WWW.PROMZ.NL PROMZ VERSCHIJNT TWEEMAANDELIJKS - MAART/APRIL 2025- NUMMER 2 SCOREN MET STERREN HOE TERSCHELLING HET TOERISTENSEIZOEN WEET TE VERLENGEN maga z i ne DE KNEGT & LEEFLANG DOET HET NET EVEN ANDERS CARE SPECIAL; ONTSPANNING, AANDACHT EN LUXE FOTOCREDIT: MAURICE HAAK
5 2025 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL VOORWOORD KORTING? DAAR WIN JE DE OORLOG NIET MEE! Laten we even eerlijk zijn: korting geven is de fastfood onder de marketingstrategieën. Het vult misschien even, maar het bouwt niets op. Klanten hollen massaal naar de kassa als er “20% KORTING!!” staat, maar zodra die korting verdwijnt, verdwijnen zij ook. Korting maakt mensen niet merktrouw, maar kortingstrouw. En zoals ‘sales goeroe’ Jos Burgers zo mooi zegt: “Korting geven is hetzelfde als een bruidstaart serveren op een eerste date – het lijkt aantrekkelijk, maar het is totaal onverstandig.” Wat werkt dan wél? Een promotioneel product. Iets tastbaars. Iets dat blijft hangen. Geef iemand een tof, nuttig of grappig product, en je merk blijft letterlijk in handen – of op het bureau – van je klant. Of je nu een spaaractie organiseert, een on-pack cadeau toevoegt of een verrassend premium weggeeft: een goed gekozen promotioneel product heeft een lange houdbaarheid. Een korting is na één aankoop weg, een slim premium blijft in het hoofd én hart van de klant. Denk er maar eens over na: zou je liever een sleutelhanger van je favoriete merk in handen hebben, of een bonnetje van €1,50 korting dat ergens in de wasmachine verdwijnt? Precies. Dus marketeers, laten we stoppen met die korting reflex. De race naar de bodem is al druk genoeg. Kies voor toegevoegde waarde, kies voor verrassing, kies voor iets dat blijft plakken – letterlijk en figuurlijk. Promotionele producten winnen altijd. En dat is geen loze belofte, maar marketing met een plus. COLOFON PromZ Magazine 26ste jaargang, maart/april 2025 PromZ Magazine is een uitgave van Het Portaal Media B.V., Veerdijk 40-H, 1531 MS Wormer, Tel: 075-6475747, E-mail: traffic@hetportaal.com Verschijningsfrequentie: 8x per jaar, nr 7 is in combinatie met de ProductZ Finder Oplage: 16.500 exemplaren Abonnementen: Kunnen op elk gewenst moment ingaan voor de periode van een jaar. De abonnementsprijs bedraagt € 30,- (incl. 6% BTW en verzendkosten). Abonnementen dienen bij voorkeur via traffic@hetportaal.com te worden opgezegd, tenminste een maand voor het verstrijken van de abonnementsperiode. Adreswijzigingen: Dienen bij voorkeur, onder vermelding van het abonneenummer op de adresdrager, via traffic@hetportaal.com te worden doorgegeven. Hoofdredactie: Peter van Gestel Redactionele medewerkers: Ed van Eunen, Lisette Erdtsieck, Wally Cartigny, Judith Munster, Marjolein Straatman, Martin de Winter, Ruud Slierings, Fred Sengers, Kelly Vermeer, Allard Frederiks Redactie-adres: Veerdijk 40-H, 1531 MS Wormer, Mob: +31 (0)6-33637794 E-mail: peter.vangestel@hetportaal.com Bladmanagement: John M. Swaab, Tel: +31 (0)75-6475747, Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: John M. Swaab, Tel: +31 (0)75-6475747, Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Simone Keijzers, Tel: +31 (0)75-6475747, Mob: +31 (0)6-18255325 E-mail: simone.keijzers@hetportaal.com Katha Bütow, Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-25392460 E-mail: katharina.buetow@hetportaal.com Ferry Aaftink, Tel: +31 (0)75-6475747, Mob: +31 (0)6-12643168 E-mail: ferry.aaftink@hetportaal.com Bettina Nettelbeck, Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +49 (0)173-1933919 bettina.nettelbeck@hetportaal.com Traffic: Monique Zijlstra-Brandt, Tel: +31 (0)75-6475747, E-mail: traffic@hetportaal.com Beeldmateriaal: Magda Spierings, Marjolein van Roosmalen, Maurice Haak, Carin Verbruggen, The Inclusion Studio, iStockphoto, Creative Owl Media, Kelly Vermeer Vormgeving en DTP: Finnmedia.nl, Alkmaar Druk: Real Concepts, Velp © Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Onze magazines worden gedrukt op FSC gecertificeerd papier. Geef ze door aan collega’s of gooi ze na lezen aub in de papierbak. GESCHREVEN DOOR Peter van Gestel
6 KOP INHOUD 10 26 38 52 75 INHOUD 05 VOORWOORD 09 WIE ZEGT WAT IN DIT NUMMER? 10 SCOREN MET STERREN. HOE TERSCHELLING HET TOERISTENSEIZOEN WEET TE VERLENGEN. 18 KERSTPAKKETTENSPECIALIST DE KNEGT & LEEFLANG DOET HET GRAAG NET EVEN ANDERS. EEN GESPREK MET EIGENAREN MARTIJN TUILOO EN PLEUN DE WIT. 26 SPECIAL CARE: JANZEN, TREATMENTS EN NEWKEE. 30 DJIMMER VAN DER WEERD VAN P&P OVER DE TOEKOMST VAN ZIJN BEDRIJF EN DE BRANCHE. 34 SPAARACTIES WERKEN! 38 10 TRENDS GESPOT OP ONZE BEURS. 44 MAAK DE PROMOBLITS MET SOKKEN, HOODIES EN LOOPSHIRTS. 50 WAT WAS DE MEEST IN HET OOG SPRINGENDE PREMIUMCAMPAGNE VAN 2024? 52 WAAROM UITPAKKEN MET JE VERPAKKING LOONT. 56 SERIE CHINESE MERKEN IN EUROPA: YUTONG. 62 OP DE IDEALE WERKPLEK TELT IEDEREEN MEE. 66 AND THE WINNERS ARE: GROENENDIJK, SCHIJVENS EN FOX ORIGINALS. 70 HOE EFFECTIEVE ACTIVATIES DE CUSTOMER JOURNEY VERSTERKEN. 75 WAAR SUCCESVOLLE FESTIVAL MERCHANDISE AAN MOET VOLDOEN. 78 GADGETZ 85 COLUMN MARTIN DE WINTER 87 NOTEZ
9 WIE ZEGT WAT IN DIT NUMMER? 2025 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL “Spreek de ontvanger persoonlijk aan. Coolblue doet dat goed. Het bedrijf weet met rake teksten écht te communiceren met de klant. Kortom: er zijn verschillende manieren om mensen te bereiken via de verpakking.” (Liesbeth Ronden, designbureau Studio Liesbeth Ronden Creative Packaging Design, pag. 55) “VEEL BEDRIJVEN WILLEN ÉÉN AANSPREEKPUNT VOOR HUN PROMOTIONELE PRODUCTEN, ONGEACHT IN WELK LAND ZE ACTIEF ZIJN. DAAR LIGT EEN ENORME KANS.” (Djimmer van der Weerd, P&P, pag. 33) “Wij hadden de ambitie! Martijn en ik zijn ook al ons hele leven goeie vrienden. Wij zijn met elkaar opgegroeid, ik was goed bevriend met zijn broertje en we woonden twee straten bij elkaar vandaan. Meerdere jongens uit onze wijk hielpen mee met het inpakken van kerstpakketten als seizoensgebonden bijbaantje.” (Pleun de Wit, De Knegt & Leeflang, pag. 21) “ZONDER SHERPA’S KOM JE ZO’N BERG NIET OP, LAAT STAAN DAT JE DAAR, ZOALS IK HEB ERVAREN, OOK NOG FANTASTISCHE MAALTIJDEN KRIJGT VOORGESCHOTELD, BEREID DOOR DIEZELFDE SHERPA’S. DAT IS PRECIES WAT JE WILT BEREIKEN MET BESTEMMINGSMARKETING, DAT MENSEN THUISKOMEN ET PRACHTIGE ERVARINGEN EN MOOIE VERHALEN.” (Isabel Mosk, toerisme-strateeg Isabel Mosk, pag. 13) “Nu zien we dat, door onze duurzame aanpak, overal deuren opengaan. Dat vinden we te gek. Het bewijst dat duurzaamheid in de economie beklijft en dat het niet meer zoals vroeger in de geitenwollensokken-niche blijft hangen.” (Shirley Schijvens, Schijvens Corporate Fashion, pag. 67)
SCOREN MET STERREN FOTOCREDIT: MAURICE HAAK
