15 WHAT YOU SEE IS WHAT YOU GET Hoe gaan jullie om met concurrentie? “Als ik niet oppas kan ik me daar helemaal blind op staren, dan zie ik iets en denk ik ‘wow, zij maken mooie dingen en wat hebben zij mooie klanten…, dat wil ik ook!’ Het gaat hier het beste als ik daar niet mee bezig ben en we ons eigen ding doen. Er zijn zoveel mooie bedrijven en leuke klanten... Wat mij wel opvalt is dat sommige leveranciers een houding tegenover hun afnemers hebben alsof het een privilege is daar te kopen. Je krijgt een korting als je veel koopt. Wat je zo in de hand werkt is dat grote bedrijven korting krijgen terwijl ‘de kleintjes’ daar niet in mee kunnen zodat het oneerlijke concurrentie in de hand werkt. Alsof je moet bedelen om hun spullen aan te bieden... Voor mij is dat de omgekeerde wereld en ik schop hier al 15 jaar tegenaan. Inmiddels zijn wij ook groter geworden en doen we heel veel zelf.” Netflix Over leuke klanten gesproken, hoe is Netflix op jullie pad gekomen? “We bellen niet uit, we worden benaderd via de website en gevonden door onze leuke producten. We zijn recht door zee, en veel bedrijven vinden dat prettig en komen terug. Zo heeft Netflix ons benaderd voor promotie van de serie “Ferry” en de documentaire Snelle. We maken indruk door onze goede visuals, het meedenken en onze snelheid en flexibiliteit. Voor Netflix betrof het een levering met heel weinig tijdmarge, dus dan stap ik in de auto en breng ik het zelf. Dat is soms net dat stapje extra dat de doorslag geeft. Vorig jaar moest er iets geleverd worden voor Philips en dat was op de dag na ons teamuitje. Een beetje vermoeid zijn we op zaterdag in de auto gestapt naar Amstelveen om te leveren… We hebben lichte en makkelijke communicatie met onze klanten. Zo hebben we ook een heel fijne samenwerking met Remia waarvoor we veel kerstornamenten maken.” Kun je nog wat producten noemen? “Een product dat bij veel klanten erg aanslaat zijn onze op maat gemaakte puzzels met daarop het gebouw, de bedrijfsprocessen en het personeel op een grappige manier getekend. De cartoonist waarmee we samenwerken maakt er elke keer iets heel leuks van. Dit heeft niemand anders en het maakt echt indruk. Het is leuk en creatief werk om een basic saai product leuk te maken, zoals ook de snowglobes, die ouderwetse schudbollen, die we aanbieden in allerlei varianten. Met kleur en design en een mooie verpakking kun je heel veel kanten op. Voor mij is een promoproduct vaak te schreeuwe2025 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL rig. Persoonlijk gebruik ik het eerder als een logo of opdruk wat bescheidener zichtbaar is. Kijk, de McDonald’s onesie die daar hangt is grappig en kan ik thuis op de bank aan, maar als ik ga padellen trek ik een promo hoodie aan die mooi ontworpen is maar wat minder opvalt. Het grappige is dat mensen dan vaak vragen welk merk het is. Wij lijken ook een ander koers te varen dan veel andere bedrijven in de branche. Het lijkt alsof we een beetje tegen de stroom in varen.” Hoe sta jij tegenover duurzaamheid? “Laten we het niet mooier maken dan het is: als je echt duurzaam wil, moet je geen promotionele items kopen of verkopen. Maar als een product echt leuk is, is het geen rotzooi, gaat het lang mee en wordt het gebruikt. Iets minder strooigoed zou natuurlijk goed zijn. Ik denk dat we met z’n allen ons best doen om de industrie duurzamer te maken. En er is wel veel greenwashing en dat gaat ten koste van de branche. Ik presenteer mezelf niet op die manier want ik geloof daar niet in. Wat trouwens wel merkwaardig is: juist de meest vervuilende industrieën geven niets meer weg aan personeelsgeschenken omdat het niet duurzaam zou zijn.” Flexibel Welke doelstelling heb je met Amigo? “Vroeger was mijn doel om zo snel mogelijk zo groot mogelijk te worden. Maar met grote klanten en opdrachten kun je ook grote problemen krijgen als het te snel gaat. Nu wil ik op een duurzame manier groeien, dan is het ook solide. Ik heb geen strategie of lange termijnplan. Ik vind dat de wereld zo snel verandert dat je niet lang vooruit kan plannen. We zijn als bedrijf erg flexibel en juist daar ben ik een grote voorstander van. Met corona bijvoorbeeld konden we direct onze strategie omgooien en hebben we een heel nieuwe en leuke doelgroep aangeboord gericht op HR. Als je vasthoudt
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5