2024 NUMMER 7 WWW.PROMZ.NL 57 DE KRACHT VAN HET ECHTE VERHAAL gaan. En ook: omdat het bedrijf ruiterlijk benoemt dat het niet alleen worstelt met de vervuiling die er nu eenmaal bij komt kijken in deze branche, maar ook het verantwoordelijkheidsgevoel en de daadkracht heeft om hier ook ècht iets aan te doen. Zo pakt het bedrijf de eigen uitstoot aan door zelf duurzame vervoers- middelen te ontwikkelen. Ook creëert het overal ter wereld werkgelegenheid en helpt het de lokale economie door het opzetten van communities en het verzorgen van onderwijs. De hele organisatie is doorspekt van betrokkenheid en het goede willen doen. Mooie input voor de corporate story.” In gesprek Pakkende persoonlijke voorbeelden brengen een corporate story tot leven en dragen eraan bij dat het verhaal resoneert. Zoals gezegd, gaat een goed verhaal over de mensen. Een epistel dat van bovenaf is opgelegd heeft veel minder kans om zijn weg te vinden in de wereld, meent De Groot-van Gelder. Als storytellingexpert treedt ze in organisaties soms één op één in gesprek met medewerkers om hun ervaringen te horen. Andere keren werken zij en haar team met zogeheten story circles bestaande uit meerdere mensen. “In al die gesprekken zijn wij de verhalenvangers en laten we de persoon tegenover ons leading zijn. Dat werkt veel beter dan medewerkers uitvragen in enquêtestijl. Als mensen zich echt vrij voelen om vanuit zichzelf te vertellen, dan is dit vaak de meest waardevolle input voor het grotere bedrijfsverhaal.” ‘Quick and dirty’ In de modus operandi van ‘collega’ Jacobs is de input van medewerkers net zo belangrijk. Hij onderscheidt twee manieren om te komen tot een vlammende corporate story. In de eerste optie die hij ‘quick and dirty’ noemt wordt vooraf bepaald wat er wordt uitgedragen in de corporate story en wat de structuren en ankers zijn waarmee het verhaal wordt opgetuigd. Vervolgens komt er een brede, maar selecte groep medewerkers aan het woord over thema’s zoals het hoe, wat en waarom van de organisatie. De tweede manier kent vaak eenzelfde soort thema’s, maar werkt bottom-up waarbij er geen sprake is van een vooraf bepaalde opzet. “Ik spreek een afspiegeling van de organisatie – denk 100 van de 500 medewerkers van alle afdelingen – in workshops. Ter tafel komt bijvoorbeeld wat zij belangrijk vinden in het werk, wat vroeger de kracht was van het bedrijf en wat er in het heden is bijgekomen. Komt ook nog aan bod over welke kracht het bedrijf in de toekomst moet beschikken, dan ontspint zich vaak vanzelf een interessant gesprek. Vervolgens is het aan de schrijver om hieruit de rode draad te pikken. Pakt dat goed uit, dan zien mensen het ook echt als hún verhaal.” En daarmee heb je volgens Jacobs al 50 procent van het succes te pakken. Hoewel de tweede methode meer tijd in beslag neemt, is de kans dat medewerkers de corporate story omarmen er stukken groter mee. Net zoals het veel gemakkelijker en natuurlijker is het om het uit te dragen naar de buitenwereld. Het belang van een goede corporate story is evident. Het verhaal goed overbrengen is volgens Jacobs nog veel belangrijker. Tweaken Een bijkomend, maar waardevol voordeel aan de totstandkoming van een corporate story is dat het proces zelf vaak al verbindend werkt. Mensen voelen zich gezien en gehoord als ze hun steentje kunnen bijdragen en vervolgens zien dat thema’s die zij als belangrijk achten worden opgenomen in het verhaal. Storytellingexpert Jacobs heeft daarvoor nog wel enkele tips. Zo is het volgens hem goed om rekening te houden met de diversiteit in mensen. “In je vraagstelling kun je bijvoorbeeld een onderscheid maken in theoretisch en praktisch geschoolden. Bij die laatste groep werkt het vaak goed om hen vooral te laten vertellen over wat er zo leuk is aan het werk”, zegt hij. Mag het verhaal de wereld in, dan is het eveneens slim om de communicatie aan te passen aan de doelgroep. “Zoals gezegd: de corporate story is een blauwdruk”, zegt hij. “Je kunt er verschillende vertalingen van maken. Zo ziet wat je intern communiceert er natuurlijk anders uit dan wat de klant moet weten.” En dan zijn er nog verschillende kanalen om het verhaal te vertellen. Bedrijven doen dat met filmpjes of podcasts en soms zelfs met een boek of pop-up museum, laat De Groot-van Gelder weten. Ook hierin is er niet één goede manier. Het is maar net wat het beste past. Wat de storytellingexpert vooral wil benadrukken, is dat er bij storytelling geen sprake is van een quick fix: “Het maken van een goed verhaal en het op de juiste manier vertellen kost tijd. Dat is het waard. Je vertelt wie je bent aan de buitenwereld. Daarnaast is het ook een goede manier om weer te luisteren naar de medewerkers. En je af te vragen: is het pad dat we bewandelen nog steeds het juiste?” Mathieu Jacobs
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5