11 2025 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL Sterrenkijken in Nederland? Daar heb je fantasie voor nodig, want de lichtvervuiling is vaak enorm. Toch is er één plek waar een donkere nacht ook echt donker is, en waar een heldere nacht een ware sterrenpracht etaleert. Terschelling vertaalde deze unieke propositie in een effectieve marketingactie. Wie niet sterk is (of veel geld heeft), moet slim zijn. Waarvan akte. TERSCHELLING VERLENGT HET TOERISTENSEIZOEN DANKZIJ SLIMME MARKETING GESCHREVEN DOOR - RUUD SLIERINGS Een toeristenplek stevig op de kaart zetten, dat is geen sinecure. Na corona is de strijd om de reiziger in alle hevigheid losgebarsten. Er valt ook aardig wat te halen: een kleine 50 miljoen mensen - Nederlanders en buitenlanders - gaan jaarlijks in ons land op vakantie en geven dan vele miljarden euro’s uit: 105 miljard in 2023, aldus het CBS. Grofweg bestaat de toeristenmarkt uit twee segmenten: de bestemmingen en de touroperators. Uiteraard kunnen die twee niet zonder elkaar, maar qua marketing volgt elke partij meestal een eigen koers. In de bestemmingsmarketing gaat het om de profilering van een stad, gebied, regio of land. In de wereld van de touroperators en reisadviseurs gaat het om boekingen van met name pakketreizen. Anders gezegd: bij de één gaat het vooral om bekendheid en attitude, bij de ander om gedrag en harde euro’s. De kurk In de strijd om de vakantieganger is de bestemming Terschelling een bescheiden partij. ‘Maar toerisme is wel de kurk waarop onze economie draait’, zegt Oeds Bijlsma, bestuursvoorzitter van het Terschellinger Ondernemersfonds. ‘We zijn een eiland met slechts 4.900 inwoners, maar hebben heel veel te bieden. Menig dorp op het vasteland met een vergelijkbaar aantal inwoners, heeft niet eens een bakker of kroeg. Bij ons vind je veel voorzieningen, dat is het voordeel van een eiland. Driekwart, of misschien nog wel meer, van die voorzieningen is gerelateerd aan toerisme. We hebben de Zeevaartschool, de gemeente en Staatsbosbeheer die hier voor werkgelegenheid
KOP
2025 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 13 SCOREN MET STERREN zorgen, maar het merendeel van de inwoners is afhankelijk van toerisme. Met 17.000 beschikbare bedden trekken we jaarlijks zo’n 500.000 meerdaagse bezoekers naar het eiland.’ Belangrijk dus om het eiland goed te profileren, zodat reisorganisaties en vooral particuliere boekers Terschelling overwegen in het zoekproces naar een vakantiebestemming. Maar de grote afhankelijkheid van vakantiegangers betekent ook een handicap voor het eiland, want het toeristenseizoen concentreert zich in vijf, maximaal zes zomermaanden. Begin april openen de strandtenten en doen zo’n 15.000 deelnemers de Fjoertoer (wandelingen langs bakens van vuur). Oerol zorgt vervolgens in juni voor een mooie bezoekerspiek, maar na de herfstvakantie is het seizoen - afgezien van de Bereloop, een strandmarathon waar circa 5.000 lopers aan meedoen - wel voorbij. Bijlsma: ‘We streven al jaren naar een voljaar-economie, want dan kunnen ondernemers vaste contracten aan medewerkers aanbieden waardoor ze ook de kwaliteit van hun dienstverlening kunnen verbeteren.’ Boter bij de vis Om de behoefte tot seizoensverlenging handen en voeten te geven en een strategie voor meer spreiding in het toeristenbezoek te ontwikkelen, heeft Bijlsma uit naam van de ondernemers het bureau Sherpa’s Stories van toerisme-strateeg Isabel Mosk ingehuurd. Zij heeft met meer dan 50 bestemmingen samengewerkt als strateeg en directeur van het Europese kantoor van Destination Think!. Ook werkte ze als marketingconsultant bij het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen. In 2015 besloot Mosk tijdens een trekking op een 4.500 meter hoge berg in Sikkim (tussen Nepal en Bhutan) haar eigen bedrijf op te zetten: ‘Zonder sherpa’s kom je zo’n berg niet op, laat staan dat je daar, zoals ik heb ervaren, ook nog fantastische maaltijden krijgt voorgeschoteld, bereid door diezelfde sherpa’s. Dat is precies wat je wilt bereiken met bestemmingsmarketing, dat mensen thuiskomen met prachtige ervaringen en mooie verhalen. Dat was het haakje voor mijn nieuw te starten bedrijf: ik help wereldwijd bestemmingen om dat voor elkaar te krijgen, om hun doelstellingen als toeristenbestemming te behalen. Zeg maar: als een soort sherpa.’ Toen de ondernemersvereniging van Terschelling zich in 2019 bij haar meldde, was dat niet om een eenmalige actie op te tuigen, maar om een meerjarige marketingstrategie vorm te geven, gericht op het verlengen van het toeristenseizoen en ‘het aantrekken van kwalitatief bezoek via niche-ervaringen die naadloos aansluiten bij het DNA van Terschelling’, aldus Mosk. ‘Het bijzondere aan deze uitdaging was dat die niet van de gemeente of een VVVachtige organisatie kwam, maar van de ondernemers zelf. De boodschap was wat dat betreft duidelijk: het ‘merk’ Terschelling moest een betere positie in Nederland krijgen, maar er moest vooral ook waarde voor de ondernemers gecreëerd worden.’ Met andere woorden: met alleen het eiland stevig op de kaart zetten, zoals vaak bij dit soort opdrachten, was de zaak niet klaar. Er moest vooral ook boter bij de vis geleverd worden voor de ondernemers, die verenigd zijn in de Terschellinger Ondernemersvereniging die voor de financiering van (marketing-)activiteiten het eerdergenoemde Ondernemersfonds heeft opgezet (met steun van de gemeente). In dat fonds is de bijdrage van ondernemers gebaseerd op de WOZ-waarde van het zakelijk onroerend goed. ‘Bijna alle ondernemers doen mee,’ verduidelijkt Bijlsma, ‘want iedereen profiteert. Mensen komen meestal voor meer dan één dag naar Terschelling. Als ze in oost een accommodatie boeken, komen ze heus ook naar west om te eten, en vice versa. De aanpak is daarom altijd eiland-breed, er is een grote coalition of the willing zogezegd.’ Kerncijfers toerisme in Nederland (bron: CBS) • 51 miljoen bezoekers in 2024 (49,7 miljoen in 2023) • toeristische bestedingen: 105 miljard euro (2023) • aandeel toerisme in Nederlandse economie: 3,8% (2023) FOTOCREDIT: MARJOLEIN VAN ROOSMALEN
KOP
