2025 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 19 Tijdens PromZ Product Première 2025 is de Knegt en Leeflang uitgeroepen tot kerstleverancier van het jaar. Eigenwijsheid kenmerkt deze Goudse totaalleverancier al 25 jaar evenals de hechte relatie met hun klanten en hun leveranciers. Een bezoek aan de showroom die Martijn Tuiloo en Pleun de Wit elk jaar met hun team tevoorschijn toveren wordt door menig klant als een uitje op zichzelf beschouwd. In dit gesprek vertellen de twee dertigers over hun overname van het ‘familiebedrijf’, vriendschappelijk leidinggeven, de trends in eindejaarsgeschenken en de toekomst van het traditionele kerstpakket. KERSTPAKKETTEN SPECIALIST DE KNEGT EN LEEFLANG DOET HET GRAAG NET EVEN ANDERS ‘WE ZIJN EEN TIKKELTJE TEGENDRAADS EN DAT WILLEN WE GRAAG ZO HOUDEN’ Het is half februari als we dit gesprek hebben en Martijn wijst naar een nagenoeg lege showroom: “Elk jaar wordt de showroom na de jaarwisseling leeggehaald om weer helemaal fris te verven en op te bouwen met de nieuwe collectie. Het is ons visitekaartje. Zo halverwege de lente wordt het dan weer tijd om mensen rond te leiden en de nieuwe artikelen te laten zien en proeven. Het werkt altijd het best als klanten hier zelf komen kijken. Dat geldt voor alle geschenken maar helemaal voor eindejaarsgeschenken. Uit ervaring weten we: dan raken ze meteen geïnspireerd. Je wilt natuurlijk goed weten wat je weggeeft aan klanten en personeel.” GESCHREVEN DOOR - LISETTE ERDTSIECK Passie voor wijn Hoe is het bedrijf ontstaan? Martijn: “In 1999 richtten boezemvrienden Arjan de Knegt en Kees Leeflang het bedrijf op vanuit huis. Beiden hadden een ongelooflijke passie voor wijn en als ‘bijbaantje’ naast hun werk, werkten ze in een kaashandel in Gouda waar ook kistjes met wijn en toastjes te verkrijgen waren. Ook op feestjes en wijnproeverijen probeerden ze deze te verkopen. Het was een soort hobby, niet heel lucratief, maar hieruit vloeide wel de vraag voort of ze misschien ook cadeaupakketten konden leveren. Toen werd hun ondernemerschap aangewakkerd: hier zat duidelijk potentie in.” Pleun: “Op een gegeven moment zijn ze er fulltime mee aan de slag gegaan. In het begin in Gouda en omgeving omdat daar hun netwerk lag, later breidde de klantenkring zich verder van huis uit. Ze vertellen nog altijd graag over de dag dat ze terugkwamen van inschrijving bij de Kamer van Koophandel, en meteen op de fiets naar Albert Heijn stapten om wijnaankopen te doen die ze zakelijk konden declareren!” Martijn: “Vervolgens hebben ze hun eerste kantoor en showroom gemaakt in een leegstaande etage in het huis van de ouders van Kees. Toen het echt serieus werd hebben ze een ander pand in Gouda gehuurd, vervolgens werden het er twee
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5