PROMZ MAGAZINE 01-2025

56 Het is al middernacht geweest als ik het stationsplein in mijn woonplaats oploop. Ik zie de knalrode bus staan met zijn opvallende dubbele koplampen en drie assen in plaats van de gebruikelijke twee. Die brengt mij niet precies waar ik wezen moet, maar voldoende in de goede In vijf jaar tijd ontwikkelde de Chinese busbouwer Yutong zich tot de belangrijkste leverancier van elektrische bussen in Europa. Sinds begin dit jaar rijden Yutong-bussen ook in Nederland. De behoefte aan elektrisch openbaar vervoer is gigantisch en Europese producenten kunnen de vraag niet aan. Chinese fabrikanten profiteren daarvan. YUTONG RIJDT HET GAT DICHT DAT EURO CHINESE MERKEN IN NEDERLAND DEEL 10 richting. Bovendien kan ik dan een ritje maken in het busmerk waar ik dit artikel over ga schrijven: Yutong. “Mooie bus”, zeg ik tegen de chauffeur als we eenmaal zijn vertrokken. Het is voldoende om hem enthousiast op de praatstoel te krijgen. “Volledig elektrisch”, zegt hij. “Superstil. Helemaal vol met de nieuwste van de nieuwste snufjes. En het rijdt fantastisch. Ik heb nog nooit in een bus gereden die zo snel optrekt.” Hij drukt het pedaal met zijn rechtervoet even flink in. “Voel je het?” Is er dan niets wat beter had gekund?

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5