2025 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 15 SCOREN MET STERREN Thanking the Stars Voor Mosk was duidelijk dat de strategie een stevige actiematige component moest krijgen. Ze voerde gesprekken met eilanders, organiseerde co creatie- en inspiratiesessies en stak haar licht op bij de klankbordgroep waarin de gemeente, Staatsbosbeheer, campinghouders, Rederij Doeksen en andere betrokken ondernemers en organisaties zijn vertegenwoordigd. ‘We hebben gezamenlijk de positionering bepaald en de doelgroepen gedefinieerd’ legt Mosk uit. ‘Duurzaam reizen, natuurbeleving en de behoefte aan unieke ervaringen kenmerken de primaire doelgroep voor Terschelling: de avontuurzoeker. Het leefstijlvinder-model leerde ons dat deze doelgroep vooral in grote steden woont (het leefstijlvinder-model koppelt demografische gegevens aan interesses, behoeften en wensen voor vrijetijdsbesteding, zie ook kadertekst). Bovendien is het percentage herhaalbezoeken enorm hoog, boven de 80 procent. Fans van het eiland komen dus vaker terug. Die doelgroep konden we nu gericht benaderen. Tegelijkertijd zijn we verhaallijnen gaan zoeken: met welk product kunnen we Terschelling in de etalage zetten.’ Het was duidelijk dat bijvoorbeeld een all inclusive-concept kansloos was op Terschelling, de avontuurzoeker gruwt daarvan. ‘En wij eigenlijk ook’, verklaart Bijlsma. ‘We willen geen massatoerisme. Dat zou niet eens kunnen, want 17.000 bedden is de limiet. En we zijn ook geen eiland voor dagjesmensen, want de reguliere (langzame) boot heeft twee uur nodig voor de overtocht. We willen duurzaam toerisme, bij voorkeur in een vorm die de kernpunten van ons eiland versterkt, het authentieke eilandgevoel.’ Maar dat er een nieuwe aanpak moest komen was duidelijk. Bovendien daalde het bezoek aan Terschelling na de coronaperiode fors. Mensen konden immers weer vrijer en verder reizen. Daarom moest het accent op voor- of naseizoen komen te liggen. Op Terschelling bleek een Dark Sky Park te bestaan. Dat is, kort door de bocht, een internationaal concept dat de USP’s van de nachtelijke sterrenhemel centraal stelt. Tijdens een reis naar Nieuw-Zeeland zag Mosk hoe sterk ze daar zo’n park hadden geprofileerd: ‘Die sterrenhemel is waanzinnig, en die kun je gewoon hier op Terschelling zien. Sterrenkundige Herbert Koekkoek maakte duidelijk dat dit uniek is, de nacht is hier pikkedonker, je kunt de Melkweg prachtig zien. De tijd was rijp om hier meer mee te doen, want de behoefte aan duurzame vakanties met natuurbeleving, dat werd echt een trend. En juist in de donkere maanden van het laagseizoen komt Dark Sky het beste tot zijn recht. Met de klankbordgroep zijn we gaan brainstormen hoe we dit concept voor het hele eiland konden inzetten. Toen de founder van het bestaande Dark Sky Park, Melis de Vries, meldde dat er vaak gezinnen op bezoek kwamen waarvan een kind astronaut wilde worden, hadden we het haakje te pakken. De campagne die van eind oktober 2023 tot en met maart 2024 liep, kreeg als motto: ‘Je hoeft geen astronaut te zijn om sterren te bewonderen.’ Duimstopper Om een sterke actievorm aan de campagne rondom dit ‘donkerste plekje van Nederland’ te koppelen, werd een boekingsactie opgetuigd. Vanuit de Dark Sky-website kon je door naar de VVV en een speciaal Dark Sky-arrangement boeken. De rol van de eilanders was groot, aldus Mosk: ‘Boris, het jongetje met de astronautenhelm in de campagne-video, is de zoon van een lid van het bestuur van het Ondernemersfonds. En er is een ondernemerskit ontwikkeld, zodat iedere deelnemer een uniforme boodschap zou uitdragen en zich als ambassadeur van Dark Sky Terschelling kon tonen.’ Bestemming Terschelling (bron: Bureau voor Ruimte en Vrije Tijd) • toeristische slaapplaatsen: 17 à 18.000 • totaal aantal toeristische verblijfsdagen: ruim 2 miljoen • bezoekende toeristen: bijna 500.000 per jaar • buitenlands bezoek: 3 à 4% van het totaal • 94% komt voor een meerdaags bezoek
KOP
2025 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 17 SCOREN MET STERREN Wat in eerste instantie een forse handicap leek - een uitermate gering budget - werd naarmate de campagne vorm kreeg bijna een sterk punt. De lokale betrokkenheid droeg de campagne. De sympathie ervoor, ook van niet-eilanders, was groot. Bijvoorbeeld Eddy Zoëy (voice-over in de video) deed voor ‘een fooi’ en een weekendje Terschelling mee in het maakproces. Er werden nachtfotografen uitgenodigd die beelden op hun eigen websites toonden en zich als ware ambassadeurs van Dark Sky Terschelling ontpopten. Er is een Instameet met influencers georganiseerd en een persreis zorgde voor nog meer gratis exposure (onder meer een artikel in de Telegraaf). Mosk: ‘De scherpe keuze voor de niche betekende dat we de kosten in de hand konden houden. Marketeers willen vaak alle pluspunten in de etalage zetten, maar wij hebben bewust gekozen voor één verhaal en één duidelijke doelgroep. We hebben wel een beetje mazzel gehad met de groei van duurzaam toerisme, en met National Geographic dat aandacht besteedde aan Dark Sky. Maar de kracht zit vooral ook in de duidelijke keuze. De video is een echte ’duimstopper’ geworden. Het eerste beeld is het jongetje dat ervan droomt astronaut te worden, de sterrenhemel komt pas later in beeld. Zo spelen we in op het gevoel van nostalgie bij ouderen. Kinderen zijn bij vakanties nu eenmaal vaak de influencers van hun ouders. Die video sloeg aan, 32 procent keek hem helemaal uit. In de meeste gevallen halen campagnes de vijftien procent nog niet eens.’ Marketingvernuft Zo kon de hele campagne, waarvan veel materiaal nog jaren meekan, voor slechts 46.000 euro worden gerealiseerd. En de resultaten spreken boekdelen: het aantal bezoekers in het laagseizoen steeg met 21,2% ten opzichte van het laatste pre-coronajaar (2019), en ook de verblijfsduur steeg flink. Het speciale campagne-arrangement zorgde in korte tijd voor 2.400 extra overnachtingen, de economische impact is geschat op 270.000 euro extra omzet. De campagne is overladen met prijzen: een Grand Prix Contentmarketing, de International Purposeful Brand Award, en een felbegeerde Effie. De jury van de Effie prees vooral het marketingvernuft, omdat is aangetoond dat je met een heel klein budget toch een prachtig resultaat kunt behalen. Bijlsma is er trots op: ‘Het heeft ons veel zelfvertrouwen gebracht. De prijzen zijn een steun in de rug voor ons en een bevestiging van het feit dat we met weinig geld een plekje hebben weten te veroveren temidden van het marketinggeweld in de toerismesector. En omdat het, plat gezegd, gewoon ook cash oplevert voor de ondernemer is er niet alleen trots maar ook blijheid.’ Volgens Mosk kun je spreken van een hele effectieve netwerkorganisatie waarin iedereen een steentje bijdraagt: ‘Door het enthousiasme inspireert iedereen elkaar, iedereen vindt het tof om ermee aan de slag te gaan. Die manier van werken hanteren we inmiddels ook in andere campagnes, zoals ‘Zen op Terschelling’ dat inzet op verlenging van het kampeerseizoen, en in een campagne die we nu aan het ontwikkelen zijn om solo-vakanties beter te faciliteren, en natuurlijk met vervolgcampagnes rond Dark Sky Terschelling. Het succes is de verdienste van iedereen die heeft meegewerkt. En doordat we aan elke campagne een sterk actiematig component koppelen, beïnvloeden we ook het gedrag van consumenten en realiseren we de zo gewenste conversie voor ondernemers.’ Ontdek één van de donkerste plekken op aarde, gewoon op Terschelling! Je hoeft geen astronaut te zijn om de sterren te bewonderen… Boek nu je Dark Sky arrangement darkskyparkterschelling.nl Foto: Magda Spierings Kenmerken Avontuurzoeker (bron: Brand Strategy Research - Leefstijlvinder*) • nieuwe ervaringen opdoen • zelfontwikkeling, creativiteit • bezinning, natuurbeleving • korte en middellange vakanties • belangrijk: duurzaamheid • vermijden grote groepen • woont vaak in de stad * andere typologieën in de Leefstijlvinder: plezierzoeker (feesten), harmoniezoeker (familie), verbindingszoeker (inzet voor anderen), rustzoeker (privacy), inzichtzoeker (dingen leren), stijlzoeker (prikkels, verwenning).
