2024 NUMMER 7 WWW.PROMZ.NL 67 Je kan geen businessblad openslaan of nieuwsbrief lezen zonder dat er wel iets over informatiebeveiliging in staat. Als marketeer denk je al gauw: dat regelen ze bij IT wel. En die regelen toch ook de VWO? (De wát? De VerWerkersOvereenkomst). INFORMATIEBEVEILIGING: BLABLABLA OF JAJAJA? Laten we eerlijk zijn, als je werkzaam bent in het creatieve vak, in welke rol dan ook, dan is informatiebeveiliging nou niet bepaald iets waar je hart sneller van gaat kloppen. Tenzij het mis gaat natuurlijk. Dan zit je hart in je keel en is het leed soms niet te overzien. Recente voorbeelden zijn er zat! Reputatieschade is vaak het gevolg, terwijl je juist staat opgesteld om merkvoorkeur te creëren. Wat heeft dat met promotionele artikelen en actiemarketing te maken? Steeds meer merken en bedrijven bieden klanten en medewerkers een eigen webshop voor merchandise of lanceren actiesites voor promoties. En terecht, want hierdoor worden merken tastbaar! Bij dit soort activiteiten worden ook persoonsgegevens verzameld. Van e-mailadressen tot bestelinformatie - het verwerken van klantdata hoort bij de deal. Maar hoe zit het met de beveiliging van die gegevens? Ga je daar wel eens het gesprek over aan met je leverancier? Het gaat niet alleen om de bescherming van data. Een slecht beveiligde site kan worden gehackt, en voor je het weet worden er phishingmails verstuurd vanuit jouw domein. En stel je eens voor wat dat met je merk doet. NIS2: Strengere eisen op komst in 2025 In 2025 treedt de nieuwe NIS2-richtlijn in werking, waarmee EU-landen de eisen voor informatiebeveiliging verder aanscherpen. Hoewel deze richtlijn niet direct geldt voor de marketing- en promotiesector, worden bedrijven die wel onder de richtlijn vallen – zoals banken, verzekeraars en andere sectoren – wél verplicht om aan deze beveiligingseisen te voldoen. Dit betekent dat je als marketeer of inkoper van marketingmaterialen en promotionele artikelen naast creativiteit, prijs, kwaliteit en duurzaamheid een nieuw beoordelingscriterium krijgt: wat doet mijn leverancier aan informatiebeveiliging? Hoe borgt hij dat? Welke garantie krijg ik? Informatiebeveiliging gaat dus veel verder dan alleen een vinkje zetten bij een verwerkersovereenkomst. Het vraagt om een kritische blik en de zekerheid dat je leverancier je merk en klantdata goed beveiligt. Creativiteit staat voorop, maar als we merkwaarden écht willen beschermen, hoort informatiebeveiliging daarbij. Laten we naast mooie campagnes, originele promotionele producten en gelikte actiesites ook bouwen aan vertrouwen en veiligheid. Zo wordt informatiebeveiliging niet iets stoffigs, maar een deel van je merkbelofte. Geen blablabla, maar een volmondig jajaja! Martin de Winter Directeur bij Hokra GESCHREVEN DOOR Martin de Winter COLUMN
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5