PROMZ MAGAZINE 02-2025

WWW.PROMZ.NL PROMZ VERSCHIJNT TWEEMAANDELIJKS - SEPTEMBER/OKTOBER 2025 - NUMMER 5 BIG MAC IN DE BOOM HOE CHANTAL PATERS GROTE MERKEN DE BOOM IN KRIJGT maga z i ne SPECIAL: GROEI & BLOEI HET SUCCES VAN LABUBU

INHOUD 5 2025 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 10 26 48 56 INHOUD 07 VOORWOORD 09 WIE ZEGT WAT IN DIT NUMMER? 10 CHANTAL PATERS VAN AMIGO PROMOTION HOUDT VAN DUIDELIJKE EN MAKKELIJKE COMMUNICATIE. 18 SPECIAL: GROEI & BLOEI. 26 HOE BRAND-BUTLER ZICH ONDERSCHEIDT VAN DE REST VAN DE INTERMEDIAIRS. 32 DE INSPIRATIEDAGEN VAN DE THEATERLOODS RADIO KOOTWIJK BEROEREN HOOFD, HART EN BUIK. 37 SUCCES MET SOFT-SKILLS. 42 PROMOTIONELE PRODUCTEN ALS ONDERDEEL VAN DE MARKETINGSTRATEGIE. 48 WORKWEAR ALS FASHIONTREND. 52 HOE PREMIUMS EN SPAARACTIES GEDRAG BEÏNVLOEDEN. 56 SERIE CHINESE MERKEN IN EUROPA: LABUBU. 63 UITPAKKEN MET EEN OPVALLEND KERSTPAKKET. 68 KERSTPAKKET EN KERSTGESCHENKENLEVERANCIERS PER PROVINCIE. 78 WINNAARS LEVERANCIER VAN HET JAAR 2025. 80 ZO KWEEK JE REPUTATIEVET. 84 GADGETZ 94 NOTEZ 98 COLUMN MARTIN DE WINTER 68

7 2025 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL VOORWOORD Ik schrijf dit voorwoord vanaf een zonovergoten terras op een van de Canarische eilanden. En om de eerste criticasters maar meteen de wind uit de zeilen te nemen: ja, ik wéét dat hier een btw-tarief van 4% geldt. En ja, er zijn nog meer verschillen met het vaste land van Europa. Maar er is er eentje waar ik het nu even over wil hebben. Acties. Overal acties. Zelfs de lokale bakker hier heeft een spaarprogramma, een kraskaart of een ander ‘listig foefje’ om klanten vooral te laten terugkomen. En het blijft niet bij de bakker. De supermarkt, de bouwmarkt, noem maar op – allemaal hebben ze iets bedacht om jou nog eens langs te laten komen. En het werkt. Mensen vinden het leuk, voelen zich verbonden met hun winkel. En in die winkels? Karren vol producten met on-pack promoties en andere verlokkingen. Ik roep het al jaren: prijspromoties doen misschien iets op de héle korte termijn, maar aan merktrouw bouwen ze niet. Sterker nog: voor je het weet, kweek je vooral switchgedrag. Zonde, toch? Want in onze branche wemelt het van de creatiefste intermediairs, mensen die weten hoe je een merk écht verder helpt. Maak daar gebruik van! Dan weet ik zeker dat jouw klant straks weer met een glimlach binnenwandelt – of online op zoek gaat naar jouw merk. GESCHREVEN DOOR Peter van Gestel COLOFON PromZ Magazine 26ste jaargang, september/oktober 2025 PromZ Magazine is een uitgave van Het Portaal Media B.V., Veerdijk 40-H, 1531 MS Wormer, Tel: 075-6475747, E-mail: traffic@hetportaal.com Verschijningsfrequentie: 8x per jaar, nr 7 is in combinatie met de ProductZ Finder Oplage: 16.500 exemplaren Abonnementen: Kunnen op elk gewenst moment ingaan voor de periode van een jaar. De abonnementsprijs bedraagt € 30,- (incl. 6% BTW en verzendkosten). Abonnementen dienen bij voorkeur via traffic@hetportaal.com te worden opgezegd, tenminste een maand voor het verstrijken van de abonnementsperiode. Adreswijzigingen: Dienen bij voorkeur, onder vermelding van het abonneenummer op de adresdrager, via traffic@hetportaal.com te worden doorgegeven. Hoofdredactie: Peter van Gestel Redactionele medewerkers: Ed van Eunen, Lisette Erdtsieck, Wally Cartigny, Judith Munster, Marjolein Straatman, Martin de Winter, Fred Sengers, Kelly Vermeer, Allard Frederiks Redactie-adres: Veerdijk 40-H, 1531 MS Wormer, Mob: +31 (0)6-33637794 E-mail: peter.vangestel@hetportaal.com Bladmanagement: John M. Swaab, Tel: +31 (0)75-6475747, Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: John M. Swaab, Tel: +31 (0)75-6475747, Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Simone Keijzers, Tel: +31 (0)75-6475747, Mob: +31 (0)6-18255325 E-mail: simone.keijzers@hetportaal.com Katha Bütow, Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-25392460 E-mail: katharina.buetow@hetportaal.com Ferry Aaftink, Tel: +31 (0)75-6475747, Mob: +31 (0)6-12643168 E-mail: ferry.aaftink@hetportaal.com Bettina Nettelbeck, Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +49 (0)173-1933919 bettina.nettelbeck@hetportaal.com Traffic: Monique Zijlstra-Brandt, Tel: +31 (0)75-6475747, E-mail: traffic@hetportaal.com Beeldmateriaal: iStockphoto, Creative Owl Media, Fotostudio Enjoy, Ies den Daas, Norbert Waalboer Vormgeving en DTP: Finnmedia.nl, Alkmaar Druk: Real Concepts, Velp © Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Onze magazines worden gedrukt op FSC gecertificeerd papier. Geef ze door aan collega’s of gooi ze na lezen aub in de papierbak.

9 WIE ZEGT WAT IN DIT NUMMER? 2025 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL “Zelfs de meest trouwe klant gaat weleens vreemd. Een Esso-klant kan op een lege tank staan en een Shell-station in de verte zien.” (Ed van Eunen, consultant, pag. 45) “OP HARD-SKILLS WORD JE AANGENOMEN, OP SOFT-SKILLS MAAK JE PROMOTIE.” (Ingrid de Jong, Coachingdejong, pag. 39) “Het gaat erom dat je relevant blijft. Niet alleen leveren wat gevraagd wordt, maar ook inspireren.” (Micha van Beem, Brand-Butler, pag. 29) “WAT MIJ WEL OPVALT IS DAT SOMMIGE LEVERANCIERS EEN HOUDING TEGENOVER HUN AFNEMERS HEBBEN ALSOF HET EEN PRIVILEGE IS DAAR TE KOPEN. JE KRIJGT EEN KORTING ALS JE VEEL KOOPT. WAT JE ZO IN DE HAND WERKT IS DAT GROTE BEDRIJVEN KORTING KRIJGEN TERWIJL ‘DE KLEINTJES’ DAAR NIET IN MEE KUNNEN ZODAT HET ONEERLIJKE CONCURRENTIE IN DE HAND WERKT.“ (Chantal Paters, Amigo Promotions, pag. 15) “In maart kreeg ik al berichten van vrienden uit China: ‘hè hè, zijn jullie er in Europa ook achter. Bij ons is Labubu alweer voorbij.’ Maar mede door het uitkomen van een nieuwe serie is er nu in China sprake van tweede golf trendy toys. Rond Labubu, maar ook nieuwe characters die door Pop Mart zijn gelanceerd.” (Manya Koetse, sinoloog en oprichter van What’s on Weibo, pag. 59)

