PROMZ MAGAZINE 01-2025

2025 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 73 HOE EFFECTIEVE ACTIVATIES DE CUSTOMER JOURNEY VERSTERKEN Een cashback kan bijvoorbeeld worden ingezet om klanten uit te nodigen deel te nemen aan een exclusief panel waarin ze feedback geven op een nieuwe productlijn. Of om ze toegang te geven tot recepten, stylingtips of gebruiksinstructies die de waarde van het product vergroten. Dit soort interacties versterken merkvoorkeur en zorgen ervoor dat consumenten zich verbonden voelen met een merk. Conversieboosters strategisch inzetten Actiemechanismen zijn veel meer dan tijdelijke conversieboosters. Ze kunnen een krachtig instrument zijn om de gehele customer journey te versterken, mits ze strategisch worden ingezet. De sleutel tot succes? Duidelijke doelstellingen, het juiste activatiemechanisme en een goed uitgedacht vervolgtraject. Marketeers die deze principes toepassen, zullen niet alleen meer verkopen genereren, maar ook een sterke en loyale klantenbasis opbouwen. Martin de Winter is directeur en partner van Hokra, bureau voor merkactivatie, promotionele artikelen en marketing-executie. Hij is auteur van het Handboek voor Activaties en Promotionele Producten en doceert aan de PPP Academy. Het merk Jan bestaat bijna 15 jaar en heeft zich in die tijd stevig verankerd in de Nederlandse retail. Wat begon met koelverse pannenkoeken en poffertjes, groeide uit tot een breed assortiment, inclusief pizzadeeg en andere deegproducten. Om de zichtbaarheid van het merk verder te vergroten en base-rotatie te stimuleren, lanceerde Jan een grootschalige winactie. ‘We wilden shoppers aan ons binden met een actie die ook de merkwaarde van Jan versterkt’, zegt senior brandmanager Niels Roodenrijs van Cérélia Netherlands, waar het merk Jan toe behoort. Meer dan alleen korting Jan draait momenteel op volle kracht, met recordhoogtes in naamsbekendheid, penetratie en omzet. Toch rees de vraag: hoe kunnen we deze positieve flow doorzetten? Roodenrijs: ‘We zagen een kans om met een winactie niet alleen extra traffic te genereren, maar ook de diversiteit van ons assortiment beter onder de aandacht te brengen. Veel consumenten kennen onze pannenkoeken en poffertjes, maar weten nog niet altijd dat we ook pizzadeeg hebben. Met een slimme aanpak wilden we die cross-selling bevorderen.’ Een actie op maat voor het merk De winactie, die in samenwerking met bureaus Brand Builders en Hokra werd uitgewerkt, draait om het thema Win met het Gezin. ‘Gezelligheid staat centraal bij Jan, dus de prijzen moesten echt bij het merk passen’, zegt Roodenrijs. ‘Zo kwamen we op een boomhutovernachting en een elektrische bakfiets als hoofdprijzen. Daarnaast zijn er kleinere prijzen zoals een custom-made Uno-spel in Jan-stijl, poedersuiker-sjablonen en een inkleurbare placemat, allemaal ontworpen om de merkbeleving te versterken.’ Hoe werkt het? Elke verpakking is voorzien van een unieke code, die consumenten kunnen invoeren op een speciale website (www.janwinmethetgezin.nl). Daar start een grabbelton-video, waarin direct zichtbaar wordt of iemand een prijs heeft gewonnen. Naast fysieke prijzen is er ook een cashback-actie voor het pizzadeeg, bedoeld om proefaankopen te stimuleren. Media-aandacht en eerste resultaten Om de actie onder de aandacht te brengen, zet Jan een breed scala aan kanalen in. ‘De actie is geïntegreerd in de verpakking, zodat deze goed zichtbaar is in de winkel. Daarnaast hebben we retail media ingezet, en een digitale campagne met social media en YouTube.’ De eerste resultaten zijn goed, vertelt Roodenrijs. ‘Voor ons is dit een waardevolle test waarmee we ook echt waarde hebben toegevoegd voor het merk Jan.’ MEER DAN KORTING: JAN VERSTERKT MERKBINDING MET GEZINSGERICHTE WINACTIE BELUISTER DE PODCAST Benieuwd naar meer? Beluister dan de podcast waarin Martin de Winter in gesprek gaat met Niels Roodenrijs over de winactie voor het merk Jan.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5