2025 NUMMER 2 WWW.PROMZ.NL 77 WAAR MOET SUCCESVOLLE FESTIVALMERCHANDISE AAN VOLDOEN? T-shirt en keycord kocht. Merchandise moet dus meer zijn dan een festivalherinnering; het moet ook praktisch en modieus zijn. Duurzaamheid: belangrijk, maar niet bepalend Hoewel duurzaamheid een steeds vaker besproken thema is binnen de festivalindustrie, blijkt uit dit onderzoek dat de meeste festivalgangers niet bereid zijn om meer te betalen voor milieuvriendelijke merchandise. “Merchandise is al duur genoeg, ik ga er niet nog meer voor betalen,” geeft een respondent aan. De prijs speelt een grote rol in de keuze om merch wel of niet te kopen. Een ander benoemt ook de kwaliteit: “Een T-shirt kost al snel 50 euro en na tien keer wassen is het verwassen. Als de kwaliteit beter zou zijn, zou ik wél extra betalen.” Toch zijn er ook festivalgangers die wél voor duurzaam gaan. “Duurzaamheid vind ik belangrijk. Een paar euro extra maakt me niets uit,” zegt een festivalbezoeker. Dit laat zien dat er interesse is, maar dat de prijs-kwaliteitverhouding doorslaggevend blijft. Festivals die inzetten op duurzaamheid moeten ervoor zorgen dat het aantrekkelijk en betaalbaar blijft. Waarom geven mensen geen merch cadeau? Opvallend is dat festivalmerchandise nauwelijks als cadeau wordt gegeven. 89% van de respondenten heeft nog nooit een festivalitem voor iemand anders gekocht. De meest voorkomende reden? “Ik heb er nooit over nagedacht, maar ik vind het ook prijzig,” vertelt een respondent. Anderen geven aan dat hun vrienden simpelweg niet geïnteresseerd zijn. Toch zijn er uitzonderingen. “Ik kocht iets voor mijn vriend, maar niet echt als cadeau. Het voelt raar om iets te geven aan iemand die er niet bij was,” licht een festivalbezoeker toe. Dit biedt kansen voor festivals: door merchandise aantrekkelijker te maken als geschenk, bijvoorbeeld door luxe verpakkingen of exclusieve giftsets, kunnen zij een nieuwe doelgroep aanspreken. Waar liggen de kansen? De prijs is voor veel mensen een struikelblok: 56% van de respondenten vindt festivalmerchandise te duur. “Lagere prijzen maken merchandise aantrekkelijker,” geeft een festivalganger aan. Maar niet alleen de prijs, ook het aanbod kan beter. “Meer herbruikbare producten zoals een waterfles, scrunchies of stickers zouden leuk zijn,” voegt een festivalganger toe. Een ander suggereert zwemkleding: “Zwemkleding met een subtiel festivaldesign zou een leuk alternatief zijn voor standaard T-shirts, vooral in de zomer.” Conclusie: festivalmerchandise moet mee met de tijd Festivalmerchandise blijft populair, maar de manier waarop bezoekers het kopen en gebruiken verandert. Exclusiviteit en herinneringswaarde zijn belangrijke factoren, maar het mode-aspect en functionaliteit spelen een steeds grotere rol. Ook de cadeaumarkt blijft onbenut. Door te focussen op betere designs, functionele producten en aantrekkelijk geprijsde duurzame alternatieven, kunnen festivals hun merchandise relevanter maken voor een breder publiek.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5