WHAT YOU SEE IS WHAT YOU GET

11 2025 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL Chantal Paters kreeg al vroeg in haar carrière de kans om leiding te geven en greep deze met beide handen aan: in 2019 werd ze eigenaar van Amigo Promotion. Met klanten als McDonalds, Pathé, YouTube, Ben & Jerry’s en haar favoriet Feyenoord, gaat dat haar niet slecht af. Ze houdt van de vrijheid die het ondernemen haar geeft te beslissen en spontane ideeën vorm te geven. Toch hangt ze haar identiteit er niet aan op. Haar Drentse aard - doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg – houdt haar met de voeten stevig op de grond en racend op de motor laat ze haar werk makkelijk van zich afglijden. Goedlachs en zonder opsmuk vertelt ze aan de eettafel van het kantoor in Meppel haar verhaal. Wat is de geschiedenis van jou en Amigo? “Amigo Promotion werd in 1989 in Enschede opgericht door Martin de Vries. Hij ging, zoals gewoon was bij een ouderwets relatiegeschenkenbedrijf, met pennen en aanstekers langs de deuren en een tijd lang deed hij op deze manier goede zaken. Toen het op een gegeven moment minder goed ging hebben Lex van den Bosch en Karin Esman van Allgifts en The COW Company het bedrijf van een faillissement gered door het over te nemen. Maar omdat zij te druk waren met de andere bedrijven hebben ze Amigo niet verder uitgebouwd. Ik werkte toen net bij The COW Company als marketingmedewerker. Toen ook de wegen van Lex en Karin zich scheidden vroeg Karin mij of ik mee wilde naar Amigo en dat heb ik gedaan.” CHANTAL PATERS VAN AMIGO PROMOTION HOUDT VAN DUIDELIJKE EN MAKKELIJKE COMMUNICATIE GESCHREVEN DOOR - LISETTE ERDTSIECK Geld verdienen Wat heb je gestudeerd? “Ik studeerde Small Business and Retail Management in Zwolle. Mijn stiefbroer Janick werkte indertijd voor The COW Company en als hij thuis vertelde over de producten waar ze mee bezig waren en de sfeer binnen het bedrijf klonk dat altijd heel tof, dus toen ik een stage zocht heb ik hen aangeschreven. Marketing sprak me aan. Hoewel een docent op school ooit had gezegd dat ‘als je snel veel geld wilt verdienen je een boek moet schrijven om lezingen over te geven’...dat is er nog niet van gekomen… Dus ik ben daardoor meteen in de branche terecht gekomen en gebleven.” Hoe verging het je vervolgens bij Amigo? “We deden in het begin vooral wat kleinere ‘herhaal orders’ van bedrijven in

KOP

2025 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 13 WHAT YOU SEE IS WHAT YOU GET het klantenbestand, dus de pennen en agenda’s en dergelijke. Ik wilde daar verandering in brengen omdat het veel werk was voor weinig geld. Met de komst van webshops had deze manier van werken eigenlijk geen bestaansrecht meer. Dus ik wilde graag aan de slag om de website te verjongen, maar dat matchte niet met de producten die we verkochten. Bij The COW Company had ik met mooie, veelal custom made producten en leuke klanten kunnen werken en ik wilde bij Amigo ook met verve kunnen vertellen over wat we maakten. Al snel kreeg ik de kans om mijn ideeën te gaan uitwerken. In 2019 trok Karin zich helemaal terug en mocht ik het overnemen.” Leidinggeven Heb je getwijfeld? “Geen seconde! Eindelijk mocht ik zelf beslissen en dat vind ik heel fijn. Ik wilde altijd al meer vrijheid dan werken voor een baas. En ik zag waar er kansen lagen. Je zult moeten investeren en jezelf goed neerzetten en presenteren als je grotere klanten wilt. Maar verder is het echt geen hogere wiskunde… Als distributeur koop je pas in als je orders binnen hebt. Dat is relatief risicoloos. Ik hoef bijvoorbeeld bijna nooit voor te financieren.” Heb jij het ondernemerschap van huis uit meegekregen? “Mijn vader was politieagent op de motor dus dat is iets heel anders, maar hij was ook wel handig met computers. Hij heeft een eigen softwarepakket geschreven en een klein eigen bedrijfje gehad. Misschien heeft dat me beïnvloed? Maar wat ik in elk geval heb geleerd is dat ik hard moest werken voor alles wat ik wilde.” Vind je het leidinggeven leuk? “Ja, het zelf kunnen beslissen. En we werken nu met zo’n leuke club bij elkaar, het is gewoon hartstikke gezellig. We gunnen elkaar alles en werken hard. Maar, en dat is de andere kant van een eigen bedrijf runnen, ik heb wel veel gedoe gehad met personeel. Ik werk graag vanuit vertrouwen: het voelt goed dus begin maar! Ik ga af op een onderbuikgevoel en de gedachte ‘als je dit wil kun je het’. Maar het blijkt soms ingewikkelder dan ik denk. Tijdens de bedrijfsovername van Amigo was er bijvoorbeeld een personeelslid dat een jaarcontract had en meteen de ziektewet in ging. Dat is heel lastig. Daarna had ik een medewerker die ontslag nam toen ik zwanger was en heb ik tot een week voor de bevalling doorgewerkt… Toen dat soort zaken een aantal keer was gebeurd is mijn man hier gaan werken. Als er iemand met dezelfde ambitie in het bedrijf staat is hij het wel! En m’n stiefbroer Janick werkt ook voor Amigo. Dus”, gaat ze lachend verder, “zij moeten wel hun best doen, anders hebben ze heel vervelende verjaardagen… We zijn nu een hecht team met z’n vijven dus elke toevoeging heeft zowel grote impact op de sfeer als op het ondernemen zelf, want als het niet werkt moet ik me met andere dingen gaan bezighouden.” Kort lontje Wat zijn jouw goede en minder goede eigenschappen? “Ik ben erg ongeduldig, echt iemand met een kort lontje. Ik kan boos worden maar ben ook heel snel weer blij. Wat goed is, is dat ik snel kansen zie. Ik denk vaak iets verder en zie hoe ik iets naar een kans om kan buigen.” Hoe kom je aan je ideeën? “Voorheen was ik er heel erg naar op zoek maar nu komt het meer op ons pad. We lopen ergens tegenaan wat de potentie heeft om verder te ontwikkelen. We stellen onszelf de vraag of we het product kunnen opleuken, zoals bijvoorbeeld kerstballen. Ze zijn vaak van glas dus daarin ben je beperkt wat betreft opdruk en dergelijke. Dan gaan we brainstormen: met welk materiaal kunnen we andere details toevoegen? Het zijn vaak de trends die we zien in de detailhandel, waarbij we proberen dat net een stapje voor, of net anders te zijn. Soms ben je ook te vroeg met producten en moeten mensen eraan wennen waardoor het aanvankelijk niet zo goed verkoopt.”