18 Martijn Tuiloo en Pleun de Wit
2025 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 19 Tijdens PromZ Product Première 2025 is de Knegt en Leeflang uitgeroepen tot kerstleverancier van het jaar. Eigenwijsheid kenmerkt deze Goudse totaalleverancier al 25 jaar evenals de hechte relatie met hun klanten en hun leveranciers. Een bezoek aan de showroom die Martijn Tuiloo en Pleun de Wit elk jaar met hun team tevoorschijn toveren wordt door menig klant als een uitje op zichzelf beschouwd. In dit gesprek vertellen de twee dertigers over hun overname van het ‘familiebedrijf’, vriendschappelijk leidinggeven, de trends in eindejaarsgeschenken en de toekomst van het traditionele kerstpakket. KERSTPAKKETTEN SPECIALIST DE KNEGT EN LEEFLANG DOET HET GRAAG NET EVEN ANDERS ‘WE ZIJN EEN TIKKELTJE TEGENDRAADS EN DAT WILLEN WE GRAAG ZO HOUDEN’ Het is half februari als we dit gesprek hebben en Martijn wijst naar een nagenoeg lege showroom: “Elk jaar wordt de showroom na de jaarwisseling leeggehaald om weer helemaal fris te verven en op te bouwen met de nieuwe collectie. Het is ons visitekaartje. Zo halverwege de lente wordt het dan weer tijd om mensen rond te leiden en de nieuwe artikelen te laten zien en proeven. Het werkt altijd het best als klanten hier zelf komen kijken. Dat geldt voor alle geschenken maar helemaal voor eindejaarsgeschenken. Uit ervaring weten we: dan raken ze meteen geïnspireerd. Je wilt natuurlijk goed weten wat je weggeeft aan klanten en personeel.” GESCHREVEN DOOR - LISETTE ERDTSIECK Passie voor wijn Hoe is het bedrijf ontstaan? Martijn: “In 1999 richtten boezemvrienden Arjan de Knegt en Kees Leeflang het bedrijf op vanuit huis. Beiden hadden een ongelooflijke passie voor wijn en als ‘bijbaantje’ naast hun werk, werkten ze in een kaashandel in Gouda waar ook kistjes met wijn en toastjes te verkrijgen waren. Ook op feestjes en wijnproeverijen probeerden ze deze te verkopen. Het was een soort hobby, niet heel lucratief, maar hieruit vloeide wel de vraag voort of ze misschien ook cadeaupakketten konden leveren. Toen werd hun ondernemerschap aangewakkerd: hier zat duidelijk potentie in.” Pleun: “Op een gegeven moment zijn ze er fulltime mee aan de slag gegaan. In het begin in Gouda en omgeving omdat daar hun netwerk lag, later breidde de klantenkring zich verder van huis uit. Ze vertellen nog altijd graag over de dag dat ze terugkwamen van inschrijving bij de Kamer van Koophandel, en meteen op de fiets naar Albert Heijn stapten om wijnaankopen te doen die ze zakelijk konden declareren!” Martijn: “Vervolgens hebben ze hun eerste kantoor en showroom gemaakt in een leegstaande etage in het huis van de ouders van Kees. Toen het echt serieus werd hebben ze een ander pand in Gouda gehuurd, vervolgens werden het er twee
KOP Een uniek sculptuur op maat laten maken? WWW.SCULPTURENKOPEN.NL Rosmolenweg 9b 3356 LK Papendrecht info@sculpturenkopen.nl 078-3604014
2025 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 21 ‘WE ZIJN EEN TIKKELTJE TEGENDRAADS EN DAT WILLEN WE GRAAG ZO HOUDEN’ en nog wat later drie panden. Het grappige is dat het bedrijf groeide, er kwamen meer collega’s bij en veel meer variëteit in de aangeboden artikelen, maar zelf zijn ze al die jaren nauwelijks veranderd. We horen dat ook in de waardering van klanten terug, dat ze in het contact met ons altijd dat stuk warmte en saamhorigheid terug horen.” Pleun: “Op het moment dat de pakketten door het team ingepakt werden kwamen ook vrienden en familie helpen om gezamenlijk de klus te klaren. Dat zit in het DNA van het bedrijf dat zij neergezet hebben en is dus nog steeds zo. We werken niet met rangen en standen en iedereen is benaderbaar in een open bedrijfscultuur.” Durf Waren ze wat je noemt ‘ras ondernemers’? Pleun: “Al in een vroeg stadium kwam de kracht van hun samenwerking naar buiten: ze hadden bluf en durf en ze vulden elkaar daar goed in aan. Arjan was de creatieveling met grote ideeën die veel uitdagingen aan wilde gaan en het verhaal zo vertelde dat iedereen erin ging geloven. Kees was iets behoudender maar op en top salespersoon. Een rode draad is dat ze het net even anders deden dan anderen en zich daardoor ook specialiseerden. Er was bijvoorbeeld al vrij snel ook een collectie met eigen ontwerpen onder de merknaam Leeff. Zo waren er dubbelwandige thermoglazen waarvan ze er meteen duizenden verkochten.” Op een gegeven moment wilden zij het stokje overdragen, waarom? Martijn: “Ze wilden graag nog een andere stap maken in hun carrière en dat had te nieuwe jaar. Dan ga je beurzen en leveranciers bezoeken om de collectie voor dat jaar samen te stellen en daaromtrent de showroom opnieuw opbouwen. Dat hebben ze al die jaren heel succesvol en met plezier gedaan maar was bij tijden ook stressvol en pittig. Dus het werd tijd voor iets anders. In 2018 zijn we gesprekken gaan voeren over overname en hebben dit proces in fases uitgevoerd. Sinds drie jaar is het voor 100% van ons samen.” Ambitie Hoe is het zo gekomen dat jullie de Knegt en Leeflang samen overnamen? Pleun: “Wij hadden de ambitie! Martijn en ik zijn ook al ons hele leven goeie vrienden. Wij zijn met elkaar opgegroeid, ik was goed bevriend met zijn broertje en we woonden twee straten bij elkaar vandaan. Meerdere jongens uit onze wijk hielpen mee met het inpakken van kerstpakketten als seizoensgebonden bijbaantje. Toen ik nog op de middelbare school zat werkte Martijn hier al in het magazijn. Zo ben ik ook begonnen. Beiden zijn we praktijkjongens en er zo ingerold. Een dag in de week deed ik een opleiding voor teamleider in de logistiek. Eenmaal op kantoor ben ik toen maken met het feit dat ze dit bedrijf al zo’n 20 jaar runden. De kerstpakketten business bestaat elk jaar weer uit seizoensgebonden en repeterende fases. Richting het eind van het jaar zijn er de enorme pieken in werkbelasting, waarna je op adem komt aan het begin van het ‘Ze hadden bluf en durf...’
