PROMZ MAGAZINE 02-2025

18 Promotionele producten zijn steeds vaker duurzaam. En uit het aanbod aan duurzame promotionele artikelen worden ook steeds vaker echt groene producten gekozen om te personaliseren als geschenk. Het gaat dan om zogeheten groei- en bloeiproducten, zoals zaden, bloemen en planten. PromZ Magazine maakte een rondje langs de groene velden op zoek naar de meest gewilde groeiers en bloeiers van het moment. ZAADBOMMETJES, BLOEMBOLLEN EN GROENE GIVEAWAYS DE TOPPERS VAN VANDAAG IN GROEI & BLOEI Uit ons eigen brancheonderzoek onder distributeurs en leveranciers van promotionele producten en hun opdrachtgevers, weten we dat duurzaamheid een belangrijk thema is voor alle partijen. De omzet die Nederlandse distributeurs realiseren met duurzame producten bedraagt gemiddeld rond de 30%. Voor deze special over producten in de categorie ‘groei & bloei’ waren we dan ook niet alleen benieuwd naar producten, maar ook naar de vraagontwikkeling. We vroegen zeven specialisten in zaden, bloembollen en andere groene giveaways hoe ze die momenteel ervaren. Elke maand zaaimaand Bij ‘bloembommetjes’ leverancier Blossombs schiet de vraag naar hun producten omhoog zodra de eerste zonnestralen doorbreken. Het voorjaar is traditioneel de piek in de vraag, maar richting de herfst ziet het bedrijf juist de zakelijke markt aantrekken. Om in te spelen op de groeiende vraag van bedrijven naar duurzame, gepersonaliseerde relatiegeschenken, introduceerde Blossombs jaarrond-collecties en zelfs een heuse kerstlijn. Bloemen zaaien is daarmee niet langer alleen een lente-activiteit, maar iets voor het hele jaar. Groene bandjes Bij Clipper Interall, specialist in vooral duurzame promotionele producten, merken ze dat de vraag naar groei & bloeiproducten gestaag blijft groeien. Vooral geschenken die functionaliteit combineren met beleving, zoals notitieboekjes van zaadpapier, zijn populair. Ook nieuwe toepassingen zoals festivalbandjes en lanyards winnen terrein. Dat neemt niet weg dat klassiekers als memoblokjes en notitieboekjes in trek blijven bij dit bedrijf. Ook Marie Bee Bloom, dat zich toelegt op het bedenken en maken van 100% biologisch afbreekbare producten met zaden, signaleert groeiende belangstelling in bandjes. Meer specifiek gaat het om plasticvrije polsbandjes die na gebruik bloemen laten groeien. Klanten reageren volgens het bedrijf enthousiast op dit duurzame alternatief, juist omdat er nog relatief weinig van zulke producten beschikbaar zijn. Focus op verpakking CorthoGreen, specialist in het ontwikkelen en produceren van zaad gerelateerde producten en duurzame relatiegeschenken, merkt op dat er een nadruk ligt op eenvoud en gebruiksgemak. Producten als terracotta potjes en zaadzakjes blijven favoriet onder afnemers. Ook is er veel belangstelling voor milieuvriendelijke verpakkingen. FSC-gecertificeerde materialen, plasticvrije alternatieven en slimme oplossingen zoals verpakkingen met QR-codes worden steeds vaker gevraagd. Zeg het in groen Groene geschenken met een verhaal, dat

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5