KOP

15 WHAT YOU SEE IS WHAT YOU GET Hoe gaan jullie om met concurrentie? “Als ik niet oppas kan ik me daar helemaal blind op staren, dan zie ik iets en denk ik ‘wow, zij maken mooie dingen en wat hebben zij mooie klanten…, dat wil ik ook!’ Het gaat hier het beste als ik daar niet mee bezig ben en we ons eigen ding doen. Er zijn zoveel mooie bedrijven en leuke klanten... Wat mij wel opvalt is dat sommige leveranciers een houding tegenover hun afnemers hebben alsof het een privilege is daar te kopen. Je krijgt een korting als je veel koopt. Wat je zo in de hand werkt is dat grote bedrijven korting krijgen terwijl ‘de kleintjes’ daar niet in mee kunnen zodat het oneerlijke concurrentie in de hand werkt. Alsof je moet bedelen om hun spullen aan te bieden... Voor mij is dat de omgekeerde wereld en ik schop hier al 15 jaar tegenaan. Inmiddels zijn wij ook groter geworden en doen we heel veel zelf.” Netflix Over leuke klanten gesproken, hoe is Netflix op jullie pad gekomen? “We bellen niet uit, we worden benaderd via de website en gevonden door onze leuke producten. We zijn recht door zee, en veel bedrijven vinden dat prettig en komen terug. Zo heeft Netflix ons benaderd voor promotie van de serie “Ferry” en de documentaire Snelle. We maken indruk door onze goede visuals, het meedenken en onze snelheid en flexibiliteit. Voor Netflix betrof het een levering met heel weinig tijdmarge, dus dan stap ik in de auto en breng ik het zelf. Dat is soms net dat stapje extra dat de doorslag geeft. Vorig jaar moest er iets geleverd worden voor Philips en dat was op de dag na ons teamuitje. Een beetje vermoeid zijn we op zaterdag in de auto gestapt naar Amstelveen om te leveren… We hebben lichte en makkelijke communicatie met onze klanten. Zo hebben we ook een heel fijne samenwerking met Remia waarvoor we veel kerstornamenten maken.” Kun je nog wat producten noemen? “Een product dat bij veel klanten erg aanslaat zijn onze op maat gemaakte puzzels met daarop het gebouw, de bedrijfsprocessen en het personeel op een grappige manier getekend. De cartoonist waarmee we samenwerken maakt er elke keer iets heel leuks van. Dit heeft niemand anders en het maakt echt indruk. Het is leuk en creatief werk om een basic saai product leuk te maken, zoals ook de snowglobes, die ouderwetse schudbollen, die we aanbieden in allerlei varianten. Met kleur en design en een mooie verpakking kun je heel veel kanten op. Voor mij is een promoproduct vaak te schreeuwe2025 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL rig. Persoonlijk gebruik ik het eerder als een logo of opdruk wat bescheidener zichtbaar is. Kijk, de McDonald’s onesie die daar hangt is grappig en kan ik thuis op de bank aan, maar als ik ga padellen trek ik een promo hoodie aan die mooi ontworpen is maar wat minder opvalt. Het grappige is dat mensen dan vaak vragen welk merk het is. Wij lijken ook een ander koers te varen dan veel andere bedrijven in de branche. Het lijkt alsof we een beetje tegen de stroom in varen.” Hoe sta jij tegenover duurzaamheid? “Laten we het niet mooier maken dan het is: als je echt duurzaam wil, moet je geen promotionele items kopen of verkopen. Maar als een product echt leuk is, is het geen rotzooi, gaat het lang mee en wordt het gebruikt. Iets minder strooigoed zou natuurlijk goed zijn. Ik denk dat we met z’n allen ons best doen om de industrie duurzamer te maken. En er is wel veel greenwashing en dat gaat ten koste van de branche. Ik presenteer mezelf niet op die manier want ik geloof daar niet in. Wat trouwens wel merkwaardig is: juist de meest vervuilende industrieën geven niets meer weg aan personeelsgeschenken omdat het niet duurzaam zou zijn.” Flexibel Welke doelstelling heb je met Amigo? “Vroeger was mijn doel om zo snel mogelijk zo groot mogelijk te worden. Maar met grote klanten en opdrachten kun je ook grote problemen krijgen als het te snel gaat. Nu wil ik op een duurzame manier groeien, dan is het ook solide. Ik heb geen strategie of lange termijnplan. Ik vind dat de wereld zo snel verandert dat je niet lang vooruit kan plannen. We zijn als bedrijf erg flexibel en juist daar ben ik een grote voorstander van. Met corona bijvoorbeeld konden we direct onze strategie omgooien en hebben we een heel nieuwe en leuke doelgroep aangeboord gericht op HR. Als je vasthoudt

KOP

2025 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 17 (advertentie) WHAT YOU SEE IS WHAT YOU GET weer bij in. Ik ga heel graag naar Feyenoord, daar maakt het niet uit wie je bent en wat je doet, dat vind ik zo leuk… Feyenoord is ook een klant van ons dus eigenlijk heb ik het hoogst haalbare al bereikt! Als mijn werk zo aansluit bij wat ik leuk vind, bij m’n interesses, dan is het natuurlijk het allerleukst. Verder rij ik graag op de motor. Mijn vader was motoragent en ik ging vaak achterop en dat vond ik fantastisch. Ik hou van de snelheid, het ultieme gevoel van vrijheid. Het gevoel als dat je net je autorijbewijs hebt gehaald en je voor het eerst in je eigen auto stapt…dat gevoel heb ik op de motor elke keer. Gasgeven en het hoofd leeg laten waaien.” Wat was je geworden als je dit niet was geworden? “Als ik met Amigo stop dat wil ik best met een hogedrukspuit gebouwen schoonmaken. Van filmpjes daarvan word ik helemaal zen! Een taak die je afmaakt, dat is bevredigend. Onze projecten zijn nooit helemaal af natuurlijk.” Heb je nog iets anders voor ogen? “Rentenieren op Aruba… maar voorlopig nog niet!” aan een dichtgetimmerd plan of als je met veel personeel werkt is het veel lastiger om spontane ideeën uit te werken. Nu kunnen we alle kanten op. Mijn strategie is dat ik de kansen die zich voordoen wil kunnen aangrijpen.” Wat geeft jou energie? “Kinderen die doorslapen! Ik begrijp de laatste tijd heel goed dat er weinig vrouwelijke ondernemers zijn, want het is best pittig met kleine kinderen… Ik heb twee jongens, een van drie jaar en een van tien maanden. De jongste sliep niet goed door dus het afgelopen jaar was ik ’s nachts regelmatig uren op. En als er iets voorvalt op het kinderdagverblijf, bellen ze mij. Er was weinig ruimte om door te stomen, me volledig op Amigo te focussen, om te vernieuwen, maar dat komt nu wel weer, nu ik weer een beetje slaap. Het relativeert je werk ook wel weer: we leveren promotionele producten, geen medicijnen! Het is maar werk… om 17.00 heb je een ander leven en dat is wat er echt toedoet. Als ik thuis ben wil ik ook niet meer over werk praten. We hebben het hier op kantoor gelukkig heel leuk met elkaar, maar moeten werk ook niet belangrijker maken dan het is. We zullen voor iedere klant ons best doen maar de bottom line is dat de kerst ook doorgaat als de kerstballen een keer niet op tijd geleverd kunnen worden...” Wat staat er op jouw visitekaartje? “Gewoon Chantal Paters. Ik wil ook wel eens kunnen zeggen ‘dat ga ik even aan mijn manager vragen’. Ik ben ook niet het gezicht van Amigo: wij gezamenlijk zijn Amigo. Soms denk ik dat ik me vaker zou moeten profileren op het vrouw én eigenaar zijn, maar dat past niet erg bij mij. Dat zit niet in mijn aard.” Feyenoord Wat zijn je hobby’s? “Die had ik ooit toen er tijd was… Vroeger fitneste ik veel, vooral met gewichten trainen, maar dat schiet er als eerste

