PROMZ MAGAZINE 01-2025

2025 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 67 Schijvens Corporate Fashion Shirley Schijvens Wat betekent het winnen van de award voor jullie? Zowel voor mij persoonlijk als voor het bedrijf betekent het: erkenning. Als je met z’n allen keihard ergens aan hebt gewerkt, is het supergaaf om met een award beloond te worden. Het zegt ons dat onze klanten en leveranciers blij worden van onze inspanningen, en daar doen we het natuurlijk voor. Een paar jaar geleden zouden we niet opgemerkt worden. Nu zien we dat, door onze duurzame aanpak, overal deuren opengaan. Dat vinden we te gek. Het bewijst dat duurzaamheid in de economie beklijft en dat het niet meer zoals vroeger in de geitenwollensokken-niche blijft hangen. Welke trends signaleer je? De grootste trend die bij ons de overhand heeft, is natuurlijk de duurzaamheids- trend. Dat betekent: het gebruik van duurzame - biologische of gerecyclede - materialen. Een goed voorbeeld is stretch, voorheen afkomstig van oliebased lycra of elasthan. Tegenwoordig zijn er geweldige alternatieven in de vorm van duurzame biobased en recyclebare stretch. Een ander voorbeeld is circulair design. Dat is een belangrijke wens vanuit onze styling- afdeling en we merken dat opdrachtgevers deze wens steeds vaker overnemen. Het doel van circulair design is dat kleding beter gerecycled kan worden. Denk aan het weglaten van knopen, ritsen en grote prints zodat het kledingstuk makkelijker door de shredder kan. Verder zijn comfortabele materialen helemaal trendy, zoals travelstof en casual materialen. Het ouderwetse ‘stijve’ kostuum met stropdas is op z’n retour. Een trend die niet echt vaste voet aan de grond krijgt is genderneutrale kleding. We merken dat de meeste klanten toch voor dames- en herenpasvormen blijven gaan. Gezien het draagcomfort is dat ook wel logisch, vrouwen en mannen hebben nou eenmaal een andere pasvorm. Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar en wat verwacht je van het komende jaar? We zijn eigenlijk altijd bezig met hoe het met ons bedrijf in onze eigen value chain gaat. Dus: wat willen de klanten en leveranciers? Hoe kunnen we onze dragers blij maken? Zijn er nog meer potentiële klanten die goed bij ons passen? De afgelopen vijf jaar hebben we bij Schijvens hele grote groeistappen gemaakt. We zijn meer dan verdrievoudigd en hebben veel nieuwe doelgroepen aangeboord, zoals de reisbranche en leisuremarkt. Dat is leuk, want een nieuwe doelgroep betekent ook nieuwe collecties, ideeën en contacten. Hierdoor blijf je je ontwikkelen, als bedrijf en als team. Komend jaar gaan we nog meer in contact treden met onze dragers, onder andere via ons transparante productpaspoort. Daar kijken we heel erg naar uit. Wat zijn de laatste technologische ontwikkelingen in de markt? En in jullie bedrijf? Op het gebied van recycling zijn prachtige ontwikkelingen gaande. Denk aan nieuwe duurzame grondstoffen en verftechnieken, maar bijvoorbeeld ook software om de juiste maat op te nemen en nog veel meer. Wat ik persoonlijk een hele fijne ontwikkeling vind is digitaal bedrukken, omdat dit veel chemische verfstoffen uitspaart en in kleine oplages kan worden gedaan. Welke mijlpalen hoop je in 2025 te behalen? We zijn met een mooie tool bezig om meer contact te leggen tussen maker en drager. Als die tool goed gaat lopen, zien we dat absoluut als een mijlpaal. Op persoonlijk vlak zijn mijn man, onze CEO Jaap Rijnsdorp, en ik bezig met de bouw van een huisje in de natuur in Spanje. We zijn inmiddels opa en oma geworden van een prachtige kleindochter en willen gaan leren wat onthaasten is. Iets waar je als ondernemer doorgaans niet mee bezig bent. Maar successen moeten ook de tijd krijgen om in te dalen. Het is mooi om te leren genieten van de stappen die ons team, ons bedrijf, onze klanten en onze leveranciers hebben gezet en om daar tevreden op terug te kunnen kijken. Wat we voor ons zien is dat we ons bedrijf vanuit een helicopterview veilig naar de volgende generatie koersen. DEALER VAN HET JAAR CORPORATE WEAR GESCHREVEN DOOR - JUDITH MUNSTER

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5