PROMZ MAGAZINE 01-2025

2025 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 71 checken of je hebt gewonnen. Dit type actie heeft als extra voordeel dat je gegevens verzamelt van deelnemers, wat kan helpen bij toekomstige campagnes.’ Daarnaast zijn er acties waarbij een creatieve prestatie nodig is om te winnen. ‘Denk aan het insturen van een foto of een slogan. Dit werkt goed als je engagement wilt verhogen, maar de drempel om mee te doen is hoger. Vroeger werd deze vorm vaak ingezet om de winactie juridisch anders te positioneren, zodat het niet als loterij werd gezien.’ Ook de kraskaart wordt nog steeds gebruikt. ‘Mensen ervaren zo’n kraslaagje als waardevoller dan een code op een product, simpelweg door de fysieke handeling. Het vergroot de spanning en maakt de actie tastbaarder.’ Meer dan alleen verkoop Een winactie hoeft niet per se gericht te zijn op het aantrekken van nieuwe klanten. ‘Je kunt ook bestaande klanten stimuleren om vaker te kopen. Bijvoorbeeld door consumenten aan te moedigen meerdere producten aan te schaffen om hun winkans te vergroten. Dit soort acties werken goed als je herhaalaankopen wilt stimuleren.’ Uiteindelijk draait het om de juiste inzet, stelt De Winter. ‘Winacties kunnen bijdragen aan awareness, engagement en verkoop. Maar de kracht zit in de uitvoering: kies prijzen die je merk versterken, zorg voor een laagdrempelige deelname en denk na over hoe je de actie in je bredere marketingstrategie inpast.’ GESCHREVEN DOOR - ALLARD FREDERIKS Promotionele kansspelen In Nederland mogen alleen vergunninghouders kansspelen organiseren. Uitzondering op deze regel is het promotioneel kansspel. Daarbij moet je voldoen aan de Gedragscode promotio- nele kansspelen. Een promotioneel kansspel mag alleen worden aangeboden ter promotie van een product, dienst of organisatie. Er mag geen inleg worden gevraagd. De gedragscode maakt onderscheid tussen een klein en een groot promotioneel kansspel. Een klein promotioneel kansspel heeft een totale prijzenwaarde van minder dan 4.500 euro. Deze mag ook vaker in een jaar plaatsvinden. Een groot promotioneel kansspel heeft een prijzenpot van maximaal 100.000 euro (exclusief kansspelbelasting) en mag maar één keer per jaar georganiseerd worden. Boven de 449 euro is kansspelbelasting van 34,2 procent verschuldigd. CASHBACK Een veelgebruikt activatiemechanisme is de cashback. Dit wordt vaak gezien als een prijspromotie, maar het potentieel reikt veel verder. Door cashback strategisch in te zetten als onderdeel van de customer journey, kan een merk niet alleen een eerste aankoop stimuleren, maar ook een relatie met de consument opbouwen. In plaats van simpelweg korting te geven op de winkelvloer, zorgt cashback ervoor dat consumenten hun volledige aankoopbedrag betalen en later een deel terugkrijgen. Dit heeft verschillende voordelen: • Waardeperceptie blijft intact: De consument leert het product kennen tegen de werkelijke prijs, wat prijserosie voorkomt. • Data en engagement: Door consumenten zich te laten registreren voor cashback, bouw je een fanbase op en kun je waardevolle klantdata verzamelen. • Gelegenheid tot vervolgstappen: Wanneer een consument een product koopt en zich registreert voor een cashback, is dat een kans om verder in contact te blijven. Denk aan het aanbieden van aanvullende producten, gepersonaliseerde content of exclusieve kortingen. SAMPLING Het komt ook voor dat merken als promotie een sample van een product weggeven. Dit met als doel om mensen het product te laten proberen, waarna mogelijk een aankoop volgt. We kennen sampling allemaal van de stands in supermarkten en winkelcentra. Merkvoorkeur en loyaliteit Het grote gevaar van veel activatiecampagnes is dat ze ophouden zodra de consument heeft deelgenomen. Maar wat als marketeers die interactie juist benutten om een langdurige relatie op te bouwen? Hier komt de kracht van inspirerende content, vervolgacties en gepersonaliseerde communicatie om de hoek kijken. Niels Roodenrijs

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5