18 Promotionele producten zijn steeds vaker duurzaam. En uit het aanbod aan duurzame promotionele artikelen worden ook steeds vaker echt groene producten gekozen om te personaliseren als geschenk. Het gaat dan om zogeheten groei- en bloeiproducten, zoals zaden, bloemen en planten. PromZ Magazine maakte een rondje langs de groene velden op zoek naar de meest gewilde groeiers en bloeiers van het moment. ZAADBOMMETJES, BLOEMBOLLEN EN GROENE GIVEAWAYS DE TOPPERS VAN VANDAAG IN GROEI & BLOEI Uit ons eigen brancheonderzoek onder distributeurs en leveranciers van promotionele producten en hun opdrachtgevers, weten we dat duurzaamheid een belangrijk thema is voor alle partijen. De omzet die Nederlandse distributeurs realiseren met duurzame producten bedraagt gemiddeld rond de 30%. Voor deze special over producten in de categorie ‘groei & bloei’ waren we dan ook niet alleen benieuwd naar producten, maar ook naar de vraagontwikkeling. We vroegen zeven specialisten in zaden, bloembollen en andere groene giveaways hoe ze die momenteel ervaren. Elke maand zaaimaand Bij ‘bloembommetjes’ leverancier Blossombs schiet de vraag naar hun producten omhoog zodra de eerste zonnestralen doorbreken. Het voorjaar is traditioneel de piek in de vraag, maar richting de herfst ziet het bedrijf juist de zakelijke markt aantrekken. Om in te spelen op de groeiende vraag van bedrijven naar duurzame, gepersonaliseerde relatiegeschenken, introduceerde Blossombs jaarrond-collecties en zelfs een heuse kerstlijn. Bloemen zaaien is daarmee niet langer alleen een lente-activiteit, maar iets voor het hele jaar. Groene bandjes Bij Clipper Interall, specialist in vooral duurzame promotionele producten, merken ze dat de vraag naar groei & bloeiproducten gestaag blijft groeien. Vooral geschenken die functionaliteit combineren met beleving, zoals notitieboekjes van zaadpapier, zijn populair. Ook nieuwe toepassingen zoals festivalbandjes en lanyards winnen terrein. Dat neemt niet weg dat klassiekers als memoblokjes en notitieboekjes in trek blijven bij dit bedrijf. Ook Marie Bee Bloom, dat zich toelegt op het bedenken en maken van 100% biologisch afbreekbare producten met zaden, signaleert groeiende belangstelling in bandjes. Meer specifiek gaat het om plasticvrije polsbandjes die na gebruik bloemen laten groeien. Klanten reageren volgens het bedrijf enthousiast op dit duurzame alternatief, juist omdat er nog relatief weinig van zulke producten beschikbaar zijn. Focus op verpakking CorthoGreen, specialist in het ontwikkelen en produceren van zaad gerelateerde producten en duurzame relatiegeschenken, merkt op dat er een nadruk ligt op eenvoud en gebruiksgemak. Producten als terracotta potjes en zaadzakjes blijven favoriet onder afnemers. Ook is er veel belangstelling voor milieuvriendelijke verpakkingen. FSC-gecertificeerde materialen, plasticvrije alternatieven en slimme oplossingen zoals verpakkingen met QR-codes worden steeds vaker gevraagd. Zeg het in groen Groene geschenken met een verhaal, dat

2025 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 19 GESCHREVEN DOOR - WALLY CARTIGNY is waar bedrijven volgens Greenmotion naar op zoek zijn. Waar voorheen vooral gadgets populair waren volgens deze pionier in groene relatiegeschenken en promotionele artikelen, kiezen organisaties nu steeds vaker voor bloembollen die symbool staan voor groei, verbinding en nieuwe kansen. Door samenwerking met een teler van biologische, lokaal geteelde bollen krijgt het geschenk volgens dit bedrijf extra betekenis en draagt het bij aan het welzijn van zowel de ontvanger als de planeet. Ook zadenpecialist Pieterpik merkt dat klanten meer zoeken dan een standaard zaadzakje. Producten worden vaak gekozen om een boodschap over te brengen, zoals vergeet-me-nietjes als warme attentie, een kerstboom om zelf te kweken of goudsbloemen die waardering uitdrukken. Daarnaast spelen gemak en snelheid een steeds grotere rol. Klanten willen kunnen kiezen uit verschillende formaten, levertijden en prijscategorieën, zonder concessies te doen aan duurzaamheid. Behoefte aan duurzaam en uniek Promoplants, dat gepersonaliseerde bloemen, planten en bloembollen levert, ervaart ten slotte een groeiende vraag over de gehele linie. Het bedrijf richt zich op maatwerk, zowel in verpakking en presentatie als in de planten en bloemen die het biedt. Daarmee sluiten de producTuin- en keukenkruiden mix Een eigen kruidentuintje staat in een wip te groeien met de tuin- en keukenkruidenmix van Blossombs. Het gaat om kruiden waar je van kunt genieten, maar waar ook voedselrijke bloemen uit groeien. “Zo maak je eerst de lekkerste gerechten en genieten daarna de bijen en vlinders van een feestmaal”, aldus de leverancier die eraan toevoegt dat deze geurige en smaakvolle mix staat voor zorg en warmte. ten aan bij de “toenemende behoefte aan duurzame, milieuvriendelijke én unieke geschenken.” Producten in de schijnwerpers Duurzaam, betekenisvol en praktisch lijken de trends in de groei & bloeicategorie, die volgens de leveranciers zelf volop in bloei staat binnen de markt voor duurzame promotionele producten. Wij vroegen de zeven leveranciers om enkele producten voor te stellen die hip & happening zijn. De artikelen zijn beschikbaar via diverse distributeurs.

KOP

2025 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 21 DE TOPPERS VAN VANDAAG IN GROEI & BLOEI Adventskalender met zaadbommetjes We gaan richting kerst en dan is een adventkalender altijd een fijn item om te kunnen geven. Zeker als die de biodiversiteit van de tuin ook nog eens kan vergroten. Achter elk deurtje van deze kalender zit een kersthanger van een tuindiertje, met daarin een kleurrijk bloembommetje. Deze hangers kunnen eerst in de kerstboom en vervolgens naar de tuin. In het voorjaar groeien er wilde bloemen uit. Potloodplant Dit Sproutworld potlood dat is gemaakt van hout heeft volgens Clipper Interall een inspirerende boodschap voor de natuur. Aan het uiteinde van het potlood is een capsule (van cellulose) bevestigd waarin enkele zaadjes zitten. Zodra het potlood te klein is geworden om te gebruiken, kan het worden geplant. Na twee tot drie weken ontkiemen de zaadjes en groeien er bloemen, kruiden of groenten uit. Er is keuze uit diverse soorten; de naam van de plant staat in het potlood gegraveerd. Het potlood bevat geen lood en is ‘made in Europe’. Boekenlegger met zaadpapier De WoW! Boekenlegger die naast de potloden van Clipper Interall te zien is op de foto, is gemaakt van 100% gerecycled en recyclebaar, plantbaar zaadpapier. Dat kan aan een zijde full color worden bedrukt. Tussen twee lagen gerecycled oud papier is een mix aan bloemzaadjes verlijmd. Als je het papier in stukjes scheurt, in de aarde plant en water geeft, groeien de zaden uit tot bloemen. De zaden zijn verwerkt in een mix van tien soorten. Plasticvrije zaadzakjes De zaden van CorthoGreen worden zoals gezegd steeds vaker gevraagd in milieuvriendelijke verpakkingen. Dat zit helemaal snor met deze zaadzakjes, want ze zijn plastic vrij en volledig biologisch afbreekbaar. Ook zijn ze verkrijgbaar in diverse formaten en met verschillende soorten zaadjes. Vanaf 500 exemplaren kunnen de zakjes worden voorzien van eigen bedrukking. Thuiskwekerij Zaadjes worden altijd of in de tuin, of in een potje geplant. Corthogreen heeft verschillende terracottapotjes in het assortiment die voorzien zijn van een groei- & bloeiproduct. De inhoud bestaat uit een kokostablet en een zakje met zaad. Hiermee kan de ontvanger in zijn eigen omgeving gaan kweken. De potjes bestaan in verschillende maten, van 4, 5, 7 en 10 cm. Vanaf 250 exemplaren kunnen ze worden voorzien van een branded banderol.

