PROMZ MAGAZINE 01-2025

2025 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 55 WAAROM UITPAKKEN MET JE VERPAKKING LOONT krijgt een net pakketje met zorgvuldig en in mooi papier ingepakte artikelen in een bijzonder doosje. Ook zit er een persoonlijk kaartje bij en een foldertje met een korte toelichting. Bovendien tipt de afzender de ontvanger om dit ook eens aan een ander cadeau te doen, wat natuurlijk een slim gebruik is van deze cross-selling-kans”, zegt de ontwerpster. “Eenzelfde ervaring had ik met plantenmerk Botanopia. Zij stuurden een schoteltje waarmee ik in dit geval een avocadopit kan laten wortelen zodat er later een plant uit kan groeien. Ook dat product kwam in een aantrekkelijke verpakking, met luxe inpakpapier, een foldertje met uitleg én voeding voor het plantje. Je merkte: aan alles was zorg besteed. Het is een voorbeeld hoe een verpakking een hele wereld omvat die inspireert en blij maakt. En dat kun je natuurlijk voor allerlei producten doen.” Praktische tips Moeite stoppen in de verpakking loont. De ontvanger voelt zich in de watten gelegd. Bovendien zet je er een beleving mee neer waarin het product, én de afzender, kan shinen en een verpletterende indruk maakt. Toch is juist die verpakking op sommige plekken nog een ondergeschoven kind, volgens Ronden. Een kostenafweging, zo vermoedt ze, kan eraan ten grondslag liggen dat bedrijven kiezen voor een standaard doosje met een etiket. Zonde. Bovendien betekent een kleiner budget niet per se dat je niet met iets goeds kunt komen. Is volledige bedrukking bijvoorbeeld geen optie, dan is het printen van een QR-code op de doos dat misschien wel. Zo is er toch een mogelijkheid om iets te vertellen over het bedrijf, en heb je een instrument in handen voor aftersales als er nog vragen zijn. Een andere tip van Ronden is het verstrekken van korting via een scanbare code bij het achterlaten van een mailadres; zo komen mensen ook meteen in je mailsysteem terecht. Al heeft alleen het positioneren van een link naar de bedrijfswebsite ook al nut: “Je geeft de verpakking dan toch iets eigens mee, dus het is sowieso een aanrader. Het dichtplakken van een saaie doos met een leuke sticker - liefst in de huisstijl – is ook een optie. Daarnaast kost het bijsteken van een leaflet echt niet de wereld maar is het wel een prima communicatiemiddel waarmee je contact kunt zoeken of extra informatie kwijt kunt. En verder? Spreek de ontvanger persoonlijk aan. Coolblue doet dat goed. Het bedrijf weet met rake teksten écht te communiceren met de klant. Kortom: er zijn verschillende manieren om mensen te bereiken via de verpakking.” aan soms een mes te pas moet komen. Eenzelfde behoedzaamheid moet er zijn ten aanzien van de materialen: “Verpakkingen liggen natuurlijk onder vuur. Dat betekent dat je sowieso effi- ciënt moet verpakken. Geen doos opsturen die zwemt in een andere grote doos dus, want ook overmatig gebruik van verpakkingsmateriaal wekt irritatie op.” Bewaren Toch is een kritische houding ten aanzien van nodeloze verpakkingen ook een gegeven waarmee je je voordeel kunt doen. Zo kan het kracht hebben om goed uit te denken hoe de verpakking nog meer waarde krijgt. Een extra functie bijvoorbeeld, die ervoor zorgt dat ook dit omhulsel de moeite waard wordt om te bewaren. “Met het begin van de mobiele telefonie werden sommige telefoons geleverd in een nogal nietszeggend zakje. Toen we vervolgens felgekleurde doosjes voor bekende merken introduceerden, sloegen die erg aan”, vertelt Pabon. “Ze vielen op vanwege hun kleur en hadden een handig formaat. Mensen bewaarden ze voor hun puk-code, maar borgen er bijvoorbeeld ook visitekaartjes in op. Win-win, want ze belandden niet in de prullenbak en de merken bleven er langer door in beeld omdat het klantmoment werd gerekt.” Ook verpakkingen zijn aan trends onderhevig. Verduurzaming is er een van. Is het niet vanwege eigen initiatieven, dan wel vanuit Europese wet- en regelgeving. Die legt bijvoorbeeld steeds meer nadruk op recycling. En daarmee, zo merken de geïnterviewden op, is er een opkomst van monomaterialen. Ronden: “Toch zijn ook andere facetten belangrijk, om greenwashing te voorkomen en daadwerkelijk resultaten te boeken in duurzaamheid. Efficiëntie zogezegd, maar bijvoorbeeld ook duurzamere keuzes in de inkt waarmee wordt gedrukt of het onderzoeken van de diverse mogelijkheden in soorten plastics.” ‘Het is een voorbeeld hoe een verpakking een hele wereld omvat die inspireert en blij maakt.’ Kort en bondig Niettemin zijn er ook afraders. Hoewel de verpakking geldt als een communicator en ruimte biedt voor extra info en een ludieke kreet geldt ook hier: overdaad schaadt. En dus is te veel tekst op een doos of pakketje nu ook weer niet verstandig. “Bedrijven willen soms te veel vertellen”, zegt Pabon, “maar ook in communicatie is er een hiërarchie en is het slim om goed na te gaan wat de kern is. Wees daarin kort en bondig, of het nu op de verpakking is of erin. Je boodschap moet in één oogopslag duidelijk zijn.” Ook Ronden raadt ellenlange verhalen af en merkt op dat je het merkverhaal ook op een inlay in de doos kwijt kunt. Andere don’ts schuilen volgens haar in de verpakking zelf. Zo is er niets irritanter, merkt ze op, dan een verpakking die niet goed open is te krijgen en waar-

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5