2025 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 23 ‘WE ZIJN EEN TIKKELTJE TEGENDRAADS EN DAT WILLEN WE GRAAG ZO HOUDEN’ iets meer ingestapt op het aankopen van het assortiment en Martijn is sales gaan doen. In de loop der jaren namen we uit eigen initiatief steeds meer zaken voor Arjan en Kees uit handen. Op een gegeven moment vormden we met een andere collega een strategisch team waarin we ons bekommerden om begrotingen en personeelszaken. Dus we dachten vanuit een kleinere setting toen al na over het reilen en zeilen van het bedrijf. In die zin was het ook voor de andere collega’s logisch dat wij het stokje overnamen. Al vonden wij dat natuurlijk ook best spannend. Er was een vaste kern van mensen die hier al een hele tijd werkte. Maar Kees en Arjan wisten dat wij ook voor onszelf wilden beginnen. Niet iedereen heeft die ambitie. Het team heeft ons helemaal geaccepteerd op deze plek. Dat gaf me- teen de juiste energie.” Hoe is jullie rolverdeling? Martijn: “Die is heel vergelijkbaar met hoe Arjan en Kees hun taken verdeelden. Pleun houdt zich voornamelijk bezig met de inkoop, de creativiteit van het inrichten van de showroom en hij neemt ook een stukje sales voor zijn rekening. Ik ben volledig bezig met de sales voor zowel de kerstpakketten als relatiegeschenken. Collega Peter is formulemanager van het keuzeconcept James. Samen met drie collega’s werken zij aan de invulling van onze online keuzewebshops. Die tak is er in 2008 bijgekomen vanuit de behoefte van de klant. James is ‘de butler’ die alles tot in de puntjes verzorgt.” Countdown Box Pleun: “We bedachten in 2019 de Countdown Box. Het idee ontstond op de beurs PSI in Duitsland waar Arjan en ik rondliepen en een beetje aan het ‘bomen’ waren over nieuwe concepten. We kwamen op het idee van een cadeauverpakkingsdoos met aftelsysteem tot de jaarwisseling en een inlay erin met 8 of 12 unieke cadeautjes. We zijn me- teen van de beurs weggegaan en de auto ingesprongen want we wisten dat we iets te pakken hadden! Het sloeg bij vrijwel iedere klant aan. Daar zoek je natuurlijk ieder jaar naar, zo’n soort idee.” Welk aspect van dit werk vinden jullie het leukst? Martijn: “Het klantcontact vind ik erg leuk, en in de showroom alle mogelijkheden laten zien om een mooi pakket samen te stellen. Je bent eigenlijk het hele jaar door bezig met cadeautjes geven! We hebben nog altijd klanten van het eerste uur. We werken samen met toonaangevende bedrijven als Schiphol, Hans Anders, G4S, de ANWB en een aantal grote ziekenhuizen.” Pleun: “Ik zit het liefst aan de ontwikkelkant en ook aanbestedingen vind ik een uitdaging. We kijken naar aanleiding van de vraag of er een bepaald thema speelt, om wat voor soort bedrijf het gaat, welke mensen er werken, en dan gaan we brainstormen en komt er een presentatie uit voort met de look en feel van het bedrijf en verschillende voorstellen. We zijn niet het type groothandel dat zoveel mogelijk items in een doos wil stoppen. Het kan als de klant dat wil, maar liever maken we iets wat specialer is en waarbij de waardering voor de betreffende werknemer centraal staat.” Complexe processen “We zijn zelfredzaam en een totaalleverancier. Dat maakt ons flexibel en geeft ons de mogelijkheid een heel compleet plaatje te laten zien aan onze klanten. Het ene jaar kan er voor een kerstpakket gekozen worden, het jaar daarop voor een keuzeconcept. De ontwerpstudio hebben we in huis. Tevens voeren we de regie over de volledige logistiek, het stuk dat voor de klant onzichtbaar is maar enorm belangrijk in ons vakgebied. Het gaat om de uitvoering van complexe processen. Een kerstpakket moet gewoon op een bepaalde datum afgeleverd kunnen worden en soms op een paar honderd locaties voor één klant. Dat is een uitdaging en daar hebben we de ervaring en de mensen voor. We werken hier nu met 20 collega’s met veel lol en positieve energie in een gezond bedrijf. We hebben veel vrijheid om onze eigen dingen te doen, dat is heel fijn.” Wat zijn nu de trends? Martijn: “Praktische producten zijn erg in trek. Rugtassen staan bijvoorbeeld nog altijd in de top drie van meest verkochte artikelen. Thermosbekers en drinkflessen ook. Er zijn kleine warmtekussens op de markt die qua prijs passend kunnen zijn voor een kerstpakket. Er zijn leuke LED-tafellampjes die ook dimbaar zijn. Of kleine koffertjes die passen in de handbagage onder de stoel, omdat sommige luchtvaartmaatschappijen de regels hiervoor hebben aangepast. In food producten zijn er veel ontwikkelingen in de verpakkingen. Denk aan een choco bowl, een glas met chocola om chocolademelk zelf te maken met een lepeltje erbij, dat is een cadeautje op zich. Komboecha drankjes zie je ook steeds meer, en natuurlijk Tony
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5