PROMZ MAGAZINE 01-2025

37 SPAARACTIES WERKEN 2025 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL naar dat bij te betalen bedrag kijken. De boodschappen die je ervoor moest doen, moest je toch al wel hebben, spaaractie of geen spaaractie. Bij spaarartikelen die ook normaal in de winkel of via internet verkrijgbaar zijn, is die vergelijking niet zo moeilijk. Lastiger wordt het bij merkloze spaaritems, al noemen de retailers vaak een (niet te verifiëren) “van/voor”- prijs om daarmee het voordeel voor de consument te benadrukken. Zo kost, met een volle spaarkaart, een Portugees dinerbord € 5,99 (normaal € 26,99), terwijl een Boch-dinerbord € 7,99 kost (normaal € 29,99). Of de consument dat zelf allemaal zo doorrekent, weten we niet. De meeste consumenten zullen zich meer laten leiden door de vraag: “Vind ik het mooi?” Dan zie je gelijk het voordeel van de retailer als organisator van een spaaractie: in de winkel kunnen zij de te sparen producten ruimschoots uitstallen. Een individuele fabrikant krijgt daar zelden de ruimte voor van de retailer. Wat kan zo’n fabrikant dan wel doen? De spaarartikelen per post versturen? Dat wordt weliswaar steeds goedkoper, maar de consument kan dan niet vooraf het spaarartikel bekijken. Een eigen winkel waar de consument zelf het spaarartikel kan ophalen? Nogal duur en je kunt er maar een beperkt aantal consumenten mee van dienst zijn. Overigens, Douwe Egberts en Van Nelle hadden vroeger eigen cadeauwinkels, maar dat werd te duur. Douwe Egberts meende de oplossing gevonden te hebben door een contract met Blokker te maken: de spaaritems van Douwe Egberts kon je bekijken én afhalen bij Blokker. Dat ging goed tot 2024, het jaar waarin de DE-spaarpunten hun honderdjarig bestaan vierden. Maar ook het jaar waarin Blokker failliet ging. Wie nu op de website van Douwe Egberts kijkt, ziet de tekst: “Het is op dit moment niet mogelijk om je waardepunten in te leveren en te besteden bij Blokker” (en ook ergens anders niet). Douwe Egberts denkt volgens de website na over de vraag hoe het nu verder moet. Tot die tijd houden de DE-punten hun waarde. Wat kunnen we leren van spaaracties? Ze werken kennelijk behoorlijk goed, want diverse retailers zijn er dol op en houden de ene na de andere spaaractie. Ook financieel zit het vaak wel goed, omdat de inkoopkosten van de spaarartikelen deels of helemaal gedekt worden door de bijbetaling die de consument moet doen. Bovendien wordt een sparende klant ook per definitie een wat trouwere klant. Al bestaat natuurlijk wel het risico dat de klant naar een andere supermarkt overstapt omdat daar een nóg leukere spaaractie wordt gehouden. Voor fabrikanten zijn er nog genoeg mogelijkheden om iets te doen met een spaaractie, zolang je maar niet te afhankelijk bent van retailers. Internet kan daar ook een rol bij spelen, zowel bij het tonen van spaarartikelen als voor het vastleggen van verzamelde punten. We blijven spaaracties volgen!

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5