2024 NUMMER 7 WWW.PROMZ.NL 43 SUCCESFACTOREN SCHENKEN EN BELONEN: KWALITEITSMERKEN, DUURZAAMHEID EN PRODUCT MATCH is van goede afstemming tussen merk, actie en klantverwachting. Voor verzekeraar Anderzorg hebben wij eens een campagne opgezet waarbij mensen online een frisbee konden werpen naar iemand anders. Die frisbee werd vervolgens fysiek bezorgd bij de ontvanger. Het was een op jongeren gerichte campagne die heel goed werd ontvangen en succesvol is verlopen. De kosten waren niet heel hoog en de betrokkenheid van de doelgroep juist wel.” First-party data Met een campagne als die van Anderzorg worden met toestemming veel persoonsgegevens verzameld van deelnemers. Dergelijke first-party data is van groot belang in een tijd waarin bedrijven en merken relevant en transparant willen blijven zonder privacyregels te overtreden. Van Doorn: “Die behoefte aan data benadrukt hoe belangrijk het is voor merken om directe connecties met hun klanten te ontwikkelen. Dat lukt het beste door klanten te laten voelen dat ze gewaardeerd worden en hun productvoorkeuren en interesses te begrijpen.” LOYALTY MAKERS Doelgroepkennis, kwaliteit en duurzaamheid als vertrekpunten Loyalty Makers doet wat je verwacht van een bureau met deze naam: loyaliteit creëren. Mark Dekker, verantwoordelijk voor sales, vertelt dat het bedrijf maatwerk levert voor elke promotionele actie, beloningscampagne of loyaliteitsprogramma op basis van specifieke behoeften. “Wij kunnen klanten daarbij ontzorgen van a tot z. Dat betekent dat we vanaf het eerste moment meedenken over concepten en alles kunnen regelen tot en met eventueel voorraadbeheer en verzending van producten.” Doelgroepanalyses Volgens Dekker is het begrijpen van de doelgroep een van de belangrijkste elementen voor een succesvolle loyaliteitscampagne. Loyalty Makers voert daarom uitgebreide doelgroepanalyses uit om een campagne zo effectief mogelijk in te richten. Zo wordt onder meer voorkomen dat een geschenk, als dat deel uitmaakt van een loyaliteitscampagne, niet aanslaat bij de ontvangers. Het bureau zorgt er ook voor dat de kwaliteit van producten hoogwaardig is. Dekker: “Het aantrekken, belonen of waarderen van relaties draait niet alleen om het cadeau zelf. Het gaat ook om de merkboodschap en de algehele ervaring die ermee gepaard gaat. Die aspecten moeten goed verzorgd zijn. Een ontvanger opschepen met iets waar hij niets aan heeft of niet duurzaam is in gebruik, maakt hem niet loyaal aan je dienst of merk.” Uitstraling merkproducten Dekker legt uit dat producten van bekende kwaliteitsmerken relatief vaak worden gekozen voor loyaliteitscampagnes. “Als er bijvoorbeeld sportoutfits worden ingezet, is kleding van merken als Nike of Adidas populair. Die draagt kwaliteit en professionaliteit uit en dat zijn voor veel merken uiteraard prettige associaties.” Soms kan die kwaliteit ook van merken zelf komen. Dekker geeft een mooi voorbeeld van een campagne voor Caterpillar, leverancier van CAT machines: motoren en generatoren voor grondverzetprojecten. “Het doel was om middels een 2-traps mailing suspects, prospects en bestaande relaties enthousiast te maken voor een afspraak en het marktaandeel en bekendheid van bepaalde machines bij de doelgroep te verhogen. Daarop hebben we een mailing verzorgd, voorzien van een set veters. De ontvanger kon via een persoonlijke code op een door ons ontwikkelde online tool een afspraak maken voor een gesprek en daarmee onder andere een paar werkschoenen van CAT verdienen. Dat zijn hooggewaardeerde boots in de doelgroep. Die actie heeft tot goede resultaten geleid.” Voorraadvrije oplossingen Naast ondersteuning voor onder meer conceptontwikkeling, creatie en productie van merchandise en kleding, biedt Loyalty Makers online brandstores voor bestellingen en voorraadbeheer. Wat dat laatste betreft ziet Dekker een nieuwe
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5