2024 NUMMER 7 WWW.PROMZ.NL 47 SUCCESFACTOREN SCHENKEN EN BELONEN: KWALITEITSMERKEN, DUURZAAMHEID EN PRODUCT MATCH LOOFF Slim schenken voor meer waardering en minder verspilling Looff is een cadeauplatform voor bedrijven van waaruit ze al hun zakelijke geschenken kunnen regelen, voor zowel relaties, klanten als eigen teamleden. “Klanten kunnen kiezen uit verschillende modules”, vertelt Maxime in ‘t Groen, Head of Communication. “Die variëren van standaard bestelfuncties tot een volledig gepersonaliseerde omgeving met bijvoorbeeld op maat gemaakte cadeaus en bedrijfsbranding. Sommige producten kunnen op verzoek worden voorzien van logo’s of namen, in samenwerking met leveranciers. Het assortiment kan helemaal worden afgestemd op de behoeften van het merk en de ontvangers. Naast uitgebreide administratieve opties bieden wij onder meer een real-time data intelligence-tool, die inzicht biedt in bestellingen, CO2-voetafdruk, en de impact van aankopen.” Duurzaamheid voorop Duurzaamheid en maatschappelijke impact zijn belangrijke waarden voor Looff. Het geschenkenplatform streeft naar een B Corp-certificering, wat de inzet voor positieve maatschappelijke impact en duurzame bedrijfsvoering benadrukt. In ‘t Groen: “Wij geven voor de samenstelling van ons assortiment daarom de voorkeur aan leveranciers die eerlijke voorwaarden voor hun personeel hebben en bijvoorbeeld samenwerken met sociale werkplaatsen.” Het leidt tot een uitgebreid assortiment in categorieën als bloemen, boeken, en sportartikelen, maar ook bijvoorbeeld taartjes die door de brievenbus kunnen. Voor elk mogelijk cadeaumoment is er een uitgebreide keuze. Inzichten in populaire producten worden volgens In ‘t Groen gedeeld met klanten om hun attentiebeleid verder te optimaliseren. Keuze vergroot waardering Looff begeleidt organisaties in ‘slimmer geven’. In ‘t Groen: “Bloemen zijn bijvoorbeeld populair als geschenk, maar niet per se duurzaam. Wij bieden daarom wél duurzame alternatieven voor standaardgeschenken. Door daarop te wijzen gaan bedrijven ook bewuster om met hun budgetten. We bieden daarnaast een keuzecadeau. Dat geeft de ontvanger de mogelijkheid om zelf een geschenk te kiezen of een bedrag te doneren aan een goed doel. Dit zorgt ervoor dat ontvangers hun geschenk meer waarderen en daardoor ook de afzender. En het zorgt voor minder verspilling van geld en middelen.” Veel gekozen producten De populairste categorieën uit het aanbod van Looff zijn cadeaubonnen, bloemen, gepersonaliseerde cadeaus en seizoensgebonden geschenken. Wanneer ontvangers een keuzecadeau krijgen, kiezen ze het vaakst voor cadeaupakketten, cadeaubonnen en gadgets. Bekende merken die vaak cadeau worden gegeven via Looff vanwege hun positieve imago zijn Tony’s Chocolonely, Rituals en een cadeaubon van Bol.com.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5