2024 NUMMER 7 WWW.PROMZ.NL 55 Een goed verhaal brengt een organisatie verder. Niet voor niets is storytelling al geruime tijd populair. Al valt of staat alles met de betrokkenheid van de medewerkers. DE KRACHT VAN HET ECHTE VERHAAL Verhalen vertellen is zo oud als de mensheid. En net als elk mens, heeft ook elk bedrijf zijn eigen verhaal. Goed verwoord en uitgedragen maakt het duidelijk waar de organisatie voor staat. Ook zorgt het voor verbinding als niet alleen de medewerkers, maar ook de klanten zich erin herkennen. Juist de emotionele connectie die ermee kan worden opgebouwd maakt corporate storytelling – het opbouwen en uitdragen van de corporate story – populair. Hoe zo’n story eruitziet en is opgebouwd, verschilt nogal. Maar het is in ieder geval veelomvattender dan alleen een gepolijst verslag van de bedrijfsmissie en -visie, merkt Manon de Groot-van Gelder op. Ze is eigenaar van de Storytelling Fabriek en zegt: “Met storytelling geef je uiting aan het verhaal van de organisatie, aan de identiteit, de uitdagingen en de kernboodschap. Het verhaal gaat ook over de actualiteit; over de reden waarom het bedrijf juist nu op aarde is en wat het bijdraagt aan de wereld.” Blauwdruk Dat laatste, de purpose zou je kunnen zeggen, is met name voor jonge generaties steeds belangrijker. Ze zijn bezig met hun toekomst en willen weten hoe een GESCHREVEN DOOR - MARJOLEIN STRAATMAN bedrijf omgaat met de uitdagingen waar de maatschappij zich voor ziet geplaatst. “Dat maakt de corporate story, waarin dat soort thema’s niet mag ontbreken, dus ook steeds belangrijker”, zegt Mathieu Jacobs, eigenaar van Storytelling People. Naast helderheid en herkenbaarheid levert het maken van een bedrijfsverhaal volgens hem nog een ander voordeel op: “Je hebt er een blauwdruk mee in handen waarmee je al je communicatie-uitingen in- en extern kunt inladen.” Bedrijven kiezen vaak voor het maken van een corporate story wanneer ze zich bevinden in een veranderproces. Er moet duidelijkheid komen bij een fusie, de neuzen moeten (weer) dezelfde kant op. Een goed verhaal geeft richting. Maar, een corporate story samenstellen en de komende tien jaar in de la leggen is volgens Jacobs dan weer niet de bedoeling. Er zijn voortdurend nieuwe thema’s die ook zo hun invloed hebben op de organisatie. Diversiteit, inclusiviteit en een veilig werkklimaat bijvoorbeeld, zo zegt hij, zijn wezenlijke topics die tien jaar geleden nauwelijks werden besproken maar die nu een plek verdienen. En zo vraagt het bedrijfsverhaal continu om vernieuwing. Authenticiteit Hoewel er geen strikte regels zijn voor een corporate story en ook hier meerdere wegen leiden naar Rome, moet er wel gevoel uit spreken en authenticiteit. Storytelling is welbeschouwd een instrument, maar duidelijk geen kunstje. Oftewel: de buitenwereld moet voelen dat je het meent. “Het bedrijfsverhaal maakt deel uit van je DNA”, zegt De Groot-van Gelder. “Het moet gaan over echte mensen, met verlangens en doelen. Maar zeker ook over hun worstelingen. Daar gaat juist enorm veel kracht van uit omdat het herkenbaar is. Een paar jaar geleden begeleidden we vanuit de Storytelling Fabriek een groot internationaal pakketbezorgingsbedrijf in hun veranderproces. Aanvankelijk waren we een beetje huiverig dat het deze organisatie voornamelijk ging om de winst. Een vooroordeel, ontdekten we toen we ruim 50 medewerkers had gesproken. Sterker nog: het is dat we zo’n leuk vak hebben, want na het horen van de ervaringsverhalen van de medewerkers wilden we bijna zelf bij dit bedrijf werken. Waarom? Vanwege het management. Die stropen bij een kink in de kabel zelf ook de mouwen op om tussen de medewerkers in het magazijn aan de slag te
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5