PROMZ MAGAZINE 02-2025

50 WORKWEAR ALS FASHIONTREND onzekere tijden hebben we behoefte aan een dik pantser. Kledingstukken die bij deze trend passen zijn onder andere overalls, militair-achtige outfits en kledingstukken die niet zouden misstaan op een ruimtemissie of expeditie naar ijskoude gebieden. Denk aan extreem volumineuze pufferjassen. Bij deze trend worden volop beschermende materialen gebruikt, zoals gecoate en waterafstotende materialen en vilt. Daarnaast zien we materialen die uit twee of zelfs drie lagen bestaan. Wat kleur betreft ligt de focus op metaalkleuren als brons, roest en verwassen kleuren. Een ander kenmerk bij deze trend is het gebruik van oud metaal en details die ‘aan harnassen doen denken’. Authenticiteit Edelkoort sloot haar trendtalk af met de geruststellende woorden dat trends - in tegenstelling tot wat we vaak denken - niet snel, maar juist langzaam veranderen. Ze wil kledingontwerpers en -producenten dan ook meegeven om niet lukraak op (social media) hypes in te spelen. ‘Dan ben je per definitie te laat’, stelt ze. Blijf liever trouw aan je eigen visie, je eigen kracht. Mensen willen authenticiteit, willen gezien worden, en kiezen in deze onstabiele tijden juist voor kleding die met aandacht en zorg is gemaakt. Deze positieve woorden klinken workwear professionals waarschijnlijk als muziek in de oren. Want: als érgens baanbrekende stappen op het gebied van duurzaamheid, draagcomfort en gebruiksgemak worden gemaakt, dan is het wel op het gebied van workwear. Wat ooit puur functioneel was, wordt nu erkend als stijlvol en relevant. Daarmee krijgt workwear de waardering die het verdient. CARHARTT: VAN WORKWEAR NAAR STREETWEAR Ooit was Carhartt uitsluitend bekend om zijn robuuste werkkleding. Inmiddels heeft het merk een iconische status in de modewereld. Carhartt werd in 1889 opgericht door Hamilton Carhartt. Zijn bruine ‘bib overall’ (bretelbroek) van canvas, ontworpen voor spoorwegarbeiders, groeide uit tot de standaard in werkkleding. Andere all time bestsellers zijn de chore coat (werkjas) uit 1917 en de Super Dux en Super Fab outdoorkleding uit de jaren dertig en de Active Jac uit de jaren zeventig. In de tachtiger jaren dook de Carhartt-kleding ook op in subculturen: skaters, graffitikunstenaars en hiphopartiesten voelden zich aangetrokken tot de ruige uitstraling van het merk. Het Detroit-jack en de chore coat stonden synoniem voor authenticiteit en rebellie. De populariteit breidde zich snel uit naar Europa en Azië. Dit leidde in 1994 tot de oprichting van het streetwear label Carhartt WIP (Work in Progress). Anno 2025 is Carhartt WIP niet meer weg te denken uit de mainstream modewereld. Hoewel Carhartt een familiebedrijf is dat zijn financiële cijfers niet bekend maakt, wordt geschat dat Carhartt WIP goed is voor 40 tot 50 procent van de jaarlijkse omzet van om en nabij de 1,8 miljard dollar in 2024. Bronnen: Fashionunited.com Modefabriek.nl Carhartt.com Studioanneloes.nl Lidewijedelkoort.com STUDIO ANNELOES: VAN FASHION NAAR (OOK) WORKWEAR In 2006 richtte Anneloes van der Heijden, vanuit de wens om vrouwen stijlvol, comfortabel en duurzaam te kleden, haar fashionlabel Studio Anneloes op. Met haar travelstof-ontwerpen veroverde ze de modewereld. De voordelen van travelstof zijn wijd en zijd bekend: de ademende stretchstof zit heerlijk, heeft een luxe representatieve uitstraling, droogt snel, hoeft niet gestreken te worden, blijft jarenlang in vorm en is dus super duurzaam. Allemaal eigenschappen die bij uitstek op de werkvloer van pas komen. Aangemoedigd door het enthousiasme vanuit de bedrijfskledingsector, lanceerde Studio Anneloes enkele jaren geleden een succesvolle workwear collectie onder de noemer @work by Studio Anneloes. De collectie, bestaande uit verschillende stijlen en kleuren is verkrijgbaar in de maten XXS tot 3XL en wordt verkocht via wederverkopers.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5