2025 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 23 DE TOPPERS VAN VANDAAG IN GROEI & BLOEI Zakje biobollen Greenmotion werkt samen met Natural Bulbs voor het leveren van biologische bloembollen die zijn gekweekt zonder gif en kunstmest. Zo is er een keuze uit kraftzakjes met 12 of 18 biobollen, die volgens de leverancier heel geschikt zijn om uit te delen aan collega’s of relaties. Er kan worden gekozen voor een bollenmix met voorjaarsbloeiers en eentje met zomerbloeiers. Het product kan worden gepersonaliseerd door de bijbehorende kopkaart te laten bedrukken. Brievenbusbollen De biobollen van Natural Bulbs die Greenmotion levert, kunnen ook worden verzonden in een brievenbusdoosje. Die is dan gevuld met 18 voorjaars- of zomerbloeiers. Het is mogelijk om dit product te voorzien van een kaart met een persoonlijke boodschap. Ook kunnen de sluitsticker en de verzendsleeve worden bedrukt. Plantbare polsbandjes Marie Bee Bloom heeft zichzelf tot doel gesteld om de wereld in bloei te zetten. Om dat te bereiken worden door deze leverancier lokale producten gemaakt die biologisch afbreekbaar zijn en bloemzaadjes bevatten. Een populair artikel is het polsbandje. Deze bandjes kunnen worden gedragen tijdens een bijeenkomst of evenement. Na afloop kunnen ze worden geplant. De bandjes kunnen worden bedrukt met logo of een ander ontwerp. Ansicht_MarieBeeBloom.indd 1 01-07-2025 21:36 Unieke bloementegel Zadenspecialist Pieterpik stelt de Flower Tile voor: een duurzame tegel om tuinen eenvoudig te vergroenen “én klanten deze zomer te verrassen met een groen relatiegeschenk dat blijft hangen.” Het product is speciaal ontworpen om het wippen van stenen tegels interessant te maken voor iedereen. Ontvangers van de tegel vervangen eenvoudig een stoeptegel door de Flower Tile. Die bestaat uit een kokostablet en een mengsel van bloemzaden. Het resultaat is volgens Pieterpik meer biodiversiteit en een verbeterde leefomgeving voor bijen en andere bestuivers. En natuurlijk vrolijke bloemen in plaats van een grauwe tegel. De bloementegel is overigens ook geschikt voor openbaar gebruik en kan daardoor volgens de leverancier bijdragen aan de verduurzaming van steden en dorpen. Het product kan volledig worden gepersonaliseerd, de distributeur kan daar informatie over geven.

2025 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 25 DE TOPPERS VAN VANDAAG IN GROEI & BLOEI Kerstboompje kweken Naast de Flower Tile brengt Pieterpik terracottapotjes onder de aandacht die zijn omgeven door een passend design. De pot kan bijvoorbeeld worden verpakt als kerstboom, waardoor een geschenk ontstaat voor het einde van het jaar. In de pot vindt de ontvanger dan zaden voor een dennenboom, zodat daarmee een eigen kerstboom kan worden gekweekt. De wikkel kan volgens Pieterpik ook heel andere vormen aannemen, zoals een hartje, een zonnebloem of een paashaas. Zo is er voor elk geefmoment wel een geschikte vorm te bedenken. Uiteraard in samengaan met bijpassende zaden. Er kan onder andere worden gekozen voor vergeet-me-nietjes, goudsbloem, klaproos of wildbloemen (voor bijen). De wikkel is naast aanpasbaar in vorm ook volledig te personaliseren. Betonplantje Volgens Promoplants is de Congreet plantpot erg populair als promotioneel geschenk. Het betreft een betonnen potje gevuld met een mix van kwalitatieve en verfrissende sansevieria planten. Deze planten staan bekend om hun luchtzuiverende eigenschappen en kunnen daardoor een bijdrage leveren aan een gezondere werk- of woonomgeving. De betonnen pot kan worden gegraveerd met bedrijfslogo’s of teksten. De planten hebben weinig onderhoud nodig en gaan bovendien lang mee, waardoor de promotionele waarde van dit geschenk hoog is. Bloemen zonder water De absolute nummer één in gevraagde producten bij Promoplants is de bijzondere No Water Flower. De amaryllisbloemen groeien vanuit unieke, handgemaakte waxbollen. Deze bollen hebben zoveel energie dat water geven niet nodig is om de bloemen tot bloei te brengen. De bollen zijn voorzien van een metalen steun waardoor de amaryllis neergezet kan worden en stabiel kan blijven staan. De bloemen hebben korte bloemstelen, vallen niet om en bloeien volgens de leverancier gegarandeerd. En dat zonder verzorging. Een klein beetje licht is voldoende om binnen drie tot vijf weken te genieten van bloemen. Deze No Water Flowers zijn verkrijgbaar van september tot en met februari. De bollen zelf kunnen worden bedrukt met een logo. Ook kunnen ze worden voorzien van een bedrukte verpakking en een eigen kaart, zodat er sprake is van een geheel gepersonaliseerd promotioneel product.

26

2025 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 27 Ergens op een terras in Antwerpen, 2007. Twee mannen drinken een glas, mopperen wat over hun werk en komen tot een simpele, maar levensbepalende conclusie: we moeten zelf gaan ondernemen. Jaime de Poorter en Jochem Vermandel zetten diezelfde avond de eerste stap richting wat nu, achttien jaar later, Brand-Butler is: een internationaal opererende full-service intermediair met kantoren in Nederland en Frankrijk, agenten in het Verenigd Koninkrijk en China, en een indrukwekkende klantenlijst met internationale topmerken. BRAND-BUTLER ONDERNEMEN MET LEF, LIEFDE EN LANGE ADEM Een gesprek met oprichters Jaime de Poorter en Jochem Vermandel en Micha van Beem die onlangs het team kwam versterken als commercieel directeur van Brand-Butler. Brand-Butler is gevestigd in Hulst (Zeeland) in een prachtig monument en is eigenlijk heel centraal gelegen op het moment dat je veel zaken doet in de Benelux en Frankrijk. GESCHREVEN DOOR - PETER VAN GESTEL Van gegraveerde courgette tot oventray in vorm van nacho “Het is soms niet het slimste qua marge,” geeft Jaime toe, “maar het is wel waarvoor je dit werk doet. Je wilt dingen maken waar je trots op bent.” De anekdotes zijn legio: de MTV Award in de vorm van een gegraveerde courgette. Een oventray in de vorm van een nacho voor de klant Doritos. Lithofane porselein van het allerhoogste niveau, waarvoor de Chinese producent wekenlang dagelijks bezoek kreeg van Brand-Butler’s eigen kwaliteitscontroleur. Niet omdat het moest, maar omdat het perfect moest. Geen nee Nooit te snel nee zeggen is een van de

