2024 NUMMER 7 WWW.PROMZ.NL 49 SUCCESFACTOREN SCHENKEN EN BELONEN: KWALITEITSMERKEN, DUURZAAMHEID EN PRODUCT MATCH CADEO Bewust kiezen voor cadeaus met impact Cadeo is een cadeauplatform voor impactgedreven geschenken. Het gaat om geschenken van kleinere merken met een verhaal: een duurzaam productieproces of een ondernemer uit de buurt met handgemaakte producten. Om een cadeau naar iemand te sturen, hoeft de verzender bij Cadeo slechts een e-mailadres of telefoonnummer van de ontvanger in te voeren. Die ontvanger krijgt een bericht met een voorgesteld geschenk of een collectie om uit te kiezen. “De ontvanger kan een geschenk accepteren, ruilen voor iets in dezelfde prijsklasse of doneren”, vertelt mede-oprichter Anthonia Wolleswinkel. Pas als iemand een cadeau accepteert, kiest of ruilt, worden adresgegevens gevraagd en wordt de verzending in gang gezet. Een aanbieder betaalt bij Cadeo niets voor niet geaccepteerde geschenken. Geschenken met betekenis Wolleswinkel vertelt dat Cadeo is opgericht uit frustratie over de zakelijke geschenkenmarkt. “Veel bedrijven sturen ongewenste producten naar medewerkers of relaties. Dan ontvangt iemand bijvoorbeeld een fles wijn terwijl die persoon geen alcohol drinkt. Wij vinden dat niet meer passen in deze tijd. Cadeo wil bijdragen aan verduurzaming en meer betekenisvolle geschenken. Daarom bieden we een platform waarop bedrijven een eigen collectie van kwaliteitsproducten kunnen samenstellen waaruit de ontvangers zelf kunnen kiezen. De keuze kan worden gemaakt tussen cadeaus, cadeaubonnen of donaties.” Authentieke verbinding Cadeo biedt bedrijven de mogelijkheid om cadeaus gepersonaliseerd te versturen via het platform. Wolleswinkel: “Verzenders kunnen digitaal alles in eigen huisstijl aanbieden. De optie om uiteindelijk branded artikelen te sturen, moet volgens ons zorgvuldig worden overwogen. Bedrijven kunnen ontvangers daar ook keuze in geven: wel of geen branding. Daarmee creëer je een authentieke merkverbinding zonder opgelegde promotie. Dat levert gelukkige ontvangers op en dat zijn de beste ambassadeurs voor je merk.” Impact en kwaliteit Cadeo beheert zelf geen productvoorraad, maar werkt samen met diverse merken die bestelde geschenken naar ontvangers sturen. Wolleswinkel: “We kiezen voor kleinere merken die zelf de consument bedienen en via ons ook de zakelijke markt bereiken. De aanbieders selecteren we op kwaliteit en de duurzame impact die ze maken. Impact kan vele vormen hebben. Dat hoeft niet alleen maar te gaan om het vermijden van plastic verpakkingen en producten van bamboe. Maatschappelijke impact vinden we net zo belangrijk.” Reddingsoperatie cadeaus Verzenders van geschenken kunnen bij Cadeo een keuze maken uit diverse categorieën, variërend van chocolade, wijn & bier en huis & keuken tot boeken, bloemen en verrassende uitjes. Volgens Wolleswinkel ruilt zo’n 48% van de ontvangers een vast cadeau om voor iets anders. Wanneer iemand een keuze kan maken uit een collectie, ligt de acceptatiegraad rond de 80%. “Ieder cadeau dat op Cadeo wordt gekozen, is bewust gekozen en daardoor niet verspild. Dat terwijl volgens onderzoek 40% van de niet bewust gekozen zakelijke geschenken binnen zes maanden wordt weggegooid. Met onze opzet streven we ernaar om rond 2030 één miljoen cadeaus te redden van de vuilnisbelt.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5