PROMZ MAGAZINE 01-2025

2025 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 59 YUTONG RIJDT HET GAT DICHT DAT EUROPESE BUSFABRIKANTEN LATEN VALLEN hetzelfde verhaal. Ze hebben genoeg bestellingen, maar het lukt ze niet om zoveel stuks op tijd af te leveren.” Het probleem is personeelstekort bij de producenten zelf en hun toeleveranciers. Luman: “Het is nog steeds de nasleep van de Coronapandemie. Toen is de keten flink afgeschaald en nu zien we knelpunten bij het terug opschalen. Zelfs als het fabrikanten lukt om voldoende mensen te vinden, blijven hun toeleveranciers vaak de zwakke schakel. Een bus bestaat uit honderden onderdelen en er hoeft maar één leverancier te zijn die verzaakt en dan kan die hele bus niet worden afgeleverd.” Hier komen de Chinese fabrikanten in beeld. Zij springen in het gat dat Europese fabrikanten laten vallen. De rode Yutong waar ik in meereed is daarvan een goed voorbeeld. Eigenlijk zouden in deze vervoersregio bussen van Van Hool moeten rijden. Maar de Belgische bouwer ging failliet en de doorstart richt zich exclusief op touringcars. Zo kwam Yutong in beeld. Qbuzz bestelde er als eerste in Nederland 50 met een optie op nog eens 62. Schaalgrootte als succesfactor “Sowieso kent China lagere productiekosten dan Europa, maar minstens zo belangrijk is dat de hele productieketen daar in één land aanwezig is. Neem de grote batterijfabrikanten; die zitten allemaal in China en de meeste batterijen komen daar ook vandaan. Er zijn daardoor minder knelpunten in het productieproces dan in Europa”, aldus Luman. Het is een belangrijke reden waarom het Nederlandse Ebusco een deel van zijn productie naar China wil verplaatsen. Ik vertel hem over de bedrijfsvideo van Yutong die ik heb gezien. De elektrische bussen worden in een enorme fabriek in Zhengzhou gebouwd; met 1,33 miljoen vierkante meter de grootste autofabriek ter wereld. Toen ik de enorme dubbele rij bussen achter elkaar over de lopende band zag schuiven, dacht ik eerst dat ik naar beelden zat te kijken die enigszins versneld werden afgespeeld. Maar aan de manier waarop de werknemers bewegen blijkt dat het ware snelheid is. “Schaalgrootte is een belangrijke succesfactor voor Chinese fabrikanten. Vanwege hun enorme thuismarkt kunnen ze goedkoop produceren. Iedereen heeft het wel over oneerlijke concurrentie in de vorm van subsidies, belastingvoordelen en gratis grond. En dat ís ook onderdeel van het verhaal in China. Maar schaalgrootte is evengoed een bepalende succesfactor”, weet Luman. “En als ze dan de wereldmarkt opgaan kunnen ze het de gevestigde concurrentie heel moeilijk maken.” Luman pakt de gegevens er even bij. Yutong is sterk in opkomst. Aanvankelijk vooral in Oost-Europa, maar de laatste jaren ook in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Scandinavië. En sinds dit jaar dus ook in ons eigen land. “In Nederland kennen we het Chinese BYD wel als fabrikant van elektrisch busmaterieel. Maar Yutong heeft hen inmiddels ingehaald als de grootste leverancier in Europa. Het is welbeschouwd een ontzettend indrukwekkend verhaal als je bedenkt dat de verkoopcijfers in 2019 nog niet zoveel voorstelden”, zegt hij. “We hebben vanuit ING een onderzoek gestart naar de praktijkervaringen met elektrische voertuigen. Dat is nog niet afgerond, maar kinderziektes en aanloopproblemen lijken grotendeels tot het verleden te behoren. In het begin stonden elektrische bussen vaak stil met storingen, maar daar hoor je nu weinig meer over. Ook de Chinese fabrikanten leveren een betaalbaar, maar ook kwalitatief goed en betrouwbaar product, zo lijkt het.” Rico Luman - ING Bank

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5