41 2025 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL SUCCES MET SOFT SKILLS Bij een managementteam dat hij trainde waren de soft skills heel verdeeld. Waar de een vooral op prestatie was gericht, focuste de ander zich juist op samenwerking. Alleen al het blootleggen van die verschillen zorgde er volgens Eerhart voor dat er meer oog kwam voor andermans sterke punten en respect voor de mindere. Het verbeterde de communicatie onderling en zorgde dat het team beter ging functioneren. Draag het over In een betere benutting van soft skills is bewustwording dan ook de eerste stap. Hetzelfde geldt voor zelfinzicht. Weten waar er ruimte is voor je fortes en je tot volle wasdom komt en ook waar je minder sterk in bent zorgt ervoor dat je iets kunt doen. Al betekent dat niet automatisch dat je zelf compleet moet veranderen. Het kan, zo merkt Eerhart op, ook betekenen dat je inziet dat je bepaalde taken simpelweg beter aan anderen kunt overdragen. Of, dat het slim is om hulp te vragen aan iemand die bijvoorbeeld wat beter behept is met de eigenschap om structuur te kunnen aanbrengen dan jijzelf. Al valt dat in de praktijk soms nog helemaal niet mee. “Je ziet vaak dat mensen op het werk van alles op zich nemen. Maar dat is helemaal niet nodig. Sommige taken kosten jou veel meer energie dan een ander. Daarom is het goed om te onderzoeken welke vaardigheden bij medewerkers het sterkst aanwezig zijn”, zegt Eerhart. “Al kun je soft skills absoluut trainen.” Aanpassen Mensen hebben verschillende communicatiestijlen en voorkeuren. Deze uiten zich vervolgens weer in gedrag en tone of voice. Dat kan werken voor de een, maar irritant zijn voor de ander. De Jong: “De manier waarop je iemand begroet, de lengte van memo’s, snel beslissen of juist eerst alles tot in de kleinste details willen uitpluizen; iedereen is anders. Daar moet je rekening mee houden. Communicatie heeft altijd een doel: je wilt iets van de ander. Maar als die heel anders is dan jij, betekent het toch vaak dat je je moet verdiepen in de ander. Niet diegene behandelen zoals je zelf wilt worden behandeld, zoals vaak wordt gezegd, maar je aanpassen en je vraag stellen op een andere manier die bij de ander past. Het is juist belangrijk om te vragen wat de ander nodig heeft en hoe die benaderd wil worden. En, om diegene dan ook zijn verhaal te laten doen.” De Jong gebruikt rollenspellen en feedbacksessies die inzoomen op de ontwikkeling van soft skills. Ze vervolgt: “Daarin leren mensen bijvoorbeeld hoe je gesprekken voert die anders zijn dan je gewend bent. Dat is soms best confronterend. ‘Doe ik dat? Wat erg’ klinkt het vaak. Maar soft skills trainen kan ook alleen door je kwetsbaar op te stellen. Dat is voor veel mensen spannend. Toch biedt het inzicht in het eigen gedrag en plant het een zaadje in iemands hoofd.” Scannen op soft skills Hoewel we volgens Eerhart op moeten passen met labels plakken, kan het nuttig zijn om de aanwezigheid van bepaalde soft skills mee te nemen in werving en selectie. Balans in een team is belangrijk. En samenwerking kan een boost krijgen als de een van de structuur is en een ander meer van de communicatie. De Jong pleit ervoor in de fase voor de sollicitatierondes goed na te gaan wat er mist in de organisatie aan skills en communicatiestijlen. “Het kan best zo zijn dat er veel fuifnummers tussen zitten met geweldige ideeën, maar dat het ontbreekt aan iemand die deals maakt of een medewerker die zaken finetunet en de puntjes op de i zet. Het is juist heel interessant om je in de selectie te focussen op iemand die analytisch is of juist sterk is in het menselijke aspect. Dat gebeurt al, maar veel te weinig. In de boardrooms is nog maar al te vaak sprake van een old boys network.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5