PROMZ MAGAZINE 02-2025

2025 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 39 SUCCES MET SOFT SKILLS skills maak je promotie. Ze zijn de lijm tussen kennis en resultaat.” Ze is performance coach voor professionals in haar bedrijf Coachingdejong. Net als ‘collega’ Eerhart pleit ze voor meer aandacht voor zachte vaardigheden op de Nederlandse bedrijfsvloeren. Bij leidinggevenden bijvoorbeeld. “Vaak zie je dat iemand een visie heeft die moet leiden tot een grote verandering. Sommige leiders vergeten daarbij dat er soms nog 100 andere medewerkers zijn die geen idee hebben waar de baas naartoe wil en zich afvragen wat die nieuwe ontwikkeling betekent voor hen en hun positie. Spreekt diegene echter zijn soft skills aan, dan zie je meestal dat de zaken ineens een stuk vloeiender verlopen.” Oog hebben voor de ander, luisteren, begrip tonen, goed samenwerken, vertrouwen op de ander, om kunnen gaan met feedback en kritiek en er een flexibele instelling op nahouden; het zijn allemaal soft skills die kunnen dienen als smeerolie voor intermenselijk contact en de organisatie als geheel. Hetzelfde geldt volgens De Jong voor een transparante manier van je werk doen. Laten zien wat je doet en waarom kan zorgen voor verbinding. Trainer Eerhart onderscheidt vier hoofddomeinen waar hij soft skills onder schaart, te weten ondernemerschap, dienstbaarheid, leiderschap en professionaliteit. “Voor ondernemerschap is een zachte vaardigheid zoals oplossingsgerichtheid nuttig”, zegt hij, “en onder dienstbaarheid vallen soft skills als goed kunnen samenwerken en empathie. Leiderschap gedijt goed bij zelfreflectief vermogen. Taak- en organisatiegericht is juist weer te scharen onder professionaliteit.” Volgens de werkwijze van Eerhart bestaan er wel 64 soft skills, al zijn er volgens sommigen nog veel meer. Beter werken Het verschilt per persoon hoezeer en in welke mate soft skills zijn ontwikkeld. Volgens beide experts kan het nooit kwaad om de aanwezige zachte vaardigheden bij de mensen op de vloer eens onder de loep te nemen. Een juiste benutting en balans vergroten volgens hen werksucces én geluk. Dat werkt door op verschillende terreinen. De band met de klant bijvoorbeeld, hoe processen verlopen op de vloer en ook in de cultuur in een bedrijf, zo laat De Jong weten: “60 tot 75 procent van de mensen die weggaan bij een bedrijf doen dat volgens onderzoeks- en adviesbureau Gallup vanwege het management, en veelal vanwege het ontbreken van soft skills. Te denken valt aan slechte communicatie, gebrek aan waardering of ondersteuning en onduidelijkheid over de verwachtingen. Voor leidinggevenden geldt natuurlijk ook dat het altijd beter is als mensen voor je willen werken, in plaats van moeten. Soft skills kunnen de cultuur op de werkvloer in verschillende opzichten verbeteren.” Eraan werken De trainer en performance coach zien geregeld hoe het benutten van onze zachtere competenties zijn vruchten kan afwerpen. Eerhart hielp een man met een baan in sociaal werk. Hij zegt: “Hij is communicatief sterk en sociaal, wat hem goed van pas komt in zijn hulp aan probleemgezinnen. Wel had hij vaak discussies met het management vanwege zijn moeite met de wet- en regelgeving. De reden, waarom we ons bij hem hebben gericht op het ontwikkelen van taak- en organisatiegericht werken. Zo leerde hij meer rekening te houden met de kaders mét behoud van zijn sterke kanten zoals zijn sociale gezicht.” FOTOCREDIT: INGRID VAN HETEREN VAN FOTOSTUDIO ENJOY Ingrid de Jong

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5