2025 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 13 SCOREN MET STERREN zorgen, maar het merendeel van de inwoners is afhankelijk van toerisme. Met 17.000 beschikbare bedden trekken we jaarlijks zo’n 500.000 meerdaagse bezoekers naar het eiland.’ Belangrijk dus om het eiland goed te profileren, zodat reisorganisaties en vooral particuliere boekers Terschelling overwegen in het zoekproces naar een vakantiebestemming. Maar de grote afhankelijkheid van vakantiegangers betekent ook een handicap voor het eiland, want het toeristenseizoen concentreert zich in vijf, maximaal zes zomermaanden. Begin april openen de strandtenten en doen zo’n 15.000 deelnemers de Fjoertoer (wandelingen langs bakens van vuur). Oerol zorgt vervolgens in juni voor een mooie bezoekerspiek, maar na de herfstvakantie is het seizoen - afgezien van de Bereloop, een strandmarathon waar circa 5.000 lopers aan meedoen - wel voorbij. Bijlsma: ‘We streven al jaren naar een voljaar-economie, want dan kunnen ondernemers vaste contracten aan medewerkers aanbieden waardoor ze ook de kwaliteit van hun dienstverlening kunnen verbeteren.’ Boter bij de vis Om de behoefte tot seizoensverlenging handen en voeten te geven en een strategie voor meer spreiding in het toeristenbezoek te ontwikkelen, heeft Bijlsma uit naam van de ondernemers het bureau Sherpa’s Stories van toerisme-strateeg Isabel Mosk ingehuurd. Zij heeft met meer dan 50 bestemmingen samengewerkt als strateeg en directeur van het Europese kantoor van Destination Think!. Ook werkte ze als marketingconsultant bij het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen. In 2015 besloot Mosk tijdens een trekking op een 4.500 meter hoge berg in Sikkim (tussen Nepal en Bhutan) haar eigen bedrijf op te zetten: ‘Zonder sherpa’s kom je zo’n berg niet op, laat staan dat je daar, zoals ik heb ervaren, ook nog fantastische maaltijden krijgt voorgeschoteld, bereid door diezelfde sherpa’s. Dat is precies wat je wilt bereiken met bestemmingsmarketing, dat mensen thuiskomen met prachtige ervaringen en mooie verhalen. Dat was het haakje voor mijn nieuw te starten bedrijf: ik help wereldwijd bestemmingen om dat voor elkaar te krijgen, om hun doelstellingen als toeristenbestemming te behalen. Zeg maar: als een soort sherpa.’ Toen de ondernemersvereniging van Terschelling zich in 2019 bij haar meldde, was dat niet om een eenmalige actie op te tuigen, maar om een meerjarige marketingstrategie vorm te geven, gericht op het verlengen van het toeristenseizoen en ‘het aantrekken van kwalitatief bezoek via niche-ervaringen die naadloos aansluiten bij het DNA van Terschelling’, aldus Mosk. ‘Het bijzondere aan deze uitdaging was dat die niet van de gemeente of een VVVachtige organisatie kwam, maar van de ondernemers zelf. De boodschap was wat dat betreft duidelijk: het ‘merk’ Terschelling moest een betere positie in Nederland krijgen, maar er moest vooral ook waarde voor de ondernemers gecreëerd worden.’ Met andere woorden: met alleen het eiland stevig op de kaart zetten, zoals vaak bij dit soort opdrachten, was de zaak niet klaar. Er moest vooral ook boter bij de vis geleverd worden voor de ondernemers, die verenigd zijn in de Terschellinger Ondernemersvereniging die voor de financiering van (marketing-)activiteiten het eerdergenoemde Ondernemersfonds heeft opgezet (met steun van de gemeente). In dat fonds is de bijdrage van ondernemers gebaseerd op de WOZ-waarde van het zakelijk onroerend goed. ‘Bijna alle ondernemers doen mee,’ verduidelijkt Bijlsma, ‘want iedereen profiteert. Mensen komen meestal voor meer dan één dag naar Terschelling. Als ze in oost een accommodatie boeken, komen ze heus ook naar west om te eten, en vice versa. De aanpak is daarom altijd eiland-breed, er is een grote coalition of the willing zogezegd.’ Kerncijfers toerisme in Nederland (bron: CBS) • 51 miljoen bezoekers in 2024 (49,7 miljoen in 2023) • toeristische bestedingen: 105 miljard euro (2023) • aandeel toerisme in Nederlandse economie: 3,8% (2023) FOTOCREDIT: MARJOLEIN VAN ROOSMALEN
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5