KOP
2025 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 23 ‘WE ZIJN EEN TIKKELTJE TEGENDRAADS EN DAT WILLEN WE GRAAG ZO HOUDEN’ iets meer ingestapt op het aankopen van het assortiment en Martijn is sales gaan doen. In de loop der jaren namen we uit eigen initiatief steeds meer zaken voor Arjan en Kees uit handen. Op een gegeven moment vormden we met een andere collega een strategisch team waarin we ons bekommerden om begrotingen en personeelszaken. Dus we dachten vanuit een kleinere setting toen al na over het reilen en zeilen van het bedrijf. In die zin was het ook voor de andere collega’s logisch dat wij het stokje overnamen. Al vonden wij dat natuurlijk ook best spannend. Er was een vaste kern van mensen die hier al een hele tijd werkte. Maar Kees en Arjan wisten dat wij ook voor onszelf wilden beginnen. Niet iedereen heeft die ambitie. Het team heeft ons helemaal geaccepteerd op deze plek. Dat gaf me- teen de juiste energie.” Hoe is jullie rolverdeling? Martijn: “Die is heel vergelijkbaar met hoe Arjan en Kees hun taken verdeelden. Pleun houdt zich voornamelijk bezig met de inkoop, de creativiteit van het inrichten van de showroom en hij neemt ook een stukje sales voor zijn rekening. Ik ben volledig bezig met de sales voor zowel de kerstpakketten als relatiegeschenken. Collega Peter is formulemanager van het keuzeconcept James. Samen met drie collega’s werken zij aan de invulling van onze online keuzewebshops. Die tak is er in 2008 bijgekomen vanuit de behoefte van de klant. James is ‘de butler’ die alles tot in de puntjes verzorgt.” Countdown Box Pleun: “We bedachten in 2019 de Countdown Box. Het idee ontstond op de beurs PSI in Duitsland waar Arjan en ik rondliepen en een beetje aan het ‘bomen’ waren over nieuwe concepten. We kwamen op het idee van een cadeauverpakkingsdoos met aftelsysteem tot de jaarwisseling en een inlay erin met 8 of 12 unieke cadeautjes. We zijn me- teen van de beurs weggegaan en de auto ingesprongen want we wisten dat we iets te pakken hadden! Het sloeg bij vrijwel iedere klant aan. Daar zoek je natuurlijk ieder jaar naar, zo’n soort idee.” Welk aspect van dit werk vinden jullie het leukst? Martijn: “Het klantcontact vind ik erg leuk, en in de showroom alle mogelijkheden laten zien om een mooi pakket samen te stellen. Je bent eigenlijk het hele jaar door bezig met cadeautjes geven! We hebben nog altijd klanten van het eerste uur. We werken samen met toonaangevende bedrijven als Schiphol, Hans Anders, G4S, de ANWB en een aantal grote ziekenhuizen.” Pleun: “Ik zit het liefst aan de ontwikkelkant en ook aanbestedingen vind ik een uitdaging. We kijken naar aanleiding van de vraag of er een bepaald thema speelt, om wat voor soort bedrijf het gaat, welke mensen er werken, en dan gaan we brainstormen en komt er een presentatie uit voort met de look en feel van het bedrijf en verschillende voorstellen. We zijn niet het type groothandel dat zoveel mogelijk items in een doos wil stoppen. Het kan als de klant dat wil, maar liever maken we iets wat specialer is en waarbij de waardering voor de betreffende werknemer centraal staat.” Complexe processen “We zijn zelfredzaam en een totaalleverancier. Dat maakt ons flexibel en geeft ons de mogelijkheid een heel compleet plaatje te laten zien aan onze klanten. Het ene jaar kan er voor een kerstpakket gekozen worden, het jaar daarop voor een keuzeconcept. De ontwerpstudio hebben we in huis. Tevens voeren we de regie over de volledige logistiek, het stuk dat voor de klant onzichtbaar is maar enorm belangrijk in ons vakgebied. Het gaat om de uitvoering van complexe processen. Een kerstpakket moet gewoon op een bepaalde datum afgeleverd kunnen worden en soms op een paar honderd locaties voor één klant. Dat is een uitdaging en daar hebben we de ervaring en de mensen voor. We werken hier nu met 20 collega’s met veel lol en positieve energie in een gezond bedrijf. We hebben veel vrijheid om onze eigen dingen te doen, dat is heel fijn.” Wat zijn nu de trends? Martijn: “Praktische producten zijn erg in trek. Rugtassen staan bijvoorbeeld nog altijd in de top drie van meest verkochte artikelen. Thermosbekers en drinkflessen ook. Er zijn kleine warmtekussens op de markt die qua prijs passend kunnen zijn voor een kerstpakket. Er zijn leuke LED-tafellampjes die ook dimbaar zijn. Of kleine koffertjes die passen in de handbagage onder de stoel, omdat sommige luchtvaartmaatschappijen de regels hiervoor hebben aangepast. In food producten zijn er veel ontwikkelingen in de verpakkingen. Denk aan een choco bowl, een glas met chocola om chocolademelk zelf te maken met een lepeltje erbij, dat is een cadeautje op zich. Komboecha drankjes zie je ook steeds meer, en natuurlijk Tony
KOP
