11 2025 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL Sterrenkijken in Nederland? Daar heb je fantasie voor nodig, want de lichtvervuiling is vaak enorm. Toch is er één plek waar een donkere nacht ook echt donker is, en waar een heldere nacht een ware sterrenpracht etaleert. Terschelling vertaalde deze unieke propositie in een effectieve marketingactie. Wie niet sterk is (of veel geld heeft), moet slim zijn. Waarvan akte. TERSCHELLING VERLENGT HET TOERISTENSEIZOEN DANKZIJ SLIMME MARKETING GESCHREVEN DOOR - RUUD SLIERINGS Een toeristenplek stevig op de kaart zetten, dat is geen sinecure. Na corona is de strijd om de reiziger in alle hevigheid losgebarsten. Er valt ook aardig wat te halen: een kleine 50 miljoen mensen - Nederlanders en buitenlanders - gaan jaarlijks in ons land op vakantie en geven dan vele miljarden euro’s uit: 105 miljard in 2023, aldus het CBS. Grofweg bestaat de toeristenmarkt uit twee segmenten: de bestemmingen en de touroperators. Uiteraard kunnen die twee niet zonder elkaar, maar qua marketing volgt elke partij meestal een eigen koers. In de bestemmingsmarketing gaat het om de profilering van een stad, gebied, regio of land. In de wereld van de touroperators en reisadviseurs gaat het om boekingen van met name pakketreizen. Anders gezegd: bij de één gaat het vooral om bekendheid en attitude, bij de ander om gedrag en harde euro’s. De kurk In de strijd om de vakantieganger is de bestemming Terschelling een bescheiden partij. ‘Maar toerisme is wel de kurk waarop onze economie draait’, zegt Oeds Bijlsma, bestuursvoorzitter van het Terschellinger Ondernemersfonds. ‘We zijn een eiland met slechts 4.900 inwoners, maar hebben heel veel te bieden. Menig dorp op het vasteland met een vergelijkbaar aantal inwoners, heeft niet eens een bakker of kroeg. Bij ons vind je veel voorzieningen, dat is het voordeel van een eiland. Driekwart, of misschien nog wel meer, van die voorzieningen is gerelateerd aan toerisme. We hebben de Zeevaartschool, de gemeente en Staatsbosbeheer die hier voor werkgelegenheid
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5