2024 NUMMER 7 WWW.PROMZ.NL 45 SUCCESFACTOREN SCHENKEN EN BELONEN: KWALITEITSMERKEN, DUURZAAMHEID EN PRODUCT MATCH trend ontstaan. “Relaties vragen steeds vaker om voorraadvrije oplossingen zoals een op inschrijving gebaseerde brandstore, waarbij goederen worden besteld zodra er voldoende vraag is. We leven in een tijd waarin de populariteit van producten snel kan veranderen. Voorraadvrij werken voorkomt dat er een grote hoeveelheid overblijft. Daarmee worden financiële risico’s geminimaliseerd en duurzaamheidsdoelen ondersteund. Dat laatste is voor merken heel belangrijk vanwege regelgeving en ook omdat het bijdraagt aan een positief imago.” YESTY Gepersonaliseerde cadeaukaarten voor sterkere banden Yesty helpt bedrijven in de marktonderzoeksindustrie bij het belonen en daarmee behouden van panelleden. Daar is wereldwijd behoefte aan volgens Head of Sales Manon Niesten. “Die vullen wij in met een passend assortiment aan incentives, technische flexibiliteit en hoogwaardige klantenservice. De beloningscatalogus van Yesty bestaat uit ruim 2.500 cadeaukaarten. Daartoe behoren cards die internationaal worden geaccepteerd en lokaal populaire merken. Klanten van Yesty die veel beloningen versturen, kunnen gebruikmaken van een API om hun panelledenadminstratie aan te sluiten op het verzendsysteem. Niesten: “Kleinere afnemers kunnen verzendingen beheren via ons portal. Voor iedereen geldt dat ze cadeaukaarten digitaal kunnen versturen, voorzien van gepersonaliseerde boodschappen in de look and feel van het onderzoeksbureau. Naast beloningen gericht op retentie, bieden wij ook mogelijkheden voor werving van nieuwe panelleden via het platform. Denk aan een refer-a-friend-systeem en uitnodigingen aan bestaande deelnemers om aan nieuwe panels deel te nemen.” Voordeel cadeaukaarten Volgens Niesten vormen gepersonaliseerde cadeaukaarten, afgestemd op het profiel van panelleden, een zeer goed middel om deelnemers betrokken te houden bij onderzoeksbureaus. “Ze voelen zich erdoor gewaardeerd, blijven daardoor langer actief en nemen sneller deel aan nieuwe onderzoeken. Uit onderzoek blijkt ook dat cadeaukaarten vaak beter werken dan cash. Geld gaat vaak op aan dagelijkse uitgaven in bijvoorbeeld de supermarkt. Een cadeaukaart wordt vaker besteed aan luxe producten die mensen normaal misschien te duur vinden voor zichzelf. Daardoor roept een cadeaukaart een positieve associatie op met de verzender. De promotionele waarde is dus hoger en de band tussen deelnemer en onderzoeksbureau wordt erdoor versterkt.” Demografische voorkeuren Alle cadeaukaarten worden wereldwijd vanaf het Nederlandse portal van Yesty verstuurd, ondersteund door een centraal beheerde klantenservice. Met behulp van AI-gestuurde tools worden vragen over de incentives vanuit alle landen snel beantwoord. Niesten benadrukt dat cadeaukaarten in de meeste gevallen een ideale beloning vormen: “Toch begrijpen we dat er af en toe maatwerk nodig is. In sommige markten zijn cadeaukaarten minder praktisch. En jongere doelgroepen hebben soms frequente beloningen nodig om betrokken te blijven. Dan bieden wij alternatieven zoals micropayments. Cash-beloningen hebben echter nadelen zoals hoge bankkosten en strenge regelgeving rondom bijvoorbeeld de opslag van persoonsgegevens. Maar als alternatief kunnen ze een oplossing vormen waardoor onze klanten hun panelleden op de best mogelijke manier kunnen waarderen.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5