2025 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 25 ‘WE ZIJN EEN TIKKELTJE TEGENDRAADS EN DAT WILLEN WE GRAAG ZO HOUDEN’ Chocolonely repen, die voor duurzame kwaliteit staan.” Pleun: “We hebben heel goede relaties en samenwerkingsverbanden met toonaangevende leveranciers. Dat hebben we ook van Arjan en Kees meegekregen, dat we elkaar nodig hebben en dat koesteren we. Zij leveren ons hun mooi uitgedachte producten op het gebied van food en non-food. Zij kennen ons en onze stijl en kwaliteit en zijn ook benieuwd naar onze mening over hun producten. Ook kunnen we een bestaand product zo aanpassen dat het net anders is dan hoe het door anderen wordt aangeboden. Bijvoorbeeld een snijplank waar twee handvaten aan bevestigd zijn zodat het ook een tafeltje kan worden.” Privé Gaan jullie privé ook veel met elkaar om? Pleun: “Ja zeker, we wonen zelfs in dezelfde straat in Stolwijk en hebben een gedeelde vriendenkring. Beiden vinden we koken leuk en hebben net als Arjan en Kees interesse in wijn, wat natuurlijk ook gerelateerd is aan ons werk. We hebben een tijd lang samen aan zaalvoetbal gedaan maar voor hobby’s is op het moment niet heel veel tijd. Ik heb drie jonge kinderen, jongens in de leeftijden 5, 3 en 1, dus dat is een hobby op zich. Dat zorgt ook wel weer voor een gezonde werk/privé balans.” Martijn: “We doen dit werk al lang al zijn we nog jong. We willen het zo efficiënt mogelijk organiseren, zodat er ook iets naast kan bestaan. In mijn geval een gezin met een dochter van twee jaar oud. Verder vind ik tuinieren en klussen fijne bezigheden. Motorcross vind ik ook leuk om te doen.” Wat was je geworden als je dit niet was geworden? Martijn: “Timmerman. Ik kom uit een aannemersfamilie en dacht altijd dat er geen ander beroep voor me bestond. Op het VMBO ging ik de richting van de bouw op. Maar toen ik op woensdagmiddag bij Arjan en Kees auto’s ging wassen en zij me op een gegeven moment vroegen om voor hen te komen werken, liep het allemaal anders.” hechte vriendschap en we vullen elkaar ook heel goed aan en als wij op een dag stoppen bij de Knegt en Leeflang zullen ook wij samen weer iets anders oppakken. Maar we hebben natuurlijk ook het een en ander veranderd. Er moest met de groei van het bedrijf ook een professionaliseringsslag gemaakt worden, verduurzaming werd een steviger agendapunt en automatiseringsprocessen hebben wij uitgebreid.” Hoe zien jullie de toekomst? Martijn: “Wij denken in eerste instantie niet zozeer aan groei, het is nu al hard werken om alles te faciliteren. We halen het maximale uit de mogelijkheden die we hebben. Buiten dat zijn we aan het onderzoeken hoe we het hele jaar rond cadeaumomenten kunnen realiseren, zodat we niet alleen afhankelijk zijn van de kerstperiode.” Pleun: “Sommige klanten noemen een eindejaarsgeschenk een ‘wintergift’, of een ‘decemberattentie’, waardoor het niet zozeer aan de kerst gebonden is. We denken ook graag mee met de klant over een feestelijke setting waarin de gekozen geschenken uitgereikt kunnen worden. Verder zijn certificeringen op het gebied van duurzaamheid en beveiliging van IT-systemen cruciaal voor de toekomst. Er is best wat aan het veranderen in deze bedrijfstak en tegelijkertijd is het een heel traditionele branche. Een attentie waar niet over na is gedacht kan binnen een organisatie veel stof doen opwaaien. Dit zegt wel dat er nog altijd veel waarde aan wordt gehecht!” Pleun: “Ik ben heel ondernemend van aard. Dit past heel erg bij me. Ik zie niet echt een ander beroep voor me. Zelfstandigheid vind ik heel belangrijk.” Ik vind het wel opmerkelijk dat jullie een soort verjongde versie van oprichters Kees en Arjan zijn… Pleun: “Inderdaad, wij werken ook samen vanuit een bijna levenslange “Een attentie waar niet over na is gedacht kan binnen een organisatie veel stof doen opwaaien.”
26 Care producten worden door de ontvanger echt als cadeautje gezien. Een momentje van ontspanning, aandacht en luxe. In deze Care special lichten we drie merken uit die perfect inspelen op deze behoefte: Janzen, Treatments en Luxe om te geven én te krijgen In een wereld waar welzijn en beleving steeds belangrijker worden, biedt het Nederlandse merk JANZEN precies dát wat organisaties nodig hebben om een blijvende indruk achter te laten: luxe, zorg en aandacht in een stijlvol jasje. Met hun verfijnde home- en bodyproducten is JANZEN inmiddels een gevestigde naam in de wereld van persoonlijke verzorging – en een krachtige speler in de business-to-business markt. JANZEN ontstond ruim vijftien jaar geleden uit een passie voor geur, eenvoud en verbinding. Bij JANZEN draait het om gedeeld geluk. “Give it a touch of JANZEN” is dan ook hun uitnodiging om waardevolle momenten samen te vieren. Indrukwekkende groei Inmiddels is JANZEN uitgegroeid tot een sterke speler in het segment luxe verzorging. En hoewel een koppositie niet het doel is, laat het bedrijf een indrukwekkende groei zien in Nederland, België en Duitsland. Nick van de Vossenberg, verantwoordelijk voor de B2B-markt, vertelt: “We focussen op een stabiele groei met de De productcategorie ‘care’ neemt een steeds belangrijker plaats in als het gaat om promotionele producten. Niet zo vreemd als je bedenkt dat het laten blijken van ‘waardering’ een enorme vlucht heeft genomen als gevolg van personeelskrapte. Ofwel, je wilt de mensen die je hebt graag houden en daar hoort een waardering- en beloningssysteem bij dat daarbij aansluit. CARE SPECIAL Newkee. Elk van deze merken heeft een eigen verhaal, uitstraling en productlijn, maar wat ze gemeen hebben is hun focus op beleving en kwaliteit. Waar Rituals dit jaar volop in de schijnwerpers staat vanwege hun 25-jarig jubileum, kozen wij JANZEN: er bewust voor om in deze editie juist de spotlights te richten op andere spelers in de markt. Merken die minstens zo bijzonder zijn en die de kracht van care als waarderingsmiddel perfect weten te benutten.
