PROMZ MAGAZINE 01-2025

34 Al vele tientallen jaren spelen spaaracties een belangrijke rol binnen het marketingbeleid van veel ondernemingen. Tegenwoordig zijn dat in verreweg de meeste gevallen retailorganisaties, maar voorheen werden spaaracties ook veelvuldig ingezet door fabrikanten van FMCG-producten. Het uitgangspunt bij spaaracties is heel simpel: je biedt de consument een artikel of dienst aan bij aankoop van een aantal producten. Wat je in feite aan het doen bent, is de klant trouwer maken. Moet de klant voor een bepaald spaarartikel 10 spaarpunten inleveren en heeft hij inmiddels 7 spaarpunten gespaard, dan is de kans heel groot dat de klant nog eens drie producten koopt om die 10 spaarpunten bij elkaar te krijgen. Wie nu in de supermarkt rondloopt, ziet nauwelijks nog promoties of spaaracties. Terwijl deze toch veel meer kunnen doen voor een merk dan een simpele korting- of volumeplus actie. In dit artikel kijk ik terug op verschillende spaaracties die ik in de retail zag en bekijk wat we hier van kunnen leren. SPAARACTIES WERKEN Fabrikanten, maar ook retailers, hebben over het algemeen met drie doelgroepen te maken: de groep die jouw product nooit koopt of jouw winkel nooit bezoekt, de groep die jouw product wel eens koopt maar regelmatig van merk wisselt, of die jouw winkel wel bezoekt maar ook bij concurrerende winkels boodschappen doet. En tenslotte heb je de trouwe klanten die vrijwel uitsluitend jouw product kopen of die alleen maar in jouw winkel komen. Fabrikanten en winkeliers hebben verschillende strategieën om met deze groepen om te gaan. Niet-klanten worden met hoge prijskortingen verleid tot probeeraankopen, niet-zo-trouwe klanten tracht men trouwer te maken met bijvoorbeeld een spaaractie. Trouwe klanten houd je wel trouw met de prijskortingen die eigenlijk vooral gericht waren op niet-klanten. Dat is ook het dilemma bij spaaracties: de spaarders krijgen ook de prijskortingen aangeboden, want je kunt niet zeggen: “deze korting is alleen voor niet-klanten”... Maar hoe het ook zij, spaaracties maken klanten trouwer en dat is veel fabrikanten en retailers wel wat waard. Spaaracties zijn er in alle soorten en maten. We bekijken een selectie uit spaaracties van enkele retailketens die ons in het afgelopen jaar opvielen. Waar kun je voor sparen? We zagen verschillende acties waarbij je voor handdoeken kon sparen. Van der Valk-handdoeken bij Dekamarkt

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5