2025 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 21 ‘WE ZIJN EEN TIKKELTJE TEGENDRAADS EN DAT WILLEN WE GRAAG ZO HOUDEN’ en nog wat later drie panden. Het grappige is dat het bedrijf groeide, er kwamen meer collega’s bij en veel meer variëteit in de aangeboden artikelen, maar zelf zijn ze al die jaren nauwelijks veranderd. We horen dat ook in de waardering van klanten terug, dat ze in het contact met ons altijd dat stuk warmte en saamhorigheid terug horen.” Pleun: “Op het moment dat de pakketten door het team ingepakt werden kwamen ook vrienden en familie helpen om gezamenlijk de klus te klaren. Dat zit in het DNA van het bedrijf dat zij neergezet hebben en is dus nog steeds zo. We werken niet met rangen en standen en iedereen is benaderbaar in een open bedrijfscultuur.” Durf Waren ze wat je noemt ‘ras ondernemers’? Pleun: “Al in een vroeg stadium kwam de kracht van hun samenwerking naar buiten: ze hadden bluf en durf en ze vulden elkaar daar goed in aan. Arjan was de creatieveling met grote ideeën die veel uitdagingen aan wilde gaan en het verhaal zo vertelde dat iedereen erin ging geloven. Kees was iets behoudender maar op en top salespersoon. Een rode draad is dat ze het net even anders deden dan anderen en zich daardoor ook specialiseerden. Er was bijvoorbeeld al vrij snel ook een collectie met eigen ontwerpen onder de merknaam Leeff. Zo waren er dubbelwandige thermoglazen waarvan ze er meteen duizenden verkochten.” Op een gegeven moment wilden zij het stokje overdragen, waarom? Martijn: “Ze wilden graag nog een andere stap maken in hun carrière en dat had te nieuwe jaar. Dan ga je beurzen en leveranciers bezoeken om de collectie voor dat jaar samen te stellen en daaromtrent de showroom opnieuw opbouwen. Dat hebben ze al die jaren heel succesvol en met plezier gedaan maar was bij tijden ook stressvol en pittig. Dus het werd tijd voor iets anders. In 2018 zijn we gesprekken gaan voeren over overname en hebben dit proces in fases uitgevoerd. Sinds drie jaar is het voor 100% van ons samen.” Ambitie Hoe is het zo gekomen dat jullie de Knegt en Leeflang samen overnamen? Pleun: “Wij hadden de ambitie! Martijn en ik zijn ook al ons hele leven goeie vrienden. Wij zijn met elkaar opgegroeid, ik was goed bevriend met zijn broertje en we woonden twee straten bij elkaar vandaan. Meerdere jongens uit onze wijk hielpen mee met het inpakken van kerstpakketten als seizoensgebonden bijbaantje. Toen ik nog op de middelbare school zat werkte Martijn hier al in het magazijn. Zo ben ik ook begonnen. Beiden zijn we praktijkjongens en er zo ingerold. Een dag in de week deed ik een opleiding voor teamleider in de logistiek. Eenmaal op kantoor ben ik toen maken met het feit dat ze dit bedrijf al zo’n 20 jaar runden. De kerstpakketten business bestaat elk jaar weer uit seizoensgebonden en repeterende fases. Richting het eind van het jaar zijn er de enorme pieken in werkbelasting, waarna je op adem komt aan het begin van het ‘Ze hadden bluf en durf...’
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5