2025 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 27 GESCHREVEN DOOR - PETER VAN GESTEL Newkee: Duurzame Skincare met een Medische Insteek Newkee is een merk dat zich richt op duurzame en huidvriendelijke verzorging, met een bijzondere focus op de medische aspecten van skincare. Het merk werd zo’n 2,5 jaar geleden opgericht door de beroemde Duitse at- leten Manuel Neuer (voetbal) en Angelique Kerber (tennis), samen met twee andere oprichters. Wat begon als een persoonlijke zoektocht naar betere zonbescherming, is inmiddels uitgegroeid tot een merk dat zich richt op het leveren van hoogwaardige, duurzame verzorgingsproducten voor de B2B-markt. De producten van Newkee zijn veganistisch, bevatten geen microplastics en zijn geschikt voor alle huidtypes, dankzij hun unisex- en allergievriendelijke formule. Het merk richt zich met name op consumenten die gevoelig zijn voor huidirritaties of allergieën die vaak het gevolg zijn van parfums of alcohol in traditionele verzorgingsproducten. Newkee streeft ernaar huidcompatibele producten te leveren die zowel comfortabel als veilig zijn voor de huid. Wat Newkee verder onderscheidt, is de medische achtergrond van de oprichters. Manuel Neuer, die persoonlijk ervaring heeft met huidkanker door zonlicht, en Angelique Kerber, die ook pigmentatieproblemen door zonblootstelling heeft, gebruikten hun ervaring om betere zonbescherming te ontwikkelen. De productlijn van Newkee bestaat onder andere uit zonnebrandproducten met SPF50, een essentieel aspect van hun focus op bescherming tegen schadelijke UV-stralen. Het merk biedt daarnaast een breed scala aan andere verzorgingsproducten, van shampoo en bodylotion tot gezichtscrèmes en serums. Newkee werkt in de B2B-markt niet met white labeling of private labeling, maar biedt co- brandingmogelijkheden aan bedrijven die duurzame en medisch ver- antwoorde producten willen aanbieden. Met de nadruk op kwaliteit en veiligheid, en een sterke focus op het medische aspect van huidverzorging, biedt Newkee bedrijven de mogelijkheid om een luxe, duurzame en huidvriendelijke keuze te maken voor hun klanten. juiste partners. DA, Etos en Douglas zijn voorbeelden van retailers die ons volledig omarmen, van schap tot shop-in-shop.” JANZEN levert ook direct aan de promotionele markt. Met aantrekkelijke giftsets – al vanaf €19,95 consumentenwaarde – is het merk een geliefde keuze voor kerstpakketten, loyaltyprogramma’s en employee gifting. “Onze Shower Foam is overduidelijk het populairste product,” aldus Nick. “Maar ook onze geurstokjes en luxe bodyproducten doen het goed.” Duurzaam en doordacht Duurzaamheid speelt een grote rol binnen JANZEN. De producten worden ontwikkeld in Nederland en België, met oog voor mens en milieu. Alle bodyproducten van JANZEN zijn vegan en bevatten ingrediënten die met aandacht worden geselecteerd en zorgen voor een stralende en verzorgde huid. Er zijn navulverpakkingen voor handzeep en geurstokjes en JANZEN werkt samen met goede doelen zoals Villa Pardoes. Hoewel het merk (nog) geen B Corp-certificering heeft, toont JANZEN aan dat je ook als groeiend A-merk verantwoorde keuzes kunt maken. “We denken in alles mee, zonder in te leveren op uitstraling of kwaliteit,” benadrukt Nick. Cadeau met karakter Wat JANZEN écht onderscheidt? De combinatie van hoogwaardige producten, een stijlvolle Scandinavische look én de gedachte dat geven net zo waardevol is als krijgen. Geur speelt daarbij een centrale rol: van frisse bloemengeuren tot warme houttonen – met 14 geurcollecties is er voor ieder wat wils. En hoewel alle geuren officieel unisex zijn, worden ze slim ingezet in de B2B-markt op basis van doelgroep en voorkeur. Voor beslissers die zoeken naar meer dan alleen een ‘aardigheidje’ is JANZEN een merk met inhoud én uitstraling. Of het nu gaat om medewerkers verrassen, relaties bedanken of klanten binden – met JANZEN geef je iets wat blijft hangen. Een moment van rust, aandacht en geur. Een cadeau met een verhaal.
KOP
2025 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 29 CARE SPECIAL Wellness en luxe, nu voor iedereen In de wereld van luxe verzorging en wellness is het merk Treatments een opkomende speler die zijn weg vindt naar de B2B-markt. Het merk, oorspronkelijk uit de wellnessindustrie, biedt hoogwaardige producten die zijn ontstaan uit de rijke ervaring van oprichter Mitchel Zuchowski, wiens familie al lang gespecialiseerd is in massageolie en wellness- producten. Met een sterke focus op kwaliteit en natuurlijke ingrediënten, biedt Treatments nu een breed scala aan producten die perfect passen bij de vraag naar luxe voor iedereen. Van wellness naar gifting Waar veel merken zich beperken tot één niche, heeft Treatments de markt voor corporate gifting omarmd met producten die niet alleen luxe uitstralen, maar ook een echte beleving bieden. Jesse Wattimury van het merkenhuis The Social Brand Club, die exclusief voor de B2B-markt in Europa werkt, benadrukt het belang van deze beleving. “Het gaat om meer dan alleen producten. We bieden ervaringen die aansluiten bij de waarden van onze klanten.” En dat is precies wat Treatments doet: het merk maakt luxe wellnessproducten toegankelijk voor iedereen. Met acht geurlijnen die allemaal geïnspireerd zijn door diverse culturen en elementen van de wellnessindustrie, biedt Treatments een breed scala aan geuren die variëren van subtiele bloemengeuren tot intense kruidige aroma’s. “Onze producten zijn niet zomaar luxe. Ze komen uit de echte wellnesswereld, van plekken waar kwaliteit en natuurlijke ingrediënten voorop staan,” aldus Jesse. Duurzaam en geschikt voor gifting Wat Treatments bijzonder maakt, is de nadruk op duurzaamheid, waarbij de productie in Nederland plaatsvindt. Het merk gebruikt gerecycled plastic voor zijn verpakkingen en werkt aan het verder reduceren van plastic. Bovendien zijn de producten vrij van microplastics, parabenen en siliconen, en bevatten ze hoge concentraties parfum, wat zorgt voor langdurige geurbeleving. Het merk biedt daarnaast op maat gemaakte giftboxen, ideaal voor kerstpakketten, loyaliteitsprogramma’s en bedrijfsattenties. Bij Treatments kunnen bedrijven kiezen voor gepersonaliseerde producten, zoals geëtiketteerde flesjes, bedrukte etiketten en shrinkfoils, waarmee ze hun merk nog meer kunnen benadrukken. Voor grotere volumes biedt het merk de mogelijkheid om private label-producten te maken, wat het voor bedrijven nog gemakkelijker maakt om het merk in hun eigen communicatie te integreren. “Onze flexibiliteit in personalisatie en prijsstelling maakt ons aantrekkelijk voor een breed scala aan klanten,” vertelt Jesse. Bereik en groei Wat Treatments verder onderscheidt, is de snelle groei in Europa. In Duitsland en België, waar wellnessproducten al langer ingeburgerd zijn, groeit het merk met een razendsnelle snelheid. Vooral in Duitsland, waar wellnesscultuur diep geworteld is, is de vraag naar de producten enorm toegenomen. Jesse benadrukt: “In Duitsland heeft het merk al een stevige voet aan de grond, en we zien daar echt een versnelling. Vooral de populaire producten zoals de losse shower foams in giftverpakkingen worden goed ontvangen.” Het merk breidt zich daarnaast ook uit naar retail, met zijn producten al te vinden bij meer dan 1600 verkooppunten in Nederland. Dit maakt het mogelijk om de luxe van Treatments niet alleen als geschenk te geven, maar ook te integreren in de winkelervaring van consumenten. Met een focus op hoge kwaliteit, natuurlijke ingrediënten en duurzaamheid is het merk Treatments klaar om zijn plek te veroveren in de wereld van employee branding en luxe gifting. Treatments bewijst dat luxe niet altijd onbereikbaar hoeft te zijn, en dat een cadeau met een verhaal, dat zowel luxe als duurzaamheid uitstraalt, het perfecte geschenk is voor medewerkers en relaties. TREATMENTS:
