PROMZ MAGAZINE 01-2025

2025 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 15 SCOREN MET STERREN Thanking the Stars Voor Mosk was duidelijk dat de strategie een stevige actiematige component moest krijgen. Ze voerde gesprekken met eilanders, organiseerde co creatie- en inspiratiesessies en stak haar licht op bij de klankbordgroep waarin de gemeente, Staatsbosbeheer, campinghouders, Rederij Doeksen en andere betrokken ondernemers en organisaties zijn vertegenwoordigd. ‘We hebben gezamenlijk de positionering bepaald en de doelgroepen gedefinieerd’ legt Mosk uit. ‘Duurzaam reizen, natuurbeleving en de behoefte aan unieke ervaringen kenmerken de primaire doelgroep voor Terschelling: de avontuurzoeker. Het leefstijlvinder-model leerde ons dat deze doelgroep vooral in grote steden woont (het leefstijlvinder-model koppelt demografische gegevens aan interesses, behoeften en wensen voor vrijetijdsbesteding, zie ook kadertekst). Bovendien is het percentage herhaalbezoeken enorm hoog, boven de 80 procent. Fans van het eiland komen dus vaker terug. Die doelgroep konden we nu gericht benaderen. Tegelijkertijd zijn we verhaallijnen gaan zoeken: met welk product kunnen we Terschelling in de etalage zetten.’ Het was duidelijk dat bijvoorbeeld een all inclusive-concept kansloos was op Terschelling, de avontuurzoeker gruwt daarvan. ‘En wij eigenlijk ook’, verklaart Bijlsma. ‘We willen geen massatoerisme. Dat zou niet eens kunnen, want 17.000 bedden is de limiet. En we zijn ook geen eiland voor dagjesmensen, want de reguliere (langzame) boot heeft twee uur nodig voor de overtocht. We willen duurzaam toerisme, bij voorkeur in een vorm die de kernpunten van ons eiland versterkt, het authentieke eilandgevoel.’ Maar dat er een nieuwe aanpak moest komen was duidelijk. Bovendien daalde het bezoek aan Terschelling na de coronaperiode fors. Mensen konden immers weer vrijer en verder reizen. Daarom moest het accent op voor- of naseizoen komen te liggen. Op Terschelling bleek een Dark Sky Park te bestaan. Dat is, kort door de bocht, een internationaal concept dat de USP’s van de nachtelijke sterrenhemel centraal stelt. Tijdens een reis naar Nieuw-Zeeland zag Mosk hoe sterk ze daar zo’n park hadden geprofileerd: ‘Die sterrenhemel is waanzinnig, en die kun je gewoon hier op Terschelling zien. Sterrenkundige Herbert Koekkoek maakte duidelijk dat dit uniek is, de nacht is hier pikkedonker, je kunt de Melkweg prachtig zien. De tijd was rijp om hier meer mee te doen, want de behoefte aan duurzame vakanties met natuurbeleving, dat werd echt een trend. En juist in de donkere maanden van het laagseizoen komt Dark Sky het beste tot zijn recht. Met de klankbordgroep zijn we gaan brainstormen hoe we dit concept voor het hele eiland konden inzetten. Toen de founder van het bestaande Dark Sky Park, Melis de Vries, meldde dat er vaak gezinnen op bezoek kwamen waarvan een kind astronaut wilde worden, hadden we het haakje te pakken. De campagne die van eind oktober 2023 tot en met maart 2024 liep, kreeg als motto: ‘Je hoeft geen astronaut te zijn om sterren te bewonderen.’ Duimstopper Om een sterke actievorm aan de campagne rondom dit ‘donkerste plekje van Nederland’ te koppelen, werd een boekingsactie opgetuigd. Vanuit de Dark Sky-website kon je door naar de VVV en een speciaal Dark Sky-arrangement boeken. De rol van de eilanders was groot, aldus Mosk: ‘Boris, het jongetje met de astronautenhelm in de campagne-video, is de zoon van een lid van het bestuur van het Ondernemersfonds. En er is een ondernemerskit ontwikkeld, zodat iedere deelnemer een uniforme boodschap zou uitdragen en zich als ambassadeur van Dark Sky Terschelling kon tonen.’ Bestemming Terschelling (bron: Bureau voor Ruimte en Vrije Tijd) • toeristische slaapplaatsen: 17 à 18.000 • totaal aantal toeristische verblijfsdagen: ruim 2 miljoen • bezoekende toeristen: bijna 500.000 per jaar • buitenlands bezoek: 3 à 4% van het totaal • 94% komt voor een meerdaags bezoek

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5