2025 NUMMER 5 WWW.PROMZ.NL 47 PROMOTIONELE PRODUCTEN ALS ONDERDEEL VAN DE MARKETINGSTRATEGIE Als dat laatste het geval is, moet je als concurrent nadenken: kun je een beter spaarsysteem bieden? Kortere spaartijd, aantrekkelijkere geschenken, of een kansactie waarbij je dagelijks extra punten kunt winnen? Sommige luchtvaartmaatschappijen verloten upgrades onder deelnemers van hun frequent flyerprogramma’s, waardoor hun programma aantrekkelijker wordt. Maar de klant zit nog wel met zijn gespaarde Esso-punten. Je zou als Shell kunnen overwegen tijdelijk Esso-punten te accepteren voor je eigen geschenken. Het blijft moeilijk om trouwe klanten te laten overstappen. Spaarsystemen werken ook bij minder frequent gekochte producten. Waarom geen actie in de reisbranche: drie keer met touroperator XYZ op vakantie = gratis kofferset. Of bij auto’s: wie zes keer merk ABC koopt, krijgt de zevende gratis (mits al het onderhoud bij de merkdealer plaatsvindt). Zo’n actie werkt alleen als je klanten van nature niet trouw zijn. Spaardoelen Waar spaar je voor? Soms spaar je voor geld. Vroeger gaf De Gruyter 10% cash terug op al je aankopen, mits je de kassabonnen kon overleggen. Zulke acties zijn zeldzaam geworden. Tegenwoordig spaar je meestal voor producten. Zoals bij frequent flyerprogramma’s: je spaart voor het product dat je eerst moest kopen. Het kan ook gaan om verwante producten, bijvoorbeeld: je spaart met printerinkt voor een nieuwe printer. Daardoor blijft de klant trouw, want de nieuwe printer gebruikt weer diezelfde inkt. Ook sparen voor externe producten of diensten is populair: een pretparkkaartje bij de supermarkt, handdoeken bij benzine, gebakschaaltjes bij bakmeel. Mooier is het als het spaardoel logisch aansluit op het hoofdproduct. Koffiekopjes bij koffie (zoals bij Douwe Egberts) zijn logischer dan handdoeken bij benzine. Merktrouw loont Wie meedoet aan een spaarsysteem, weet meestal wel dat sparen sneller gaat bij merktrouw. Als je een keer een ander merk koopt, duurt het langer voor je je beloning bereikt. Daar zit de kracht van spaarsystemen: ze maken duidelijk dat trouw voordeel oplevert, los van de productkwaliteit zelf. Spaarsystemen en promotionele producten verdienen daarom een strategische plek in je marketingplan. Als je ze op een opvallende en creatieve manier inzet, kunnen ze een blijvend positief effect op je verkoop hebben. Spaarsystemen vormen een brug tussen product, prijs, communicatie en distributie. Je koopt 12 flessen wijn en krijgt er een flesopener bij: je betaalt voor het product, maar ontvangt méér. Zonder communicatie (bijvoorbeeld in de winkel of online) werkt de actie echter niet. En logistiek moet alles kloppen: de flesopener moet op voorraad zijn en het personeel moet de actie kunnen uitleggen. Eigenlijk is een spaaractie het oliemannetje in het marketingplan... In een volgend artikel gaan we dieper in op de rol van promotionele producten bij het aantrekken van nieuwe klanten.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5