30 Djimmer van der Weerd
2025 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 31 Je hebt van die bedrijven die voor je gevoel ineens komen ‘bovendrijven’ omdat ze uitzonderlijk presteren en omdat er in de wandelgangen over ze gesproken wordt. Zo’n bedrijf is wat mij betreft P&P, dat onlangs Staat & Co uit Meppel overnam. Hoog tijd dus om af te reizen naar de mooie stad Groningen om in gesprek te gaan met eigenaar Djimmer van der Weerd. P&P: VAN PIONIER IN PROMOTIONELE PRODUCTEN TOT TOEKOMSTBESTENDIGE SPECIALIST Een terugblik op de rijke geschiedenis In december 1994 werd P&P opgericht als een afsplitsing van een groter geheel. Oorspronkelijk bestond het bedrijf uit drie takken: P&P Rok Kostuums, Peanuts en P&P, waarbij de laatste zich specifiek richtte op de B2B-markt voor promotionele producten. In de loop der jaren heeft P&P zich verder ontwikkeld, terwijl de oorspronkelijke oprichters hun eigen wegen zijn ingeslagen. Djimmer van der Weerd kwam in 2005 bij het bedrijf, groeide door van medewerker naar aandeelhouder en werd in 2015 volledig eigenaar. Wat begon als een distributeur van textiel en promotionele producten, groeide uit tot een bedrijf dat ver boven het standaard aanbod uitstijgt. Door de jaren heen maakte P&P strategische keuzes om zowel de service als de productie te optimaliseren. Een voorbeeld hiervan is de evolutie van de zeefdrukkerij, die aanvankelijk als interne afdeling fungeerde, later werd afgestoten en uiteindelijk weer werd opgestart onder de naam Sgreen Printing. Dit was een cruciale zet om niet alleen de kwaliteit te waarborgen, maar ook om flexibel en snel op klantvragen te kunnen reageren. “We hebben altijd snel kunnen schakelen en dat is een van onze grote krachten gebleven,” aldus Djimmer. Daarnaast heeft P&P zich door de jaren heen onderscheiden door een persoonlijke benadering en maatwerkoplossingen. Waar veel concurrenten zich volledig richten op online verkoop, blijft P&P geloven in de kracht van persoonlijk contact en strategisch advies. “Een klant komt bij ons niet alleen voor een product, maar voor een oplossing. Wij denken echt mee over hoe een promotioneel artikel bijdraagt aan de boodschap van een merk of campagne,” legt Djimmer uit. De beste én duurzaamste oplossing voor de klant Djimmer ziet zichzelf als een schakel in de groei van P&P, een bedrijf dat groter is dan alleen de eigenaar. Met zijn ideeën en visie zorgt hij voor een bedrijf dat klaar is voor de toekomst. Dit betekent investeren in duurzaamheid, kwaliteit en een sterke bedrijfscultuur. Dit komt tot uiting in de manier waarop P&P zaken doet: niet gericht op de goedkoopste optie, maar op de beste oplossing voor de klant. Een belangrijk aspect hierin is de unieke aanpak van de zeefdrukkerij Sgreen Printing. Opgestart in 2022 met als GESCHREVEN DOOR - PETER VAN GESTEL
KOP
2025 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 33 P&P: VAN PIONIER IN PROMOTIONELE PRODUCTEN TOT TOEKOMSTBESTENDIGE SPECIALIST doel de duurzaamste zeefdrukkerij van Noord-Nederland te zijn. En dat is gelukt: momenteel is Sgreen Printing een van de drie zeefdrukkerijen in Nederland die uitsluitend werkt met watergedragen inkten. Dit proces vereist specialistische kennis en investeringen, maar sluit perfect aan bij de toekomstvisie van het bedrijf. “We willen het echt goed doen, niet zomaar een beetje duurzaam,” zegt Djimmer. Dit betekent dat alle processen binnen de drukkerij zo milieuvriendelijk mogelijk zijn ingericht, van inktkeuze tot afvalverwerking. “Veel bedrijven claimen duurzaam te zijn, maar bij Sgreen Printing zit het in elke stap van het proces. Daarbij is er niet alleen gekeken naar de inkt, maar ook naar hoe we onze zeven hergebruiken, hoe we schoonmaken zonder chemicaliën en verspilling minimaliseren. Dat zijn keuzes die niet altijd commercieel de makkelijkste zijn, maar die op de lange termijn het verschil maken,” voegt hij toe. Naast de focus op duurzaamheid ligt de kracht van P&P in het bieden van maatwerk en advies. Klanten krijgen niet zomaar een catalogus voorgeschoteld, maar een op maat gemaakt advies over de juiste promotionele producten voor hun specifieke doeleinden. “Een pen is niet zomaar een pen,” legt Djimmer uit. “Het gaat erom hoe en waar je hem inzet, en dat bepaalt de keuze voor het juiste product. Het gaat om impact en effectiviteit, niet alleen om het product zelf.” De overname van Staat & Co: strategische groei In december 2024 nam P&P het gerenommeerde Staat & Co over, een bedrijf met een historie van meer dan 75 jaar. De overname was een strategische zet om de marktpositie van P&P verder te versterken. Staat & Co heeft een sterke reputatie en een trouwe klantenkring, en P&P zag de kans om deze kennis en ervaring te integreren binnen de eigen organisatie. Bij de overname stond continuïteit centraal. “We hebben vanaf het begin gezegd: er zijn geen heilige huisjes,” vertelt Djimmer. “We willen van elkaar leren en kijken hoe we elkaar kunnen versterken.” De fusie betekende naast een uitbreiding van de klantenportefeuille, ook een verrijking van het (internationale) netwerk met IGC en de expertise binnen de organisatie. Door deze overname kreeg P&P toegang tot een breder netwerk en een extra productsegment. “Het was niet alleen een zakelijke beslissing, maar ook een cultuten.” Dit betekent investeren in certificeringen, kennisdeling en innovatie binnen de branche. Daarnaast ziet Djimmer kansen in de globalisering van de markt. Door lid te zijn van internationale netwerken en samenwerkingen met Europese en mondiale spelers aan te gaan, wil P&P inspelen op de vraag naar gecentraliseerde inkoopoplossingen. “Veel bedrijven willen één aanspreekpunt voor hun promotionele producten, ongeacht in welk land ze actief zijn. Daar ligt een enorme kans,’” aldus Djimmer. Een ander toekomstig speerpunt is het verder ontwikkelen van online en offline specialisaties. Waar veel concurrenten zich volledig richten op e-commerce, kiest P&P bewust voor een hybride model waarin persoonlijk advies en maatwerk centraal staan. “Wij willen dat klanten bij ons komen voor expertise, niet alleen voor de laagste prijs.” Ook ziet Djimmer technologische ontwikkelingen als een belangrijk onderdeel van de toekomst van P&P. “We investeren in nieuwe druktechnieken en digitale innovaties, zodat we sneller en efficiënter kunnen werken zonder in te leveren op kwaliteit. De toekomst van promotionele producten ligt niet alleen in duurzaamheid, maar ook in slimme productiesystemen en gepersonaliseerde marketing.” Met deze visie op zak lijkt P&P klaar voor de toekomst. De combinatie van een sterke historie, strategische overnames en een vooruitstrevende aanpak op duurzaamheid maakt dat het bedrijf blijft groeien. Als het aan Djimmer ligt, blijft P&P niet alleen innoveren, maar wil het een actieve bijdrage leveren aan de kwalitatieve ontwikkeling voor de promotionele sector. reel besluit. Staat & Co had een unieke werkwijze en een bepaalde manier van klantcontact die we wilden behouden. We hebben veel tijd gestoken in het soepel laten verlopen van de integratie, en ik ben trots op hoe goed dat is gegaan.” Toekomst: samenwerking en duurzaamheid als speerpunten De komende jaren wil P&P zich verder ontwikkelen als marktleider op het gebied van duurzame promotionele producten. De visie van Djimmer is helder: “We moeten continu blijven verbeteren, niet alleen in productaanbod, maar ook in samenwerking met leveranciers en klan- ‘We willen het echt goed doen, niet zomaar een beetje duurzaam.’
hetportaal.comRkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5