KOP

2025 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 29 ONDERNEMEN MET LEF, LIEFDE EN LANGE ADEM pijlers van Brand-Butler. Klanten komen met vragen waar menig intermediair voor zou terugdeinzen: complexe logistiek, lastige douane-eisen, productontwikkeling vanaf nul. “Maar als je het één keer hebt gedaan, weet je hoe het balletje rolt,” zegt Jochem Vermandel. “Dan is naar Brazilië of Saudi-Arabië verschepen ineens niet meer eng.” Het proactieve werken onderscheidt hen in een markt waar veel intermediairs wachten tot de telefoon gaat. Jaime: “We analyseren eerdere bestellingen en klantgedrag, combineren dat met marktontwikkelingen en trends, en nemen dan gericht contact op. Niet alleen om te vragen of ze willen herhalen, maar vooral om mee te denken over hoe ze hun merk dit jaar nog sterker kunnen neerzetten. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar het vergt kennis, timing, betrokkenheid en het gebeurt verrassend weinig”. Duurzaamheid als serieuze randvoorwaarde De wereld verandert, en Brand-Butler verandert mee. Wet- en regelgeving rond duurzaamheid worden strenger, vooral in Frankrijk. Daar helpt de lokale aanwezigheid van Jochem, die sinds 2004 in Anders word je niet als serieuze partner gezien,” zegt hij. Het bedrijf werkt met leveranciers die sociaal verantwoord produceren, zoals o.a. de Franse drinkflesmaker Gobi, en laat fabrieken volledig doorlichten op arbeidsomstandigheden, materiaalgebruik en kwaliteitsnormen. Micha: “Duurzaamheid is voor ons geen marketingpraatje. Het is iets wat klanten vragen én wat wij zelf belangrijk vinden.” Retail-kwaliteit in promo Waar veel intermediairs zich beperken tot de promotionele markt, zoekt BrandButler steeds vaker de overlap met retail. “Retail vraagt om een andere benadering,” legt Jaime uit. “De kwaliteit moet hoger, want mensen betalen ervoor. Dat betekent langere ontwikkelingstrajecten, meer aandacht voor detail en vaak ook meer creativiteit.” Zuid-Frankrijk woont, enorm. “Je moet de taal spreken en de cultuur kennen. “DUURZAAMHEID IS VOOR ONS GEEN MARKETINGPRAATJE. HET IS IETS WAT KLANTEN VRAGEN ÉN WAT WIJ ZELF BELANGRIJK VINDEN.”

KOP

2025 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 31 ONDERNEMEN MET LEF, LIEFDE EN LANGE ADEM Merchandise voor topmerken Brand-Butler werkt voor veel merken die niet willen dat hier publiciteit aan gegeven wordt. Zo ontwikkelt Brand-Butler o.a. top merchandise producten (altijd custom made) die voor veel geld verkocht worden in flagship stores in grote steden over de hele wereld. Voorbeelden zijn de op maat gemaakte caps voor Fairmont Hotels, geproduceerd in China op een niveau dat in Europa niet te vinden is, en de duizenden mosselpannen voor Franse brasserieën – typisch regionaal, maar geproduceerd met oog voor duurzaamheid en design. Maar ook speciaal ontwikkelde vacuüm bewaarblikken voor koffiebonen, voor bij de Philips Baristina. Werken voor de top De klantenportefeuille is indrukwekkend: Philips, Audi, Netflix, BOSS, Meta, en tal van superyacht-brokers. Vaak gaat het om langdurige relaties waarin Brand-Butler als verlengstuk van de marketingafdeling fungeert. Zo helpt het bedrijf Philips wereldwijd bij het uniform houden van de huisstijl, regelt de opslag en verzending van (merk) artikelen en bewaakt de kwaliteit. “Voor sommige klanten doen we alles, van idee tot wereldwijde distributie,” zegt Jochem. “Dat is intensief, maar levert ook klanten voor het leven op.” Special Olympics: ondernemen met een hart Al twaalf jaar is Brand-Butler partner van Special Olympics Belgium. “In het begin dacht ik: mooie kans, goede exposure,” bekent Jaime. “Maar als je eenmaal zo’n toernooi hebt meegemaakt, raak je eraan verknocht. De energie, de dankbaarheid – daar kun je niet omheen.” Nieuwe stijl ondernemerschap Brand-Butler belichaamt een type intermediair dat in de promotionele branche nog te weinig voorkomt: internationaal georiënteerd, creatief, proactief en met een lange adem. Geen dozen schuiven, maar waarde toevoegen. Niet afwachten, maar kansen creëren. Micha: “Het gaat erom dat je relevant blijft. Niet alleen leveren wat gevraagd wordt, maar ook inspireren.” In een markt waar digitalisering, duurzaamheid en globalisering de spelregels herschrijven, heeft Brand-Butler een duidelijke strategie: investeren in relaties, creativiteit en kennis. Jaime besluit: “We willen dat klanten ons zien als partner, niet als leverancier. Want een partner denkt mee, kijkt vooruit en gaat altijd een stap verder.”

32 In een tijd waarin bewuste keuzes en duurzaamheid hoog op de agenda staan, zijn er mooie alternatieven te vinden voor het traditionele tastbare personeelsgeschenk. Zo biedt De Theaterloods Radio Kootwijk inspiratiedagen voor leidinggevenden en medewerkers van organisaties midden in de weelderige natuur van de Veluwe. Tijdens deze dagen word je uitgenodigd om een verfrissende duik in hun ‘kuurbaden’ te nemen die gevuld zijn met kunst, cultuur, natuur en wetenschap, en naderhand met verruimde blik weer aan de slag te gaan. Hoe De Theaterloods dit aanpakt leggen algemeen directeur Daphne Goudsmit en relatiemanager Arnoud Supèr me op een tropische zomerdag in hun lichte Loodszaal uit, pal naast het monumentale zendstation Radio Kootwijk. DE INSPIRATIEDAGEN VAN DE THEATERLOODS RADIO KOOTWIJK BEROEREN HOOFD, HART EN BUIK WAT IS WERKELIJK VAN WAARDE IN WERK, LEVEN EN LIEFDE?

2025 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL Kun je om te beginnen uitleggen wat jullie kuurdagen precies inhouden? Daphne Goudsmit: “We ontwerpen onze kuurdagen rondom actuele thema’s die zich in ons werkend leven kunnen aandienen, zoals Sociale Veiligheid, Samenwerking en Leiderschap. De precieze invulling van deze thema’s ontstaat altijd op basis van de vraag vanuit de betreffende organisatie, zodat het goed aansluit op wat er speelt. De kuurdagen zijn onderverdeeld in verschillende ‘kuurbaden’ die bestaan uit interventies vanuit kunst, cultuur, natuur en wetenschap. Vaak beginnen we met ‘het waardenkabinet’, een muzikale theatrale opening die je op een andere manier ‘aanzet’ en beroert in plaats van alleen de cognitie aan te spreken. Aansluitend start er een reflectiewandeling met een inspirerende vraag om met je collega te bespreken en het denkhoofd leeg te waaien. Bij terugkomst staat er een plantaardige lunch klaar die je ook weer voedt om de middag te vervolgen met een inspiratiecollege of een korte voorstelling. Gedurende de dag zijn er meerdere momenten en vormen om met elkaar in gesprek te gaan naar aanleiding van de verschillende kuurbaden. De dag eindigt met een muzikale afsluiting en een drankje en hapje in het restaurant.” Arnoud Supèr: “We bieden verschillende mogelijkheden om als team een ander gesprek met elkaar aan te gaan. Je kan kiezen voor een kuurdag, maar er zijn ook grote organisaties die kiezen voor een voorstelling van TheaterMakers Radio Kootwijk met omlijstend programma op basis van een vraagstuk. Zoals het programma ‘Vuurdoop’ voor de Landmacht die voor 14.000 personen in twee jaar tijd zo’n 200 keer heeft plaatsgevonden in De Theaterloods.” Je noemde Defensie al, welke doelgroepen willen jullie nog meer aanspreken? Supèr: “Onze voorstellingen en inspiratiedagen zijn bedoeld voor waarden gedreven organisaties. We ontwerpen een programma op maat van een dag (deel), of twee dagen, of soms een aantal dagen per jaar. De verschillende kuurbaden zetten steeds weer iets anders in leren en ontwikkeling aan. Onze doelstelling is mensen te raken van binnenuit zodat binnen organisaties de wezenlijke dialoog gevoerd wordt. Bedrijven die ons al wisten te vinden zijn bijvoorbeeld Havenbedrijf Rotterdam, Stichting 113, verschillende ziekenhuizen, UT Twente, politie, Douane, Openbaar Ministerie, KPMG, en verschillende gemeentes.” Waarom denken jullie dat dit organisaties aanspreekt? Goudsmit: “We leven in een heel snel ver33 GESCHREVEN DOOR - LISETTE ERDTSIECK

