2024 NUMMER 7 WWW.PROMZ.NL 41 Merken en bedrijven geven dagelijks attenties weg aan relaties, in de vorm van geschenken, uitjes en voordeel. Redenen zijn er genoeg, mogelijkheden om te schenken idem dito. Voor elke aanleiding zijn er specialisten in de markt met oplossingen op maat. Indien goed voorbereid en gekozen, versterkt een zakelijk geschenk de band tussen bedrijven en relaties. Daarmee heeft een zakelijk cadeau waarde als promotioneel product, ook als het geen logo’s en reclameuitingen bevat. Vijf dienstverleners in de vakgebieden loyalty, customer engagement en zakelijk schenken geven hun kijk op de effectiviteit van gifts en incentives. DOORNVOGEL Sturen op interesses en productvoorkeuren Marketingbureau Doornvogel realiseert innovatieve engagementcampagnes en loyaltyprogramma’s op basis van merkwaarden en kennis van lifestyleproGoed gekozen gifts, premiums en incentives kunnen zelfs zonder branding een promotionele waarde hebben. Begrip van doelstellingen, merkuitstraling en doelgroep is daarvoor essentieel. PromZ Magazine vroeg enkele specialisten naar hun visie op de mogelijkheden om banden tussen gevers en ontvangers te verstevigen. KWALITEITSMERKEN, DUURZAAMHEID EN PRODUCT MATCH SUCCESFACTOREN SCHENKEN EN BELONEN: GESCHREVEN DOOR - WALLY CARTIGNY fielen. Mooie, goede, handige en leuke promotionele producten spelen daarin voortdurend een rol. Eigenaar Everaldo van Doorn benadrukt het belang van een zorgvuldige selectie van producten en de kwaliteit ervan, zodat deze aansluiten bij de merkwaarden en de klantbehoeften. “Ze moeten niet alleen functioneel, maar ook emotioneel aansluiten bij de ontvanger. Wij sturen daarop in campagnes door verrassingselementen en relevante momenten in te zetten. Dat kan een verrassing zijn op de verjaardag van iemand of een speciale korting op een moment dat die extra welkom is. Hiervoor maken we gebruik van een combinatie van data, technologie en creativiteit. Daarmee creëren we een hechte band tussen merk en klant,” aldus van Doorn. Omkijken naar klant Als voorbeeld van een loyaliteitsprogramma waarbij kwaliteitsproducten goed zijn afgestemd op de wens van deelnemers, noemt Van Doorn ‘Voordeel van Samen’ van verzekeraar Univé. Hiermee kan elke verzekerde profiteren van aanbiedingen en uitjes en maatschappelijke initiatieven en goede doelen steunen. “Producten in het programma zijn bijvoorbeeld ondersteunend bij preventie en bescherming. Denk aan een veilige fietshelm. Zo’n product past heel goed bij een verzekeraar en geeft de klant het gevoel dat er naar hem wordt omgekeken.” Dat een dergelijk product het juiste gevoel oproept bij leden van Univé weet Doornvogel uit effectiveitsmetingen waarvoor het eigen tools heeft ontwikkeld voor klanten. Standaardproduct met waarde Volgens Van Doorn hoeven bedrijven niet altijd gebruik te maken van dure producten om de juiste snaar te raken bij klanten. “Zelfs met een standaard promotioneel product kun je een emotionele waarde creëren wanneer er sprake
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5