verschuiving GESCHREVEN DOOR - WALLY CARTIGNY

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5