KOP

2025 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 35 WAT IS WERKELIJK VAN WAARDE IN WERK, LEVEN EN LIEFDE? anderende wereld en veel mensen zijn op zoek naar wat wezenlijk is voor hen. Waar sta ik voor? Wat is mijn kompas? Jezelf die vragen stellen is best confronterend. Zo bieden we een kuurbad aan dat ‘De biecht’ heet, een korte theatervoorstelling waarin een leidinggevende een nacht lang vast komt te zitten op een toilet. In die tijd neemt hij zijn eigen leiderschap onder de loep en komen vragen boven als ‘wanneer was ik de leider of de collega die ik niet wilde zijn?’ Daarna word je uitgenodigd om in kleine groepjes zelf te gaan biechten. De anderen luisteren. Dat kan best ongemakkelijk zijn… Het mag hier ook gaan over de onderwerpen die schuren. Maar de bedding is veilig: hier mogen alle perspectieven naast elkaar bestaan.” Kun je meer voorbeelden noemen? “Al onze programma’s gaan terug naar één kernvraag: wat is werkelijk van waarde in werk, leven en liefde? Een van onze kuurdagen heet ‘Uit de kramp’ en gaat over de vraag ‘hoe ga je van sociale onveiligheid naar sociale inspiratie?’. Sociale onveiligheid is zo’n belangrijk maatschappelijk thema en iedereen verkrampt! We willen daar dus niet vanuit protocollen naar kijken maar met elkaar het gesprek aangaan. Wij bieden een plek met betekenisvolle interventie, wij geven geen antwoorden. De verschillende perspectieven beleven geeft ruimte je eigen beelden te vormen. Maar we bieden bijvoorbeeld ook dagen over ‘echte aandacht’ aan. Of kuurbad ‘Project Wij’ dat over verbinding gaat en waarin dansers de verbeelding prikkelen. Of een inspiratiemiddag met een muzikale reis door je brein.” Wie treden er zoal op tijdens de kuurdagen? Goudsmit: “We werken vast samen met TheaterMakers Radio Kootwijk. Verder maken we gebruik van het talent en de expertise van een grote groep wetenschappers, psychologen, filosofen, schrijvers, biologen en ecologen. Alle mensen met wie we samenwerken brengen een enorme rijkdom aan kennis en creativiteit waardoor we een breed publiek kunnen aanspreken. We krijgen zowel de installatiemonteur als de hoogleraar en de zorgprofessional over de vloer. De kracht is om even met elkaar los te komen van de werkcontext en je op ‘mens niveau’ te verbinden.” Supèr: “Daar draagt de omgeving ook toe bij. De natuur nodigt uit om een stapje terug te doen en te reflecteren. Wij onderschrijven met onze visie de kernwoorden die van toepassing zijn op dit gebied: rust, ruimte, duisternis en stilte. Bovendien zijn alle gebouwen op het terrein verbonden met voormalig zendstation Radio Kootwijk. Vanuit dat gebouw kwam in het begin van de twintigste eeuw de communicatie naar Nederlands-Indië tot stand. Koningin Emma opende de radio-telefoonverbinding in 1929 met de fameuze woorden ‘Hallo Bandoeng, hoort u mij?’ In het naastgelegen hotel kon je voor 30 gulden 3 minuten bellen naar familie in Indië… Het gebouw van De theaterloods was het industrieel servicegebouw voor de zendtoren, de oude Siemens loods, en alle ruimtes hebben nog altijd de oude gebruiksnamen. Zo heb je ‘de spuiterij’ waar de ANWB-paaltjes geel gespoten werden, de paaltjes waarmee je als je met pech langs de weg stond verbinding zocht met de Wegenwacht. Dat zijn mooie historische aanknopingspunten want die verbinding zoeken wij nog steeds.” Hoe zijn jullie hier terecht gekomen? Goudsmit: “In 2009 kwam het zenderpark in bezit van Staatsbosbeheer. Het theatergezelschap TheaterMakers Radio Kootwijk (voorheen productiehuis Plezant), dat al langer geëngageerde voorstellingen voor het bedrijfsleven maakte, betrok dit gebouw in 2011. Samen met vele anderen uit de hoek van kunst, cultuur en wetenschap werd De Theaterloods hun expertisecentrum. In het begin was nog maar een klein deel van de ruimte die we nu tot onze beschikking hebben in gebruik. Er moest veel opgeknapt worden om het te maken tot wat het nu is: zeven sfeervolle ruimtes om bij elkaar te komen, een theaterzaal en een mooi terras waar ruimte is voor 145 personen.” Zijn jullie programma’s altijd besloten? Goudsmit: “De kuurdagen wel, maar omdat we veel vraag kregen naar voor iedereen toegankelijke programma’s hebben we de Zalige Zondagen in het leven geroepen. Dan is De Theaterloods open voor iedereen die zich wil laten inspireren. Ik zou zeggen kom langs en ervaar zelf wat een kuurdag in De Theaterloods voor jou en je organisatie kan betekenen. De rode loper ligt al voor je uit!”

KOP

2025 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 37 Goed zijn in je werk is wel zo prettig. Naast keiharde expertise zijn ook zachtere vaardigheden bepalend voor persoonlijk succes en een bloeiende organisatie. Niet zo communicatief of empathisch? Ook aan soft skills kun je werken. SUCCES MET SOFT SKILLS Vaardigheden zoals communicatiecompetenties, probleemoplossend vermogen en stressbestendigheid zorgen vaak dat we een stuk beter ons werk kunnen doen. Logisch. Maar volgens sommigen zijn ze zelfs nog vele malen belangrijker dan gedacht. “85 procent van ons werksucces wordt bepaald door soft skills en sociale vaardigheden, blijkt uit onderzoek van Harvard University, de Carnegie Foundation en Stanford Research Center”, zegt Erik Eerhart. Hij is trainer en directeur van Soft Skills Training Nederland. “Toch wordt het grootste deel van het beschikbare opleidingsbudget gestoken in de ontwikkeling van hard skills. In het bedrijfsleven ligt de nadruk van oudsher op resultaat. Maar wat nog weleens wordt vergeten, is dat dit resultaat er alleen is als mensen zich senang voelen in een organisatie. Gelukkig komt er wel meer aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en voor de persoon die de medewerker is en zie je in steeds meer bedrijven bijvoorbeeld ook chief happiness officers.” Lijm Soft skills bepalen hóe je je werk doet. Dat maakt ze net zo belangrijk als harde vaardigheden als kennis en kunde. Of zoals Ingrid de Jong het verwoordt: “Op hard skills word je aangenomen, op soft GESCHREVEN DOOR - MARJOLEIN STRAATMAN FOTOCREDIT: IES DEN DAAS Erik Eerhart

KOP

2025 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 39 SUCCES MET SOFT SKILLS skills maak je promotie. Ze zijn de lijm tussen kennis en resultaat.” Ze is performance coach voor professionals in haar bedrijf Coachingdejong. Net als ‘collega’ Eerhart pleit ze voor meer aandacht voor zachte vaardigheden op de Nederlandse bedrijfsvloeren. Bij leidinggevenden bijvoorbeeld. “Vaak zie je dat iemand een visie heeft die moet leiden tot een grote verandering. Sommige leiders vergeten daarbij dat er soms nog 100 andere medewerkers zijn die geen idee hebben waar de baas naartoe wil en zich afvragen wat die nieuwe ontwikkeling betekent voor hen en hun positie. Spreekt diegene echter zijn soft skills aan, dan zie je meestal dat de zaken ineens een stuk vloeiender verlopen.” Oog hebben voor de ander, luisteren, begrip tonen, goed samenwerken, vertrouwen op de ander, om kunnen gaan met feedback en kritiek en er een flexibele instelling op nahouden; het zijn allemaal soft skills die kunnen dienen als smeerolie voor intermenselijk contact en de organisatie als geheel. Hetzelfde geldt volgens De Jong voor een transparante manier van je werk doen. Laten zien wat je doet en waarom kan zorgen voor verbinding. Trainer Eerhart onderscheidt vier hoofddomeinen waar hij soft skills onder schaart, te weten ondernemerschap, dienstbaarheid, leiderschap en professionaliteit. “Voor ondernemerschap is een zachte vaardigheid zoals oplossingsgerichtheid nuttig”, zegt hij, “en onder dienstbaarheid vallen soft skills als goed kunnen samenwerken en empathie. Leiderschap gedijt goed bij zelfreflectief vermogen. Taak- en organisatiegericht is juist weer te scharen onder professionaliteit.” Volgens de werkwijze van Eerhart bestaan er wel 64 soft skills, al zijn er volgens sommigen nog veel meer. Beter werken Het verschilt per persoon hoezeer en in welke mate soft skills zijn ontwikkeld. Volgens beide experts kan het nooit kwaad om de aanwezige zachte vaardigheden bij de mensen op de vloer eens onder de loep te nemen. Een juiste benutting en balans vergroten volgens hen werksucces én geluk. Dat werkt door op verschillende terreinen. De band met de klant bijvoorbeeld, hoe processen verlopen op de vloer en ook in de cultuur in een bedrijf, zo laat De Jong weten: “60 tot 75 procent van de mensen die weggaan bij een bedrijf doen dat volgens onderzoeks- en adviesbureau Gallup vanwege het management, en veelal vanwege het ontbreken van soft skills. Te denken valt aan slechte communicatie, gebrek aan waardering of ondersteuning en onduidelijkheid over de verwachtingen. Voor leidinggevenden geldt natuurlijk ook dat het altijd beter is als mensen voor je willen werken, in plaats van moeten. Soft skills kunnen de cultuur op de werkvloer in verschillende opzichten verbeteren.” Eraan werken De trainer en performance coach zien geregeld hoe het benutten van onze zachtere competenties zijn vruchten kan afwerpen. Eerhart hielp een man met een baan in sociaal werk. Hij zegt: “Hij is communicatief sterk en sociaal, wat hem goed van pas komt in zijn hulp aan probleemgezinnen. Wel had hij vaak discussies met het management vanwege zijn moeite met de wet- en regelgeving. De reden, waarom we ons bij hem hebben gericht op het ontwikkelen van taak- en organisatiegericht werken. Zo leerde hij meer rekening te houden met de kaders mét behoud van zijn sterke kanten zoals zijn sociale gezicht.” FOTOCREDIT: INGRID VAN HETEREN VAN FOTOSTUDIO ENJOY Ingrid de Jong

KOP

41 2025 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL SUCCES MET SOFT SKILLS Bij een managementteam dat hij trainde waren de soft skills heel verdeeld. Waar de een vooral op prestatie was gericht, focuste de ander zich juist op samenwerking. Alleen al het blootleggen van die verschillen zorgde er volgens Eerhart voor dat er meer oog kwam voor andermans sterke punten en respect voor de mindere. Het verbeterde de communicatie onderling en zorgde dat het team beter ging functioneren. Draag het over In een betere benutting van soft skills is bewustwording dan ook de eerste stap. Hetzelfde geldt voor zelfinzicht. Weten waar er ruimte is voor je fortes en je tot volle wasdom komt en ook waar je minder sterk in bent zorgt ervoor dat je iets kunt doen. Al betekent dat niet automatisch dat je zelf compleet moet veranderen. Het kan, zo merkt Eerhart op, ook betekenen dat je inziet dat je bepaalde taken simpelweg beter aan anderen kunt overdragen. Of, dat het slim is om hulp te vragen aan iemand die bijvoorbeeld wat beter behept is met de eigenschap om structuur te kunnen aanbrengen dan jijzelf. Al valt dat in de praktijk soms nog helemaal niet mee. “Je ziet vaak dat mensen op het werk van alles op zich nemen. Maar dat is helemaal niet nodig. Sommige taken kosten jou veel meer energie dan een ander. Daarom is het goed om te onderzoeken welke vaardigheden bij medewerkers het sterkst aanwezig zijn”, zegt Eerhart. “Al kun je soft skills absoluut trainen.” Aanpassen Mensen hebben verschillende communicatiestijlen en voorkeuren. Deze uiten zich vervolgens weer in gedrag en tone of voice. Dat kan werken voor de een, maar irritant zijn voor de ander. De Jong: “De manier waarop je iemand begroet, de lengte van memo’s, snel beslissen of juist eerst alles tot in de kleinste details willen uitpluizen; iedereen is anders. Daar moet je rekening mee houden. Communicatie heeft altijd een doel: je wilt iets van de ander. Maar als die heel anders is dan jij, betekent het toch vaak dat je je moet verdiepen in de ander. Niet diegene behandelen zoals je zelf wilt worden behandeld, zoals vaak wordt gezegd, maar je aanpassen en je vraag stellen op een andere manier die bij de ander past. Het is juist belangrijk om te vragen wat de ander nodig heeft en hoe die benaderd wil worden. En, om diegene dan ook zijn verhaal te laten doen.” De Jong gebruikt rollenspellen en feedbacksessies die inzoomen op de ontwikkeling van soft skills. Ze vervolgt: “Daarin leren mensen bijvoorbeeld hoe je gesprekken voert die anders zijn dan je gewend bent. Dat is soms best confronterend. ‘Doe ik dat? Wat erg’ klinkt het vaak. Maar soft skills trainen kan ook alleen door je kwetsbaar op te stellen. Dat is voor veel mensen spannend. Toch biedt het inzicht in het eigen gedrag en plant het een zaadje in iemands hoofd.” Scannen op soft skills Hoewel we volgens Eerhart op moeten passen met labels plakken, kan het nuttig zijn om de aanwezigheid van bepaalde soft skills mee te nemen in werving en selectie. Balans in een team is belangrijk. En samenwerking kan een boost krijgen als de een van de structuur is en een ander meer van de communicatie. De Jong pleit ervoor in de fase voor de sollicitatierondes goed na te gaan wat er mist in de organisatie aan skills en communicatiestijlen. “Het kan best zo zijn dat er veel fuifnummers tussen zitten met geweldige ideeën, maar dat het ontbreekt aan iemand die deals maakt of een medewerker die zaken finetunet en de puntjes op de i zet. Het is juist heel interessant om je in de selectie te focussen op iemand die analytisch is of juist sterk is in het menselijke aspect. Dat gebeurt al, maar veel te weinig. In de boardrooms is nog maar al te vaak sprake van een old boys network.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5